خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان پاسخ داد؛

چرایی انتخاب نمایندگانی از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای مدیریت کمیته‌های واسپاری شده

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۱۸۴

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تاکید کرد: ما باید به‌گونه‌ای برخورد می‌کردیم که دوستان ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به این نتیجه برسند که ما قصد ندیدن تجربیات و امکانات آن‌ها را نداریم

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین روند اجرایی امور نمایشگاه کتاب سی‌ام گفت: در پی انتخاب مدیران کمیته‌های واسپاری شده به صنف در شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی متشکل از نمایندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی آشنا، مسئولیت "دبیر و سخنگو" نیز به بنده محول شد.

او با اشاره به سیاست‌گذاری‌های مالی نمایشگاه کتاب سی‌ام، بیان کرد: کمیته مالی به صنف واگذار نشده است، لیکن برای کمیته یاد شده نهاد بالادستی پیش بینی شده است که "کمیسیون معاملات نمایشگاه" است. کمیسیون معاملات مطابق مصوبه روز چهارشنبه بیستم بهمن‌ماه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه متشکل از ۷ نفر است که سه نفر را شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی معرفی می‌کند که شنبه (بیست‌وسوم بهمن‌ماه) در جلسه‌ای این سه نفر انتخاب و معرفی می‌شوند. سه نفر هم از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای این کمیته انتخاب شده‌اند و نفر هفتم هم از شورای سیاست‌گذاری و مشاور اقتصادی آقای وزیر است.

وی افزود: کمسیون معاملات نمایشگاه در کنار بحث بودجه نمایشگاه علی‌القاعده بر چگونگی هزینه‌کرد بودجه نمایشگاه نظارت داشته و نحوه پرداخت‌ها را نیز تعیین می‌کنند. در تمامی این موارد هم نمایندگان تشکل‌ها حق رای دارند. در مجموع فکر می‌کنم به نسبت سال گذشته تشکل‌ها در رابطه با تصمیم‌گیری‌های مالی در موقعیت بهتری قرار دارند.

چرایی انتخاب نمایندگانی از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای مدیریت کمیته‌های واسپاری شده

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم واسپاری معاونت اجرایی نمایشگاه به تشکل‌‌های نشر، مدیران کمیته‌های مربوطه همچنان از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی انتخاب شده‌اند و در توضیح چرایی و چگونگی مدیران کمیته‌های حوزه‌های اجرایی نمایشگاه نیز تاکید کرد: معاونت اجرایی نمایشگاه آقای مهدی‌ اسماعیلی‌راد هستند که حکم‌شان هم صادر شده است. در رابطه با کمیته اجرایی و رفاهی و همچنین کمیته پشتیبانی نیز باید توجه داشت که عملکرد  هردو کمیته به مقدار خیلی زیادی متکی به ابزار و ادواتی است که طی سالیان دراز توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تامین شده و قاعدتا واسپاری آن‌ها به صنف بدون دسترسی صنف به ابزار و ادوات یادشده نشدنی است و موجه نیست که صنف بخواهد نسبت به  تهیه آنها اقدام کند. مضافا به اینکه دوستان معرفی شده از تجربه ارزشمندی برخوردارند که بی‌توجهی به آن فاقد توجیه است. به همین دلایل آقایان حسین صفری و محسن نصر‌الله به‌عنوان گزینه‌های صنف برای مدیریت کمیته‌های اجرایی و رفاهی و پشتیبانی معرفی شدند.

این فعال عرصه نشر ادامه داد: پیش از معرفی نیز با آن‌ها گفتگو شده است که هرچند این دوستان زیرمجموعه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هستند ولی باید به این قضیه اینگونه نگاه کرد که در طی کار (از حالا تا پایان نمایشگاه سی‌ام) تحت نظارت شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی فعالیت کنند. راه تعامل صنف با موسسه نیز از این طریق حفظ می‌شود. درواقع ما باید به‌گونه‌ای برخورد می‌کردیم که دوستان ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به این نتیجه برسند که ما قصد ندیدن تجربیات و امکانات آن‌ها را نداریم و اساسا هم هر عقل سلیمی حکم می‌کرد که حتما از تجربه‌ها و امکانات موسسه نمایشگاه‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

آموزگار یادآور شد: همچنین یکی از وجوه پیشنهادی معاونت فرهنگی در امر واسپاری موضوع خود موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی بوده و فکر می‌کنم در راستایی حرکت کرده‌ایم که با نزدیک‌تر کردن عملیات بین صنف و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و همین‌طور در امور برنامه‌ریزی و اجرا هم دغدغه‌های آن دوستان را مرتفع و هم درعین حال از مجموعه تجارب و امکانات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به نفع برگزاری بهتر نمایشگاه استفاده کنیم.

او در توضیح اقدامات صورت گرفته درمورد کمیته امور بین‌الملل نیز تصریح کرد: در رابطه با کمیته امور بین‌الملل هم دو سال گذشته یک کمیته ناشران بین‌الملل داشتیم که بیشتر ناشران خارجی اعم از عرب، لاتین و ... که به قصد فروش کتاب‌هایشان در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کردند را دربرمی‌گرفت و شئون امور مناسبات بین‌المللی در امور نشر از طریق سفارت‌خانه‌ها یا انجمن‌های دوستی ایران و سایر کشورها، بازار جهانی و ... در قالب دیگری توسط موسسه انجام می‌شد. در طی این مدت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در عرصه بین‌المللی و نمایشگاه‌های خارجی حضور فعال‌تری در قیاس با گذشته داشته و این حضورها منجر به تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه تبادل غرفه، بازدید از نمایشگاه‌های یکدیگر و ... با نمایشگاه‌های کشورهای دیگر شده است.

آموزگار متذکر شد: این دوپارگی را کلا به نفع صنعت نشر کشور نمی‌دانیم و معتقدیم کمیته ناشران خارجی ما تنها به بخش فروش کتاب منحصر شده و این برای معرفی شان بین‌المللی نمایشگاه کتاب کافی نیست و از آن طرف هم با بحث واسپاری نمایشگاه منافات دارد. از طرفی هزینه کردن برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی در حال حاضر برای صنف مقدور نیست و موسسه به دلیل آنکه امکانات و بودجه‌ دارند در نمایشگاه‌های مختلفی تاکنون شرکت کرده و می‌کنند و طبیعتا چنین امکاناتی می‌تواند مناسبات و روابطی را فراهم کند که به نظر می‌رسد لازم است خروجی این اقدامات باید نهادینه شود و نهایتا موجب ارتباط و تعامل ناشران خارجی و داخلی شود.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه سال‌های گذشته فعالیت‌های بین‌المللی ما توجه چندانی به این موضوع نداشته و در این حوزه اگر دست‌آوردی نیز به دست آمده میزان آن ناچیز بوده است. شان بین‌المللی نمایشگاه ایجاب می‌کند که با ایجاد ارتباط و تعامل بین ناشران داخلی و خارجی بتوان با تبادل تجربه و توسعه مبادلات بازرگانی، فروش رایت و ... موجبات توسعه را برای نشر داخل فراهم کرد. مدیر منتخب شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی برای این کمیته باتوجه به تجربه غنی ایشان در حوزه نشر داخل و در عین حال آشنایی با کارکرد نشر در عرصه بین‌الملل و با عنایت به هدف پیش گفته انتخاب و معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز