خبرگزاری کار ایران

صالحی خبر داد:

تخصیص ۲۵ میلیارد تومانی اعتبار معاونت فرهنگی به استان‌ها

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: درمعاونت فرهنگی بیش از ۲۵ میلیارد تومان بوجه برای استانها تخصیص داده شده و امیدواریم سهم ۳۳ درصدی استان ها تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها عصر امروز (سوم مردادماه) با حضور سید عباس صالحی، همایون امیرزاده، نیکنام حسین پور، محمودرضا برازش، محمد سولگی ، امیرمسعود شهرام نیا، مجید غلامی جلیسه، مهدی قزلی و مدیران کل استان سراسری کشور برگزار شد.

سید عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی) در این جلسه در توضیح روند تعامل وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی با استان‌ها در سال ۹۴ راه مورد نظر برای سال ۹۵ گفت: فعالیت‌های معاونت فرهنگی در ارتباط با استان‌ها در سال ۹۴ به دو بخش تقسیم بندی شد. در بخش اول با تفاهمنامه‌های ۱۰ آیتمی به مبلغ مجموع ۱۹میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان سعی کردیم تعامل لازم را با استان ها برقرار کنیم.

صالحی تاکید کرد: خوشبختانه با زحمتی که در این مسیر کشیده شد، تقریبا تمام تعهدات معاونت فرهنگی در تمام استانها نهایی شد و به غیر از ۸۰میلیون تومان که در مرحله پرداخت قرار دارد، مابقی تعهدات انجام شده است. این تعهدات آیتم‌هایی مختلفی مثل هفته کتاب جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا نشست مفاخر شعر و ... لحاظ شده است. به عنوان مثال نسبت به سال ۹۳ در بحث نشست ها تا ۶۹ درصد افزایش داشته ایم و باید بگوییم معاونت فرهنگی بیشتر از تعهد مکلف خود در مورد بودجه عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط معاونت فرهنگی با استان ها تنها به تخصیص بودجه در بین تفاهم نامه محدود نبوده بیان کرد: افزایش هیات نظارت در نشر استانها و افزایش ۵ استان به ۱۰ استان و پذیرش هزینه بر این استانها ، اعزام ۱۴ کارشناس چاپ از ۱۴ استان مختلف در خارج از کشور ، افزایش تفویض اختیار در حوزه پروانه کسب نشر در استانها و همینطور امکان وصول کتاب به استانها از دیگر موارد تعامل ما با استانها بوده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: فعال کردن سامانه الکترونیکی برای تقویت رابط با استان‌ها ، برگزاری دوره های آموزشی متنوع درحوزه چاپ ، شاه بک و ... و برگزاری نشست های فرهنگی در نمایشگاه استانی که ۳۴۷ نمایشگاه را شامل می شود ، برگزاری جشنواره صنعت چاپ در استانها ، برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای چاپی در ۹ استان و تکمیل بانک اطلاعات اهل قلم در تمامی استانها از دیگر برنامه های معاونت فرهنگی برای حفظ ارتباط با استانها بوده است.

صالحی همچنین توجه ویژه به کتابفروش استانها و شهرستانها را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در استانها دانست و اظهارداشت: حمایت ویژه از کتابفروشی‌ها به ویژه کتاب‌فروش‌های شهرستانها و استانهای مختلف در دستور کار معاونت فرهنگی داشته و دارد. در همین راستا طرح های حمایتی نیز مثل کتابفروشی به وسعت  ایران ، عیدانه و تابستانه کتاب بیش از ۹۰ درصد کتابفروش های استانی در شهر تهران شامل می‌شود. برگزاری جدی تر طرح پایتخت کتاب در جشنواره روستا دوستدار کتاب و برگزاری جشنواره های شعر و فجر استانی نیز از دیگر اقداماتی است که می‌توان از آن نام برد.

صالحی ادامه داد: برنامه ریزی برای حضور استان‌ها در تهران و استفاده از ظرفیت های استان تهران در عرصه چاپ و نشر و بررسی ایده های مختلف در این باره نیز انجام شد. بازدید اهالی چاپ استان سیستان و بلوچستان از تهران و کارگاه‌های چاپی این استان به گونه از این برنامه ها بود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره چگونگی تخصیص بودجه برای امور فرهنگی استانها نیز گفت: در جلسه بودجه معاونت فرهنگی با آقای جنتی مطرح شد که بودجه میلیاردی استان‌ها به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یابد البته این با حفظ همان بودجه ۸۰ درصدی معاونت فرهنگی بود. در واقع می خواهیم این دغدغه که ایران فقط تهران نیست در اجرا و عمل هم دیده شود. درمعاونت فرهنگی بیش از ۲۵ میلیارد تومان بوجه برای استانها تخصیص داده شده و امیدواریم سهم ۳۳ درصدی استان ها تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

صالحی با تاکید بر لزوم شکل گیری ساختاری اتحاد معاونت فرهنگی واستان ها نیز یادآور شد: معاونت فرهنگی این رویه را دنبال می کند که ساختار تعاملی و ارتباط با مرکز و استانها به صورت یک رویه ثابت و قانونی مشخص شود تا با جابجایی مدیران این ارتباط از بین نرود.

او همچنین از تعیین مدیر معین استانی برای هشت منطقه مجزا در کشور خبر داد و گفت: برای ساماندهی تعامل در ارتباط معاونت فرهنگی با مدیران استانی کشور در ۸ منطقه تقسیم بندی شده و برای هر منطقه یک مدیر معین در امور مرتبط با معاونت فرهنگی تعیین می شود وظیفه این معین نیز بازدید و سرکشی حضوری از استانها و اعلام نیازها و خواسته های منطقه به مرکزاست .

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر استانی توانایی تفویض اختیار مجوز را دارد  تعداد این استانها از ۱۰ استان نیز بیشتر شود. در همین مسیر سامانه جامع نشر کشور به زودی در اختیار تمام استان قرار می گیرد و سامانه جامع چاپ نیز چند ماه آینده به بهره برداری می رسد. امسال بنا داریم جشنواره صنعت چاپ در تمام استانها ولو این که از نظر کارگاه‌های چاپی محدود باشد برگزار شود.بودجه نیز برای امر نظارت بر چاپ اختصاص می یابد.

او در پایان به آغاز مستند سازی کتابفروشی استان‌ها اشاره کرد وگفت: امسال ۲۵۰ میلیون تومان بودجه برای وضعیت کتابخوانی در هر ۳۳ استان کشور تخصیص داده شده وکار مستند سازی کتابفروشی استانها با شروع مستند سازی هر استان کلیپ می خورد علاوه بر اینها خبرگزاری کتاب ایران نیز از این پس سرویس های استانهای خود را فعال خواهد کرد. روشن است که در این مسیر خود ادارات کل استانها می توانند بسیار به ما کمک کند.

به گزارش ایلنا، محمد سلگی مدیر دفتر اداره کتاب فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به موضوعاتی پیرامون انتشار کتاب های دیجیتال و همچنین کتابهای گویا در کشور گفت: تدوین تفاهم نامه ای میان معاونت های امورفرهنگی و هنری وزارت ارشاد و همچنین مرکز هنرهای دیجیتالی این وزارتخانه برای ساماندهی این حوزه در دست انجام است.

وی درباره فعالیت کافه کتاب ها در نقاط مختلف کشور نیز گفت: پدیده کافه کتاب‌ها راهکاری جدید در امر کتاب و کتابخوانی هستند، در همین راستا تلاش‌هایی از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و برخی صنوف مرتبط برای قانونی کردن فعالیت این کافه کتابها صورت گرفته است. مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها  هم در صورت ارائه تقاضاها برای این کافه کتابها، آنها را به ستاد مرکزی معاونت فرهنگی ارجاع دهند تا تصمیم گیری در خصوص مجوز آنها انجام شود.

مدیر اداره کتاب همچنین از آماده شدن نسخه جدید آئین نامه پروانه نشر خبر داد و با بیان اینکه این نسخه به زودی به استانها ابلاغ می شود گفت: بر اساس این آئین نامه تمدید پروانه نشر به استانها واگذار شده است. در حال حاضر صدور مجوز نشر در ۱۰ استان انجام می شود که البته از این میان، استان گیلان هنوز هیئت های بررسی کتاب خود را معرفی نکرده است.

وی ادامه داد: آمادگی این دفتر را برای تفویض و اختیار بررسی کتاب و صدور مجوز به آنها در ۵ استان دیگر را در سال ۹۵ داریم و استانهای البرز و مازندران در این زمینه آماده تر از سایر استانها آماده به نظر می‌رسند. بجز استان گیلان که هنوز هیات های بررسی کتاب خود را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد معرفی نکرده است، سرورهای  مربوط به سامانه جامع نشر در ۹ استانی که صدور مجوز نشر کتاب به آنها تفویض شده است، به زودی فعال خواهد شد.

همچنین در این نشست همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از معرفی دبیران معین ۸ منطقه کشوری در معاونت یاد شده برای پیگیری مسائل مطرح شده خبر داد و گفت: علی اصغر سیدآبادی دبیر استانها تهران، قم، البرز، مرکزی و قزوین، مجید غلامی جلیسه دبیر استانهای گلستان، مازندران و گیلان، محمد سلگی  دبیر استانهای کردستان ، ایلام، کرمانشاه و همدان، نیکنام حسین پور دبیر استانهای اصفهان، یزد، کرمان و جنوب کرمان، علی فریدونی دبیر استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان، محمودرضا برازش دبیر استانهای خراسان شمالی و رضوی، داریوش رضوانی دبیر استانی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان و همایون امیرزاده دبیراستانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انتخاب شده اند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین با اشاره بودجه این معاوت در سال جاری که ۱۰۷ میلیارد تومان است اعلام کرد: آقای صالحی دستور داده است که بر اساس ۸۰ درصد این بودجه، ۳۰ درصد اعتبارات به صورت مستقیم در کمک به استانهای کشور، اعمال شود که این رقم ۲۵ میلیارد تومان است و ۲۰ درصد رشد را نسبت به بودجه مشابه سال گذشته نشان می دهد.  وزارت ارشاد مبنای تخصیص این بودجه در سال ۹۵، میزان تحقق برنامه های استانها در سال ۹۴ خواهد بود.

کد خبر : ۳۹۳۸۷۱