خبرگزاری کار ایران

در نهمین برنامه عصر کتاب؛

صالحی: فصلنامه اباختر یک پدیده است

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۴۷۹

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه یک نشریه بدون اتکا به حمایت‌های دولتی توانسته به فعالیت خود ادامه دهد، یک پدیده است.

به گزارش ایلنا، نهمین برنامه عصر کتاب موسسه خانه کتاب که به تجلیل گرامیداشت بیستمین سال انتشار فصلنامه «اباختر» به مدیریت و سردبیری محمدعلی(سیروس)مهدوی امیری، اختصاص داشت، عصر یکشنبه 15 اسفند، با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی با تجلیل از فعالیت‌های محمدعلی مهدوی در انتشار فصلنامه اباختر در بیستمین سال فعالیتش، گفت: آقای مهدوی هم به دلیل انتشار فصلنامه اباختر و هم به دلیل شخصیت چند وجهی خود، شایسته تقدیر هستند. ایشان از یک سو دایره‌المعارف‌نویسی بزرگ هستند که «فرهنگ زندگی‌نامه‌ها» ایشان برگزیده کتاب سال در سال 1370 شد. از سوی دیگر ایشان یک بیهقی شناس بزرگ هستند که کتاب «بررسی تحلیلی رجال بیهقی» ایشان، به عنوان یک گنج مردم‌شناسی و زبان‌شناسی مطرح است.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به سایر فعالیت‌های فرهنگی و ادبی محمدعلی مهدوی در استان مازندران افزود: اینکه یک نشریه بدون اتکا به حمایت‌های دولتی توانسته به فعالیت خود ادامه دهد، یک پدیده است. به طوری که زمانه نتوانسته از اعتبار آن بکاهد و برعکس بر اعتبار آن افزوده است. تداوم و تکامل در این بیست سال کار دشواری بود که نشریه اباختر به آن رسیده است.

وی با بیان اینکه نشریه اباختر امروز به مرجعی معتبر در حوزه‌های ایران‌شناسی، اساطیر و تاریخ تبدیل شده، گفت: امروز همه پژوهشگران حوزه ایران‌شناسی، تاریخ و اسطوره در روند سیر پژوهشی خود، بی‌نیاز به این نشریه نیستند. همواره بخشی از این نشریه به حوزه کتاب و معرفی مؤلفان و برجستگان حوزه تألیف اختصاص دارد و مقاله های بسیار ارزشمندی در این‌باره این برزگان منتشر کرده، که اگر این مقالات نوشته نمی‌شد، بخشی از زندگی این بزرگان مکتوم می‌ماند. مانند مقالاتی که درباره مرحوم مدرس خیابانی در این نشریه خوانده‌ام.

در ادامه این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب طی سخنانی گفت: امروز در شهرستان‌های ما اتفاقات بزرگی در حوزه فرهنگ و ادب در حال رخ دادن است و در حالی که برخی افراد در پایتخت خود را مرکز همه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی می‌دانند، بزرگ‌مردانی هستند که در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر یک تنه بار حفظ فرهنگ و تمدن یک شهر، استان و حتی کشور را بر دوش می‌کشند. از این جهت ما امروز مجلاتی مانند اباختر در کشور کم نداریم.

وی با اشاره به پیشنهاد سیدعباس صالحی برای گرامیداشت 20 سالگی انتشار اباختر افزود: تصمیم بر آن شد تا در ادامه تقدیر از فصلنامه‌های ارزشمند در سلسله نشست‌های عصر کتاب، که با فصلنامه «آینه پژوهش» و «جهان کتاب» آغاز شده بود، در این برنامه از نشریه اباختر و جناب آقای محمدعلی مهدوی مدیر مسئول این نشریه تقدیر کنیم که به شایستگی توانسته‌اند بزرگی فرهنگ و تمدن مازندران را در نشریه خود منعکس کنند.

غلامی جلیسه، تورق اباختر را مرور فرهنگ و عظمت مازندران دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از ما  نسبت به چنین نشریاتی غافل هستیم و این در حالی است که باید بدانیم بزرگانی چون ایرج افشار، منوچهر ستوده و باستانی پاریزی با این مجله همکاری داشتند. بر این اساس ما در خانه کتاب سعی کردیم تا در تقدیر و گرامیداشت فعالیت‌های فرهنگی و ادبی، نگاهی فرا پایتختی داشته باشیم تا بزرگانی که در شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند و نشریاتی که در شهرهای دیگر مشغول ارائه خدمات هستند، معرفی کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، تداوم انتشار اباختر را در طی 20 سال گذشته، حاصل عشق فعالان این نشریه دانست و گفت: امروز در سطح دنیا هستند نشریانی که سابقه‌ای طولانی در انتشار دارند و امیدواریم تا روزی در ایران گرامیداشت 50 سالگی و یا حتی 200 سالگی اباختر جشن گرفته شود. چراکه عشق و علاقه فعالان در این نشریه ضامن تداوم آن خواهد بود.

در این مراسم فریدون جنیدی، شاهنامه پژوه، با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند نشریه اباختر در حوزه  تاریخ و اسطوره، به بیان روایت‌هایی از شاهنامه پرداخت و در ادامه گفت: بسیار خوشحالم که امروز از یکی از خدمت گذاران عرصه فرهنگ و ادب این مرز و بوم تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید و امیدوارم این اقدامات موسسه خانه کتاب به ایجاد انگیزه در سایر فعالان این عرصه در نقاط مختلف کشور کمک کند.

علی موسوی گرمارودی، از شاعران پیشکسوت دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی گفت: همان کاری که آقای مهدوی در نشریه اباختر انجام دادند، بنده هم مدت‌ها در نشریه گل‌چرخ انجام دادم، با این تفاوت که بنده بعد از مدتی مجبور شدم که کتابخانه‌ام را بفروشم تا هزینه بدهکاری‌های این نشریه کنم! از این جهت کار اداره نشریه همت بالایی می‌خواهد که آقای مهدوی به شایستگی این کار را انجام دادند و امروز اگر نگاهی به فصلنامه اباختر داشته باشیم، متوجه دریای علم و پژوهش‌های صورت گرفته در آن خواهیم شد.

در ادامه ناصر تکمیل همایون، جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار شناخته شده پشت تریبون قرار گرفت و درباره فعالیت‌های محمدعلی مهدوی در فصلنامه اباختر گفت: وقتی برای اولین بار اباختر را به دست گرفتم متوجه شدم که با نشریه‌ای معتبر و پرمحتوا روبه‌رو هستم. بسیار خوشحالم که این نشریه مایه‌دار و پایدار در مازندران منتشر می‌شود، چرا که شناخت تاریخ و فرهنگ شهرهای مختلف کشور، به ناچار نیازمند شناخت تاریخ و فرهنگ مازندران است. از این جهت معتقدم که همه شهرهای ما باید نشریاتی چون اباختر داشته باشند.

سید حسن امین، مدیر مسئول انجمن و نشریه حافظ نیز در این مراسم، با بیان اینکه اداره نشریه و انعکاس نظرات و فعالیت‌های نویسندگان و پژوهشگران نوعی ایثار و از خود گذشتگی است، عنوان کرد: از اهمیت نشریه اباختر که در استان مازندران منتشر می‌شود، به همین قناعت می‌کنم که بیش و کم تمام ایران پژوهان و ایران‌شناسان سرشناس جهان در نشریه اباختر حضوری پر رنگ داشته‌اند و اگر شما به فهرست نویسندگان این نشریه نگاه کنید به اسامی بزرگی چون ایرج افشار، منوچهر ستوده، تکمیل همایون و افرادی دیگر برمی‌خورید.

محمدعلی مهدوی، مدیر مسئول نشریه اباختر نیز در این مراسم با تقدیر از برگزار کنندگان این گرامیداشت، به تشریح روند فعالیت نشریه اباختر پرداخت و آن را حاصل یک فعالیت جمعی با مشارکت و همکاری بسیاری از پژوهشگران و ایران‌شناسان برجسته دانست.

انتهای این مراسم نیز از کتاب اباختر که شامل مجموعه‌ای از مقالات منتشر شده در این نشریه است، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز