خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نظر نمایندگان مجلس درباره حکم شلاق برای خبرنگار اصفهانی/نباید با خبرنگاران برخورد آهنین کنیم

نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه کار خبرنگاری بسیار حساس، ظریف و سخت است؛ تاکید کردند: حتی اگر اتهامی در این خصوص متوجه خبرنگار باشد چنانچه عملی ناخواسته صورت گرفته و عمدی در آن نبوده؛ باید از مجازات جایگزین استفاده می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جبار کوچکی‌نژاد (رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه‌های خبری مجلس شورای اسلامی) با اشاره به حکم چهل ضربه شلاق خبرنگار نجف‌آباد بیان داشت: باتوجه به آنکه در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی درخصوص رسیدگی به مسائل خبرنگاران و روزنامه‌نگاران راه‌اندازی شده است؛ مطمئناً اتفاق رخ داده درباره خبرنگار نجف‌آباد پس از تعطیلات مجلس شورای اسلامی در جلسه مشترک با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اسناد مربوط به چهل ضربه شلاق خبرنگار نجف‌آباد را دریافت کرده و بررسی‌های لازم را در فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه‌های خبری مجلس شورای اسلامی انجام خواهیم داد؛ افزود: عرصه خبرنگاری کاری بسیار ظریف، حساس و سختی است.

وی با اشاره به اینکه هر مطلبی که توسط خبرنگاران نوشته می‌شود؛ می‌تواند له یا علیه فردی قلمداد شود، افزود: ممکن است هر مطلبی که توسط روزنامه‌نگار یا خبرنگار نوشته می‌شود مورد شکایت عده‌ای قرار گیرد بنابراین یعنی هر روز خبرنگاران باید پاسخگو باشند و این موضوع؛ چندان امر معقول و پسندیده‌ای نیست.

رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه‌های خبری مجلس با اشاره به اینکه باید قضات مربوط در این عرصه نسبت به حساسیت فعالیت خبری و خبرنگاری توجیه باشند؛ افزود: باید خبرنگاران در انعکاس و انتشار مطالب از آزادی عمل برخوردار باشند.

وی ادامه داد: البته این موضوع درخصوص خبرنگارانی که با قصد انتقام‌گیری یا مقاصد خاصی اقدام به انتشار خبر می‌کنند؛ متفاوت است.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه تعداد این قبیل خبرنگاران بسیار اندک است؛ افزود: باید پرونده‌ها و شکایت‌های مربوط به خبرنگاران در فضای باز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حق خبرنگار شلاق خوردن نیست؛ افزود: حتی اگر اتهامی در این خصوص متوجه خبرنگار باشد چنانچه عملی ناخواسته صورت گرفته و عمدی در آن نبوده؛ باید از مجازات جایگزین استفاده می‌شد.

وی اشاره کرد: دادگاه ویژه در بخش مطبوعات باید به موضوعات مربوط به عرصه خبر و خبرنگاری توجه داشته و در مواردی که عمدی از سوی خبرنگار نبوده؛ از مجازات‌های نرم‌تر و جایگزین استفاده شود.

نباید با خبرنگاران برخورد آهنین کنیم

ولی‌الله داداشی (نماینده آستارا و عضو فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه‌های خبری مجلس) نیز با اشاره به اینکه خبرنگاران نباید در انتشار هیچ‌ خبری بزرگنمایی بیش از حد داشته باشند؛ افزود: جسارت و شهامت خبرنگار در انتشار صحیح باید به گونه‌ای باشد که اخبار درست و به‌موقع اخبار منتشر شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید با خبرنگاران برخورد آهنی کنیم؛ تصریح کرد: در قوانین هم تاکید شده است که مجازات باید مطابق با جرم و همخوان با آن باشد بنابراین باتوجه به حساسیت کار خبر و خبرنگاری لازم است با تعامل بیشتری در این خصوص برخورد کنیم.

باید قدر و قیمت خبرنگاران را بدانیم

محمدرضا نجفی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی) نیز با اشاره به اینکه هر نوع جرمی باید از طریق محاکم، مراکز مربوطه در دادگاه مصالحه مورد رسیدگی قرار گیرد؛ افزود: خارج از این حوزه‌ها هیچ فردی حق صدور حکم و اجرای آن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه فرق انسان با سایر موجودات در آگاهی و شناخت است؛ افزود: باید هرآنچه را که منجر به آگاهی بیشتر می‌شود؛ قدر بنهیم.

نماینده تهران با اشاره به اینکه آگاهی به مثابه جنبه‌های معرفتی و شناختی است؛ افزود: از جنبه‌های راهبردی تا جنبه‌های عملیاتی و هرآنچه موجب تقویت این امر می‌شود چه در ابعاد نظارتی یا کنترلی؛ امری پسندیده و ارزشمند است.

به گفته این نماینده مجلس؛ خبرنگاران یکی از ارکان موثر و سازنده برای آگاهی‌بخشی در سطح جامعه به شمار می‌آیند به همین دلیل باید قدر و قیمت خبرنگاران را بدانیم.

نجفی با اشاره به اینکه همه اشخاص و افراد نیازمند کوشش و تلاش برای فهم بهتر و عمل به مسئولیت خود هستند؛ افزود: خبرنگاران نیز از این امر مستثنی نیستند بنابراین نیازمند آن هستیم که در این حوزه نیز دقیق‌تر و مبتنی بر اصول قابل قبول و هنجارهای تعریف شده در جامعه عمل کنیم.

اگر عمدی در کار خبرنگار نبوده باید در جرم تخفیف داده می‌شد

محمد قمی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی) با اشاره به اینکه هرکس هرخلافی که انجام می‌دهد باید طبق قانون با او برخورد شود؛ افزود: نباید هیچ فرقی بین نماینده یا هر فرد و شخص دیگری ازجمله خبرنگاران با سایر افراد وجود داشته باشد. اما آنچه مهم است اینکه خلاف صورت گرفته باید با مجازات همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: باید زمانی که فردی خلافی را بدون عمد مرتکب می‌شود با زمانی که عمداً دست به این عمل می‌زند؛ مجازات‌ها متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه قاضی باید به این موضوع توجه کند؛ افزود: اگر در قضیه مربوط به خبرنگار نجف‌آباد عمدی در کار نبود باید مجازات جایگزین به‌جای شلاق درنظر گرفته می‌شد. و اگر عمدی هم در کار خبرنگار بوده باید نسبت به آن تخفیف صورت گیرد.

گفتنی است چندی پیش یکی از خبرنگاران نجف‌آباد به دلیل انتشار خبری با مضمون "توقیف 35 دستگاه موتورسیکلت دانش‌آموزان یکی از هنرستان‌های این شهر" مورد توبیخ قرار گرفت. در ادامه باتوجه به قوانین خاص حوزه مطبوعات جوابیه دستگاه مربوطه را نیز در پایگاه خبری خود درج کرد که براساس فحوای این جوابیه؛ تعداد وسایل نقلیه توقیف شده؛ هشت دستگاه بوده است. با این وجود خبرنگار مربوطه محکوم به خوردن شلاق می‌شود. به دنبال صدور حکم شلاق برای این خبرنگار، رایزنی‌های گسترده‌ای با مدیران دستگاه شکایت‌کننده در سطح شهرستان و حتی استان ازسوی مسئولان استان صورت گرفت و قرار بود باتوجه به تعهد کتبی خبرنگار مربوطه، از اجرای حکم جلوگیری شود اما صبح روز بعد این فرد در منزل خود دستگیر و حکم شلاق برای او اجرا شد.

گفتگو: فاطمه اصلان‌زاده

کد خبر : ۴۴۷۵۰۷