خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه تألیف کتاب مشترک دانشگاهی ایران و عراق

با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در عراق، پنجمین نشست همکاری‌های «سمت» و وزارت آموزش عالی عراق، در شهر کربلا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه مسئولین سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق در زمینه تألیف کتاب به صورت مشترک، تفاهم‌نامه امضا کردند.

این نشست با حضور احمد احمدی، رییس سازمان «سمت»، محسن فریجی، مشاور وزیر آموزش عالی عراق، غسان، مدیرکل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق، نماینده رایزنی فرهنگی ایران در عراق، منیر السعدی، رییس دانشگاه کربلا و اساتید و صاحب‌نظران عراقی در شهر کربلا تشکیل شد.

احمدی در ابتدای این نشست با بیان سخنانی با اشاره به تشابهات فرهنگی و مذهبی و پیوندهای عمیق فرهنگی دو کشور، به اهمیت گسترش روابط تأکید کرد و کمک به بهبود فرهنگ در جهان اسلام و دوری از تعصب را ضروری دانست.

وی همچنین همکاری «سمت» با وزارت علوم عراق را سیاستی راهبردی برای تعمیق روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور به عنوان الگویی برای جهان اسلام دانست.

در ادامه نیز محسن فریجی، مشاور وزیر آموزش عالی عراق در امور تحول روش‌های آموزشی و نظام‌های آموزشی عراق، بر استفاده از تجربیات ایران و سازمان «سمت» برای تحول علوم انسانی عراق تأکید و در مورد بازنگری ترجمه کتاب‌ها مواردی را مطرح کرد و تأکید وزیر جدید آموزش عالی این کشور را در خصوص همکاری با «سمت» یادآور شد.

سپس غسان، مدیرکل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق، خواستار توجه جدی‌تر به امر تألیف مشترک کتاب میان سازمان «سمت» و وزارت آموزش عالی عراق شد.

بنا بر اعلام این خبر، در بخش اول این نشست، موارد دقیق همکاری طرفین در گذشته با ارائه گزارش در این زمینه آغاز شد. در بخش دوم نیز مواردی در باب فعالیت در حوزه آموزش زبان فارسی در عراق و خرید کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی تخصصی (ESP) «سمت» مطرح شد.

همچنی در پنجمین نشست همکاری‌های «سمت» و وزارت آموزش عالی عراق، صورتجلسه‌ای در ۵ محور و ۲۲ بند به امضای طرفین رسید که از مهم‌ترین محورهای آن می‌توان به مواردی چون چگونگی ادامه کار ترجمه کتاب برای طرف عراقی و نهایی کردن آن، تألیف کتاب به صورت مشترک، کمک‌های سازمان «سمت» برای تقویت زبان فارسی در عراق، راه‌های همکاری در چاپ و نشر و خرید منشورات «سمت» در آموزش زبان انگلیسی و ... اشاره کرد.

در پایان نشست احمد احمدی، رییس سازمان «سمت» پنج اثر ترجمه شده به زبان عربی به سفارش وزارت آموزش عالی عراق را که به تازگی توسط این مؤسسه منتشر شده‌ است را به مشاور وزیر آموزش عالی  و پژوهش‌های علمی عراق، مدیرکل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق و رییس دانشگاه کربلا، اهدا کرد.

کد خبر : ۴۰۶۹۰۱