کد خبر: 449487 A

در اختتامیه دومین جایزه ادبی سپیدار؛

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که باید کودکان را به دامان طبیعت ببریم تا سازگاری در طبیعت را در عمل بیاموزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی سپیدار عصر امروز (چهارشنبه ۲۹ دی ماه) و همزمان با روز ملی هوای پاک با حضور کودکان و نوجوانان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فخرالدین دانش‌آشتیانی در این مراسم با اشاره به توجه قانون اساسی به جمهوری اسلامی ایران به مقوله محیط زیست گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل فردای جامعه باید در آن زیست کنند وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت اقتصادی و صنعتی و مشابه آن که با آلودگی محیط زیست و تخریب آن ملازمه پیدا می‌کند ممنوع است. پس ضرورت توجه به مسئله محیط زیست برای هیچ کدام از ما پوشیده نیست.

وزیر آموزش و پرورش سپس با تاکید بر اهمیت محیط زیست در بحث توسعه پایدار یادآور شد: بحث توسعه پایدار که محور برنامه‌های توسعه در کشور ماست مسئله محیط زیست را یکی از موضوعات اصلی می‌ماند. اگر توسعه را به ترویج یک زندگی سالم برای مردم در نظر بگیریم جایگاه بحث محیط زیست در توسعه پایدار بیش از پیش پررنگ می‌شود. آلودگی محیط زیست و تخریب تدریجی محیط زیست جامعه را نابود می‌کند و فقط با توجه به محیط زیست است که روح و نشاط به زندگی باز می‌گردد. به عبارت دیگر توسعه پایدار یعنی سازگاری با محیط زیست .

دانش آشتیانی افزود: جدا از تمام این ها طبیعت جلوه ای از مظهر خداوند است و تخریب و نابودی آن گناهی نابخشودنی است در کلام بزرگان ما نیز به آگاهی نسبت به مقوله محیط زیست بسیار تاکید شده و در بیانات مقام معظم رهبری نیز محیط زیست جایگاه بالایی دارد .

وزیر آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر اینکه در بحثی مثل محیط زیست فرهنگ، عامل تعیین کننده رفتار جامعه است بیان کرد: رفتارهای زیست محیطی تک تک افراد جامعه نشات گرفته از فرهنگ جامعه است شاید محیط زیست در نگاه اول موضوعی کلی باشد که رسیدگی به ان تنها وظیفه یک سازمان به نام سازمان حفاظت از محیط زیست است اما حقیقت چیز دیگری است اگر دقیق تر نگاه کنیم می بینیم پدیده ساده محیط زیست بر تمام مقولات زندگی ما اثر گذار خواهد بود. پس درگیر شدن با مساله حفظ محیط زیست و  رسیدگی به ان وظیفه همه ماست.

او درباره نقش مهم فرهنگ سازی محیط زیستی برای کودکان و نوجوانان یادآور شد مهمترین و موثرترین گروه جامعه برای آموزش درباره محیط زیست کودکان و نوجوانان یا همان دانش آموزان امروز هستند چرا که در دوره حساس زندگانی خود به سر می برد که ارزش ها ، نگرش ها و مهارت های لازم را برای حفظ محیط زیست می آموزند. پس اگر بخواهیم مساله محیط زیست به صورت جدی در جامعه نهادینه شود باید برای کودکان مان برنامه ریزی کنند.

دانش آشتیانی اضافه کرد: اگر در حال حاضر در جامعه ما افرادی هستند که مخرب محیط زیست هستند و آن را نابود می کنند ریشه آن را قطعا باید در عدم توجه نظام های آموزشی به آگاهی دهی نسل جوان در قبال محیط زیست جستجو کرد در نظام های اموزشی دنیا توسعه پایدار و آموزش آن هدف اصلی است و محیط زیست نیز به عنوان یک زیر مجموعه از مقولات توسعه پایدار در برنامه‌های موضوعی آموزش و مدارس دنیا قرار دارد.

وزیرآموزش و پرورش البته صرف تدوین و تالیف کتب آموزشی حول محور محیط زیست را کافی ندانست و اظهار داشت: اگر فکر کنیم صرف این که با تالیف و تولید چند کتاب درسی در موضوع محیط زیست و قراردادن چند ساعت محدود آموزشی کاری از پیش می بریم اشتباه است. توجه به محیط زیست باید در تمام حوزه های زندگی ما وارد شود و به عنوان یک رفتار در جامعه شکل بگیرد. اگر در نظام آموزشی سعی کنیم این ماموریت را برای مدرسه در نظر بگیریم اتفاقات تلخ محیط زیستی در جامعه ما کمتر رخ می دهد.

او گریزی نیز به توجه به فلسفه تعالیم و تربیت در بحث محیط زیستی زد و گفت: در فلسلفه تعالیم و تربیت دو مساله اصلی وجود دارد اول آموزش که صرفا آگاهی دهی و انتقال دانش است اما تربیت معنا نمی دهد پرورش یا تربیت زمانی محقق می شود که دانش و آگاهی که به کودک انتقال داده‌ایم به فرهنگسازی در او انجام می‌گیرد و به عنوان یک رفتار نهادینه شود. پس اتفاق خوبی برای محیط زیست ما نمی‌افتد مگر اینکه کل اموزش و پرورش ما محیط زیستی شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یک مساله مهم دیگر این است که باید قبول کنیم تعلیم و تربیت و آموزش مخصوصا در حوزه محیط زیست تنها به کلاس و چهاردیواری مدرسه خلاصه نمی شود باید کودکانمان را به دامان طبیعت ببریم تا سازگاری در طبیعت را در عمل بیاموزند. حتی مسایلی ریاضی و مثال های این درس نیز می تواند حول محور محیط زیست به بچه ها آموزش داده شود تا تفکر محیط زیستی آنها تقویت شود. خلاصه آن که هدف در نظام تعالیم و تالم پرورش و تربیت است و آموزش تنها ابزاری است برای رسیدن به این هدف.

فریدون عموزاده خلیلی دبیر علمی دومین دوره جایزه ادبی سپیدار نیز در سخنانی در این برنامه با اشاره به قول هایی که سال گذشته به بچه ها داده بود یا از مسوول گرفته بود گفت: سال گذشته دو سه قول به بچه ها دادیم و چندین قول از مسوولان گرفتیم. قول های ما از جمله ادامه جایزه سپیدار در سال دوم و چاپ آثار برگزیده عملی شده و قول های مسوولان نیز در برخی موارد به نتیجه رسیده و دربعضی موضوعات نیز هنوز در دست بررسی است به عنوان مثال برای تاسیس باشگاه هواداران محیط زیستی سپیدار که هم ما به بچه ها قول داده بودیم و هم از خانم ابتکار برای آن قول همکاری گرفتیم هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

عموزاده خلیلی اضافه کرد: بچه ها خیلی بهتر از ما بزرگترها به قول هایشان عمل کردند و تعداد آثار ارسالی برای جایزه سپیدار از۳۰۰ اثر در سال او به ۱۲۰۰ اثر برای سال دوم رسید که خوشبختانه نه فقط تهران و شهرهای بزرگ بلکه همه جای ایران از ایلام ، بلوچستان ، ارومیه و هرمزگان تا تبریز و اصفهان و اهواز را شامل می شد.

دبیر علمی دومین دوره جایزه سپیدار  همچنین یادآور شد: تعدادی کتاب آموزشی در حوزه محیط زیست تالیف و تدوین شده اما کافی نیستند باید به فرزندانمان رفتار  و سبک زندگی محیط زیستی را آموزش بدهیم بچه ها محیط زیست را درک می کنند و بیشتر از ما دلشان برای آن می تپد . اگرچه امروز شهرمان را دود فرا گرفته ولی من به قول ناظم حکمت فکر می کنم که هنوز زیباترین جنگل‌ها را سبز نکردیم و بر پاک‌ترین زمین قدم نگذاشتیم و سبزترین سپیدار را نرویانده‌ایم.

سیدرضا کروبی در این نشست گریزی به شروع انتشار آثاری با حوزه محیط زیستی توسط انتشارات فنی زد و گفت: اولین کتاب سبز انتشارت فنی سال ۷۴ منتشر شد و در سال ۸۲ نیز برگزیده کتاب‌های سبز شدیم و جایزه ملی محیط زیست را کسب کردیم. این جوایز انگیزه‌ای شد تا با شوق مضاعف تالیف و انتشار آثار در حوزه محیط زیست را ادامه بدهیم و تاکنون نیز بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه محیط زیست منتشر کردیم. کم کم به فکر افتادیم در این زمینه بچه‌ها را نیز به کار بگیریم و آنها تشویق کنیم تا به مساله محیط زیست فکر کنند جایزه ادبی سپیدار با همین نگاه کلید خورده است.

بنیان‌گذار جایزه ادبی سپیدار اضافه کرد: برای برگزاری جایزه ادبی سپیدار سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کوئدکان و نوجوانان سازمان حفاظت از م حیط ، وزارت آموزش و پرورش ، شهرداری تهران  و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد  نیز همراهی و همکاری داشتند البته این همکاری بیشتر در جنبه‌های اجرایی بوده به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در روند داوری‌ها شرکت کردند. کانون سالن حجاب را برای اختتامیه در اختیار ما قرار داد و شهرداری تهران هم با بیلبوردهایی مراسم اختتامیه را معرفی کرد. امسال سعی کردیم از بچه‌های ا فغانستانی نیز در خواست کنیم تا آثار خودشان را در زمینه محیط زیست برای جایزه سپیدار ارسال کنند. نهایتا از بین ۳ مدرسه که کودکان افغانستانی در آن تحصیل می‌کنند ۱۵۰ اثر به دست ما رسید و برخی از آنها حتی تا مراحل داوری‌های نهای نیز بالا آمدند

آثار برگزیده  دومین دوره جایزه ادبی سپیدار نیز بدین شرح است:

• گروه کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان زیر 12سال (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ تبلت):

کسرا محمودی (7ساله) از کردستان برای داستان «دل درد نهنگ»

باران خوارزمیان (12ساله) از تهران برای شعر «تب زمین»

سپهر بالوئی (10ساله) از شوش برای گزارش داستانی «حیوان باشکوه جنگل»

مسیحا رهبری (10ساله) از رامسر برای شعر محیط‌زیستی

ساقی حیدری (12ساله) از تهران شعر محیط زیستی

کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ تبلت):

پوریا اسکندرزاده از تهران برای داستان «ماهی قرمز»

علیرضا پورشجاع از تهران برای داستان «فرشتگان دشت»

مطهره مصطفی‌لویی از گلستان برای تحقیق «با گیاهان نفس بکشیم، از آنها انرژی تهیه کنیم»

فاطمه کشاورز خُرامه از شهرستان خرامه فارس برای شعر «تک درخت خشک و پژمرده»

مسیح انتشاری از نجف آباد اصفهان برای داستان «طبیعت»

آوا شادمانی از قشم برای فیلم مستند «خیار دریایی و توتیا»

همچنین از کتابخانه خانگی سارا و رکسانا از مشهد برای گزارش پروژه‌های زیست‌محیطی ساخت میزبان پرندگان در پاییز و شبیه‌سازی تصفیۀ آب گل‌آلود با (لوح تقدیر+ حوالۀ تجهیز کتابخانه) تجلیل و تقدیر شد.

مدرسۀ حامی، مدرسۀ فرهنگ، دبستان کوروش، مدرسه شهید بینایی و موسسه مهرتاک لوح تقدیر و حوالۀ تجهیز کتابخانه دریافت کردند.

راحمه شهریاری از مرکز گلستان، فاطمه غلامزاده نخلی از مرکز هرمزگان، مرتضی حاتمی از مرکز ایلام از مربیان مراکز کانون نیز برای تشویق و راهنمایی بچه‌ها با (لوح تقدیر+هدیۀ نقدی) تقدیر شدند.

برگزیدگان بخش بزرگسال دومین دوره جایزه ادبی سپیدار

•  در گروه داستان چاپ نشدۀ بزرگسال:

 جایزۀ اول (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی)  مشترکاً تعلق می‌گیرد به سولماز خواجه‌وند برای مجموعه داستان « تانتانا» و مهدی رجبی برای رمان «خرسِ ماه»

جایزۀ دوم تندیس سپیدار+لوح تقدیر+جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به محمدرضا مرزوقی برای داستان کوتاه «من کِنار کُنار می‌مانم»

و در گروه داستان چاپ نشدۀ بزرگسال از سه نفر تقدیر می‌شود:

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به زهرا شاهی برای مجموعه داستان « به کیلکاها رحم کنید»

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به افسانه شمسایی برای رمان «شاه روباهِ زیبای من»

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به عباس باباعلی برای داستان کوتاه «گیاهِ آدمک»

•  در گروه شعر چاپ نشدۀ بزرگسال

جایزۀ اول (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی) مشترکاً تعلق می‌گیرد به زهرا موسوی برای «مجموعه شعر خردسال» و مهدی آیینی برای شعر «مرگ محیط‌بان در جملۀ اول»

جایزۀ دوم (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی) مشترکاً تعلق می‌گیرد به شاهین رهنما برای شعر «شکار» و   محمد زارعی برای شعر «ماه»

دومین دوره جایزه ادبی سپیدار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر