خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی مطرح شد؛

وزیر ارشاد: اگرچه دیده نمی‌شویم اما رضایت قلبی داریم

مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی صبح امروز (دوشنبه 24 آبان‌ماه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علیرضا مختارپور (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)، نصراله پژمان‌فر (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس)، جمعی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد)، حجت‌الاسلام شاه‌مرادی (دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی) و مجید غلامی‌جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم با بیان اینکه به عنوان یک کتابدار در جمع حاضر شده؛ گفت: من امروز با عنوان یک کتابدار در جمع شما حاضر شدم تا با افتخار اعلام کنم چندین و چند سال به عنوان کتابدار در کتابخانه ملی و ... فعالیت می‌کردم و بزرگترین افتخار خود را کتابدار بودن می‌دانم.

صالحی امیری افزود: مطمئنم تمام ما اگر چه معمولا در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم اما همیشه یک رضایت قلبی درونی احساس می‌کنیم و آن هم به این علت است که کتاب همیشه همراه ماست و به عنوان حلقه واسط میان مردم و منابع علمی، دینی و علمی شناخته می‌شود.

او سپس با تاکید مجدد بر اینکه توسعه اجتماعی بدون توسعه فرهنگی ممکن نیست، اظهار داشت: بارها تکرار کردم که بدون فرهنگ به توسعه نمی‌رسیم و راه رسیدن به توسعه فرهنگی نیز از کتاب آغاز می‌شود در صورت رسیدن به توسعه فرهنگی می‌توانیم انتظار توسعه در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماع را هم داشته باشیم. البته در این مسیر نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابداران باید راهکارهای خلاقانه‌تری را برای توسعه کتاب و کتابخوانی مدنظر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین قدم برای توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور را تبدیل کتابخانه‌ها به یک مرکز فرهنگی دانست و گفت: اولین قدم برای رشد و توجه جامعه به کتابخانه تبدیل کتابخانه‌ها به یک مرکز فرهنگی است با توجه به عملکرد مثبت آقای مختارپور در این سال‌ها از ایشان درخواست دارم تا در این زمینه هم حرکتی آغاز شود و کتابخانه‌های ما در هر موقعیت جغرافیایی که هستند به یک کانون فرهنگی و مرکز تبادل نیاز مصرف فرهنگی مبدل گردند. اصولا کتابخانه، مسجد و مدرسه کانون‌های مهمی هستند که در کنار هم مفهوم پیدا می‌کنند و هر کسی که اوقات فراغتی دارد باید بتواند نیازهای خود را در این مراکز برطرف کند.

صالحی‌امیری همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه کتابخانه‌های تخصصی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند مجموعه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی را نیز در دل خود داشته باشند و مهم‌تر از همه تشخیص نیاز جامعه، منطقه به منابع و کتاب‌های کتابخانه‌هاست. کتابخانه‌ها نباید تنها محل انباشت و انبار کتاب باشند و باید مرکز مصرف کتاب و کتابخوانی شوند. این مساله نیز جز با اجتماعی شدن کتابخانه‌ها و نیازسنجی برای انتخاب منابع محقق نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در کنار اینها توجه به کتابداری الکترونیک باید بیشتر از گذشته مدنظر قرار بگیرد در اجلاس ایسلا 2015 کتابخانه‌های موبایلی برای سال 2020 به عنوان یک شعار و برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار گرفت. یعنی تا سه سال آینده اکثر کتابخانه‌ها باید بتوانند مخازن و منابع خود را از طریق دستگاه‌های دیجیتال نیز در اختیار متقاضیان قرار دهند.

او همچنین توجه به فضای مجازی را یکی از نیازهای امروز کتابخانه‌ها و کتابداران دانست و گفت: با ارسال پیام‌های فرهنگی و سخن بزرگان در این فضاها  می‌توان هر روز با متقاضیان در ارتباط بود و داده‌های مناسبی را در اختیار آنها قرار داد.

او در پایان در باره لزوم حفظ کرامت و منزلت کتابداران گفت: به عنوان یکی از اعضای کوچک جامعه کتابداری هیئت امنای نهاد کتابخانه ها و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول می‌دهم تا تلاش‌های جدی‌تری برای حفظ منزلت کتابداران و امنیت شغلی و معیشتی آنها دنبال کنیم.

علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) در این مراسم گفت: تمام کتابداران شهری، روستایی، نهادی و قراردادی ما از این منظر که در حوزه فرهنگ خدمت می کنند نمونه‌اند و از شما ممنونم و امیدوارم که پروردگار بیش از پیش به تلاش‌های شما برکت بدهد.

او در توضیح کوتاهی در مورد عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: بازسازی و تعمیر کتابخانه‌ها اصلاح دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و مسابقات کتابخوانی و همچنین برپایی دوره‌های آموزشی ویژه برای کتابداران مثل مدرسه خواندن و... از جمله اقداماتی بود برای بالا بردن بازدهی کتابخانه‌های عمومی کشور و عملکرد کتابداران انجام داده‌ایم. همچنین تلاش برای بهبود معیشت کتابداران و حفظ امنیت شغلی آنها از دیگر کارهایی بود که تا حد ممکن برای آن تلاش کردیم. هیچ‌کدام این موارد محقق نمی‌شد اگر صبوری و تلاش کتابداران، معاونان و همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها نبود و همچنین حمایت تمام عیار اعضای هیات امنا و وزارت ارشاد را نداشتیم.

مختارپور ادامه داد: از وزیر و ریاست قوی هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها و همچنین آقای صالحی‌امیری عضو حقوقی قبلی و ریاست جدید هیات امنای کتابخانه‌ها و وزیر فرهنگ فعلی نیز تشکر می کنم. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز تا جایی که می‌توانستند با ما همکاری داشتند. یکی از سرمایه‌های معنوی ما در نهاد کتابخانه‌ها صمیمت، همکاری و تعامل میان اعضا و همکاران است که امیدوارم پروردگار این همدلی را حفظ کند و بتوانیم روز به روز گام‌های مثبت‌تری برداریم.

کد خبر : ۴۲۸۷۰۵