خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از کتاب مطرح شد؛

پری زنگنه: با نوشتن به مبارزه با محدودیت رفتم/ اجازه ندادم آوازخوانی از من دور شود

تازه‌ترین اثر پری زنگنه، بانوی آوازخوان ایرانی با نام «آواز پری‌ها» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر پری زنگنه، بانوی آوازخوان ایرانی با نام "آواز پری‌ها" روز گذشته جمعه هفدهم دی‌ماه با این خواننده؛ جمعی از هنرمندان و اهالی قلم ازجمله خسرو خورشیدی، پوری بنایی و فریدون مجلسی به همراه جشن امضای این اثر در انتشارات کتابسرا برگزار شد.

پری زنگنه در حاشیه مراسم رونمایی کتاب در گفتگو با خبرنگار ایلنا، انگیزه‌اش از نگارش این کتاب را کمک به آموزش نسل جدید و جوان آوازخوانی ایرانی دانست و گفت: زمانی که تدریس آواز را شروع کردم، احساس کردم هنرجویان امروز آواز چون به کلاس‌های خصوصی می‌روند وقت ندارند که به تمام مسائل ظریف آواز و پیشینه این هنر واقف شوند. آموزشگاه‌ها هم تقصیر ندارند، کلاس‌های شخصی معمولا به شاگردانشان اصول را می‌آموزند. بنابراین دست به نوشتن این کتاب زدم که سال‌های زیادی از من وقت گرفت و کار دشواری هم بود.

او درباره محتوا و مضمون این کتاب نیز گفت: در این کتاب آنچه از ورود یک شاگرد به کنسرواتوار آموزش داده می‌شود، به صورت خودآموز آواز به خواننده ارائه شده است.

زنگنه سپس گریزی به برخی محدودیت‌های زنان برای فعالیت در عرصه موسیقی زد و یادآور شد: انگیزه‌ دیگرم برای نگارش کتاب آواز پری‌ها به برخی محدودیت‌ها برای حضور زنان در هنر موسیقی برمی‌گردد. هرقدر از آواز زنان و ممنوعیت آن بیشتر می‌گذشت من بیشتر تشویق می‌شدم تا آنچه در گذشته بر من رفته است، شروع زیبایی که داشتم و به هنرستان عالی موسیقی رفتم را برای دل خودم بازگو کنم. واقعا دوست داشتم و دارم که دوباره بخوانم. متاسفانه پیش از آن‌که سن و سلامت به ما خوانندگان زن به ما اجازه نخواندن را بدهد، موقعیتی ایجاد شد که برخی محدودیت‌ها ما را گرفتار خودش کرد. وضعیت برای من هم همین طور بود ولی سعی کردم با آموزش و تجدید خاطرات، خودم را خوشحال نگاه دارم و اجازه ندهم این هنر از من دور شود. بازنشستگی خواه یا ناخواه این محدودیت‌ها را به آوازخوان تحمیل می‌کند ولی وقتی فرد در شکوفایی به کم کاری برسد طبیعتا دلپذیر نیست.

این خواننده اپرا با اشاره به نام انتخابی‌اش برای کتاب نیز اظهار داشت: انتخاب نام "آواز پری‌ها" به دلیل تاثیری است که می‌تواند روی مخاطب بگذارد. همان طور که اشاره شد، من به یاد خاطرات خوش هنرستان و به یاد شروع بسیار زیبایی که در ایران داشتم و یادآوری خاطره آن، اثر را نوشتم و با کمی طنازی و شوخی میتوان گفت هر کسی این کتاب را بخوند صدایش به آواز پری‌ها تبدیل می‌شود.

زنگنه البته معتقد است با وجود تمام محدودیت‌ها هنرجویان موسیقی و آوازخوانی پیشرفت خوبی داشته و دارند و تاکید کرد: خوشبختانه حتی در همین محدودیت، کلاس‌های اپرا باعث با حضور پرشور هنرجویان برقرار است و گروه‌هایی خوبی هم در ایران درست شده‌اند که باعث دلگرمی است. این پویایی نشان می‌دهد که هنر زمان نمی‌شناسد و ناکامی‌ها و نامرادی‌ها در مواردی باعث رونق هم می‌شود. گروه‌هایی از خانم‌ها را  در این مقطع می‌بینیم که انتظار تجاری و شهرت یابی ندارند و با وجود اینکه می‌دانند فعالیت موسیقی و آوازخوانی زنان نه پول و نه شهرتی دارد اما به طور جدی به دنبال آموزش این هنر هستند، پس کلاس‌های آواز خانم‌ها بسیار ارزشمند است و گروه‌هایی عالی هم ایجاد شده‌اند. هرچند طبیعی است که پس از گذشت 30، 40 سال چنین پیشرفت‌هایی را شاهد باشیم.

او افزود: در این دوره که هنرهای بسیاری وجود دارد و نمی‌توان در همه زمینه‌ها حرفه‌ای شویم، همین که اطلاعاتی داشته باشیم که از ما افرادی قابل معاشرت می‌سازد، کمک می‌کند تا با مردم در هر زمینه‌ای صحبت کنیم و از معاشرت با دیگران لذت ببریم. آواز هم شاخه‌ای از هنر است و به عنوان یک شاگرد اقدام به نوشتن کتاب کردم که هر چه یاد گرفتم به همه یاد بدهم.

او سپس در پاسخ به سوالی درباره احتمال ترجمه "آواز پری‌ها" به دیگر زبان‌ها گفت: فکر نمی‌کنم این کتاب را ترجمه کنم و اگر قرار باشد روزی کتابی از من ترجمه شود «آن سوی تاریکی» است که درد نابینایان به طور مشترک در دنیاست اما این کتاب خاطرات من است و می‌تواند برای هنرجویان آواز موثر باشد.

زنگنه همچنین با اشاره فعالیت‌هایش به عنوان سفیر حسن نیت متذکر شد: فعالیت‌های من از نابینایان جداشدنی نیست. در این سال‌ها تنگاتنگ در کنار آنها بوده‌ام و جامعه اسلامی نابینایان کاشان را تاسیس کردم و یک گروه کر تشکیل دادیم. امیدوارم که روزی نهادی برای نابینایان داشته باشیم که استقلال اجتماعی و امکانات بهتری داشته باشند. در همین مسیر، تاکنون کتاب «آن سوی تاریکی» را کتابخانه خزائلی در بهارستان صوتی کرده است و به خط بریل درآورده‌اند،‌ "آوای نام‌ها از ایران زمین" هم به خط بریل درآمد، اما «آواز پری‌ها» به همین شکل باقی خواهد ماند. چاپی به خط بریل هم احتمالا آماده شود. می‌خواهم کتاب‌هایی از قصه‌های کوتاه زندگی‌ام را به صورت داستان کوتاه بنویسم.

صادق سمیعی (مدیر انتشارات کتابسرا) هم در سخنانی کوتاه درباره کتاب "آواز پری ها" و چگونگی انتخاب اثر پری زنگنه برای انتشار گفت: شما 20 ثانیه جلوی چشمانتان را بگیرید، ببینید چه احساسی دارید، پس ببینید این زن چه کرده و چه می‌کند. پری زنگنه، زنی استثنایی، لایق، الگوی شجاعت و مجموعه‌ای از تمامی صفاتی است که کسی در ایران می‌تواند مانند او عمل کند. «آواز پری‌ها» روایتی است از مسیر زندگی که او طی کرد تغییر کرد و نهایتا خواننده شد. در این کتاب همچنین به شرایطی که یک شخص باید دارا باشد که خواننده شود و ترمینولوژی خوانندگی نیز پرداخته شده است. گریزی به افرادی که با او کار کرده‌اند و دایره‌المعارفی از خوانندگانی که پیش از او و همزمان با او فعال بودند نیز بخش های دیگر کتاب هستند.

میرعلیرضا میرعلی‌نقی، پژوهشگر تاریخ موسیقی معاصر ایران نیز در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است:

«نویسنده این کتاب، خواننده‌ای نامدار در بین ایرانیان و موسیقی ایران است او از بزرگترین اپراهای جهان تا آوازهای محلی این سرزمین کارنامه‌ای هزار زنگ دارد. شاید او تنها خواننده در موسیقی معاصر ایران باشد که به حیطه خوانندگی محدود نمانده و اپرای عظیم زندگی خود را با هدایت سرنوشت،‌نوشته و خوانده است.»

در بخشی از کتاب نیز از زبان پری زنگنه می خوانیم:

«نت‌ها برای کسانی که زبان موسیقی را آموخته‌اند، در گوش بینا و نابینا یک صدا دارند. صرف بینا بودن کمکی به فراگیری موسیقی به کسی که استعداد نداشته باشد نمی‌کند، همچنان که نابینا بودن مانعی برای هنرآموز مستعد موسیقی نیست.»

کتاب آواز پری‌ها به قلم پری زنگنه در تیراژ 1200 نسخه و در بیش از 250 صفحه و به قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات کتابسرا منتشر شده است.

کد خبر : ۴۴۵۲۶۱