خبرگزاری کار ایران

هاجر سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با ایلنا:

از بادی‌آرت برای نمایش عاشورا استفاده کردم/حرف‌هایم را با تصویرگری انتزاعی می‌گویم

«بادی آرت» یا هنر بدن شاخه‌ای از هنر مفهومی است که در آن هنرمند با استفاده از بدن خود مفهوم مورد نظرش را بیان می‌کند. در این هنر، هنرمند از امکانات فرمی و محتوایی مدیای بدن برای افزایش امکانات بیان مفهوم استفاده کرده و اثرش را به وسیله بدن خود به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا بر مبنای نگاه هنرمند به حرکت «دست‌ها» در روز عاشورا شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاجر سلیمی‌نمین فوق‌لیسانس تصویرسازی است و در حال حاضر به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) مشغول فعالیت هستم تاکنون دو نمایشگاه انفرادی در زمینه تصویرگری در لبنان برگزار کرده و نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا اولین نمایشگاه انفرادی او در زمینه تصویرگری انتزاعی است. این هنرمند نمایشگاه‌های گروهی بسیاری را برگزار کرده است.

از آنجا که حوزه اصلی تصویرگری در ایران حوزه کتاب کودک و نوجوان است هنرمند پس از انتشار تصاویرش در کتاب آن‌ها را به صورت نمایشگاه‌های ارائه می‌کند درحالیکه‌ با ورود هنرهای جدید به تصویرگری در دنیا تصویرگری‌هایی خلق می‌شود که مختص گالری است و سفارش دهنده‌ای نداشته و هنرمند آثارش را برای عرضه در گالری طراحی کرده است هاجر سلیمی نیز از آن دسته هنرمندانی است که آثارش را برای عرضه در نمایشگاه تصویرگری کرده

هاجر سلیمی نمین با بیان اینکه پنج‌سال‌ است در زمینه هنر بادی‌آرت فعالیت می‌کند، درباره نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا گفت: تاکنون نمایشگاهی در این‌باره نداشتم و گمان‌ می‌کنم این اولین نمایشگاهی است که با مدیای بادی‌آرت به نمایش در می‌آید.

او درباره هنر بادی‌آرت توضیح داد: این هنر از هنرهای جدید و معاصری است که در دنیا شکل گرفته و هنرمند با بدن خود استیمیت و کانسپت مورد نظر خود را بیان می‌کند از آنجایی که هنرمند بیشتر از بدن خود برای نمایش استفاده می‌کند از همین رو این هنر خیلی در ایران رواج ندارد.

این هنرمند تصریح کرد: مدت‌هاست روی رویکرد هنر جدید بر تصویرگری مطالعه می‌کنم و متوجه شدم می‌توان در تصویرگری از حوزه کتاب فراتر رفت چراکه تصویرگری در ایران تنها در حوزه کتاب کودک و نوجوان خلاصه می‌شود در حالی‌که می‌توان از آن فراتر رفت و به صورت شخصی به عنوان هنرمند با ابزار تصویرگری اثری را خلق کرد.

سلیمی با بیان اینکه مدیاهای مختلفی را در زمینه تصویرگری تجربه کرده‌، گفت: از میان مدیاهای مختلف بدن را انتخاب کردم و حدود 4، 5 سال است که درباره آن تحقیق می‌کنم و در حال فعالیت هستم و یک سری از آثارم را منتشر کردم اما به صورت نمایشگاهی این اولین تجربه‌ام در این زمینه است.

او درباره مدت زمان اجرای این نمایشگاه گفت: این آثار برگرفته از کتاب «ترجمه نفس المهموم» نوشته «شیخ عباس قمی» تلخیص شده که به صورت انتزاعی تصویرگری کردم. این هنر با استفاده از حنا روی بدن انجام می‌شود اما به دلیل اینکه هر دفعه دو هفته طول می‌کشید تا حنا از روی دستم پاک شود از همین رو از رنگ گریم استفاده کردم تا بتوانیم سرعت کار را افزایش دهیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه از سال 84 تصویرگری را آغاز کرده، تصریح کرد: در این مدت بیش از 90 درصد از آثارم را با موضوع عاشورا کار کردم و کتابی نیز با عنوان «تشنه لبان» در سال 88 در ارتباط با موضوع عاشورا به چاپ رسیده البته تصویر‌های آن کتاب برگرفته از داستان عاشورا است که به طور کامل رئال تصویرسازی شده و صورت واقع‌نما وقایع عاشورا را نمایش می‌دهد.

سلیمی ادامه داد: در هنگام تصویرگری آن کتاب متوجه شدم که یک مشکلی در زمینه تصویرسازی وقایع عاشورا وجود دارد و نمی‌توان تمامی وقایع عاشورا را به صورت رئال نشان داد و در یک محدودیت قرار می‌گرفتم از همین رو در جستجوهایم به دست به عنوان یک مدیا رسیدم و تصمیم گرفتم ا ز طریق تصویرگری انتزاعی وقایع را نشان دهم و چرا که در تصویرگری انتزاعی می‌توان تمام حرف‌هایم را بگویم و به عمق احساسم در این موضوع فرو رفتم و هیچ‌گاه در این مدت احساس نکردم سبک و نوعی که کار می‌کنم برایم محدودیت می‌آورد.  

او با بیان اینکه از تصویرگری به صورت انتزاعی احساس رضایت دارد گفت: در گذشته در فضای رئال و ناتورئال کار می‌کردم تا مخاطب درک بهتری از اثر داشته باشد تصور می‌کنم تصویرگری انتزاعی در بیان احساساتم مرا بسیار کمک کرده چراکه قید و بندهایی که وجود داشته برداشته شده و به راحتی توانستم حرفم را بزنم البته در این مدیا دست بسیار کمک کننده بود و بیشتر مسئولیت‌ها برعهده دست بوده است.

این هنرمند ادامه داد: بسیاری از مسائلی که به صورت رئال نمی‌شد درباره وقایع عاشورا بیان کرد مانند اتفاقات متافیزیکی و اتفاقات غیرقابل رویت را با تصویرگری انتزاعی به راحتی می‌توان نشان داد.

سلیمی با بیان اینکه در چهار سال گذشته تمام سال برای دهه محرم مشغول تصویرگری بوده گفت: مجموعه آثارم را به صورت مجازی هر روز یک اثر را نمایش می‌دادم. درباره این نمایشگاه نیز  از ابتدای سال اتودها را زدم و در تابستان طرح‌ها را اجرا کردم و به صورت‌های مختلف اجرا و عکاسی شد تا به این صورت نهایی درآمد و بعد از آن عکس‌ها چاپ شد.

او خاطرنشان کرد: از آنجا که قصد داشتم 72 اثر را در این نمایشگاه به نمایش بگذارم این آثار از میان تعداد زیادی اثر انتخاب شدند البته گاهی اوقات پیش می‌آمد که اتودهای زیادی درباره هر اثر زده می‌شد چراکه ورودم به فضای انتزاعی برای خودم تازگی داشت و قصد داشتم تا اثری را ارائه دهم که مخاطب به درستی آن را درک کند و در آخر تصمیم گرفتم این آثار را انتخاب کنم.

این نمایشگاه با ۷۲ اثر «بادی آرت (هنربدن)» از هاجر سلیمی نمینی با عکاسی حمید اسکندری تا ۲۶ مهرماه ازساعت ۱۰ تا ۲۰ برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان خیابان جلفا مراجعه کنند.

کد خبر : ۴۱۷۶۸۰