خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری بزرگداشت حامیان نسخ خطی قرائت شد؛

بیانیه‌ای که آیت‌الله هاشمی در حمایت از نسخه‌های خطی نوشت

در نشست خبری بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ بیانیه‌‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص همایش بزرگداشت حامیان نسخه‌های که در سال 93 نوشته شده است؛ قرائت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی (جایزه سیدعبدالله انوار) در محل کتابخانه ملی برگزار شد. در این نشست بیانیه‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص همایش بزرگداشت حامیان نسخه‌های در سال 93 قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: نسخه‌های خطی شناسنامه‌ای مستند از فرهنگ و تمدن ملت‌ها و نشان دهنده جایگاه مردم آن سرزمین در علم و دانش هستند و خدا را شکر که ایران عزیز از این سرمایه عظیم در هر دو بعد ملی و اسلامی برخوردار است و امروز به غیر از کتابخانه‌هایی که نسخ خطی دارند بسیاری از خانه‌های مردم محل نگهداری نسخه‌هایی است که نسل اندر نسل به آنها رسیده و از این سرمایه ارزشمند استفاده‌ای در حد نگهداری و افتخار می‌کنند.

ای کاش نهضتی در ایران به راه بیفتد تا هر ایرانی هر نسخه خطی ای را که در اختیار دارد به مرکزی یا کتابخانه‌ای تحویل دهد تا با تمرکز، این آثار گرانسنگ، تبدیل به سرمایعه‌ای فرهنگی و اجتاعی عظیم در کشور شود. افسوس دیگر هر ایرانی دلسوز فرهنگی در خصوص نسخه‌های خطی فروش آنها به دلالان خارج از کشور است و درشگفتم که چگونه افرادی سودجو و ضدفرهنگ راضی می‌شوند ماهیت فرهنگی و ادبی کشور خود را بفروشند درحالیکه می‌دانند از نظر ارزش ذیقیمت هستند.

اینجانب در یک بررسی بخشی از نسخ ارزشمند خطی را مرواریدهای ارزشمند یافتم و خدا را شکر که در زمان مسئولیتم این امر سر و سامان بیشتر و مناسبتری یافت و بعدها چاپ و انتشار نسخ خطی مجلس شورای اسلامی به شیوه‌ای برای گسترش فرهنگ و ادب کشور تبدیل و تلاش برای حفظ و ترمیم اسناد کشور هم انجام شد.

همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی حرکتی ارزشمند در جهت نهادینه کردن احترام به کسانی است که عمر شریف خویش را در جهت بسط و گسترش فرهنگ ایرانی، شیعی و اسلامی صرف کردند و امسال به یاد شخصیت عالمی همچون آیت‌الله عزیزالله عطاردی برگزار می‌شود که بیش از 30 اثر در زبان عربی و 50 اثر درزبان فارسی از ایشان به جای مانده است.

با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش امیدوارم در کنار تجلیل از بزرگان برای تربیت جوانان دانشجو در جهت علمی‌تر کردن بهره‌برداری از نسخ خطی بیشتر و مناسب‌تر قدم برداریم.

اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر : ۴۴۷۰۰۳