خبرگزاری کار ایران

محمود گلابچی در هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز آینده معماری مطرح کرد:

امیدوارم تمدن بزرگ معماری ایران را دوباره احیا کنیم

گلابچی با بیان اینکه امروز باید از معماری گذشته‌مان دفاع کنیم، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید شرایط تحقق تلاش‌های انجام شده در این چشم‌انداز را فراهم کنند و امیدوارم دوباره تمدن بزرگ کشور ما در حوزه معماری احیا شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش یک روزه هم اندیشی ملی چشم‌انداز آینده معماری در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی امروز دوشنبه، ۲۸ تیرماه برگزار شد.

در ابتدای این همایش محسن مومنی‌شریف (مدیر حوزه هنری) با بیان اینکه در سی سال اخیر اتفاقی که در حوزه معماری افتاده با تهاجمی که در صد سال اخیر در معماری صورت گرفته برابری می‌کند، ‌گفت: معماری هر ملت نشان از هویت آن ملت است و ما در روز گار بحران هویت، نسبت به هویت کشورمان دچار غفلت شده‌ایم.

او ادامه داد: اگر بیش از این درنگ کنیم، پدیده نوظهور اشرافی‌گری که بسیار منفعت‌پرست است و هیچ مانعی برای منفعت خود نمی‌بیند، تمام سرمایه‌های فرهنگی کشور را برای منفعت خود می‌فروشد.

مدیر حوزه هنری با تاکید براینکه بخشی از آسیب‌های اجتماعی به معناری بازمی‌گردد، اظهارکرد: امیدوارم نتیجه این همایش باعث شود تا مردم نسبت به معماری حساس شوند و حرکت جمعی شکل‌گیرد که سرآغاز تحولی در این حوزه باشد.

در ادامه این همایش امیر محمدخانی (رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی) با اشاره به مراحل تدوین چشم‌انداز گفت: ما طی پرسشنامه‌هایی از معماران و شرکت‌های مهندسی دولتی و خصوصی تهیه کرده‌ بودیم با دقت مطالعه و نهایتا پس از ۴ سا ل و نیم و تلاش در این‌باره، متن چشم‌انداز را که متن پیشنهادی ماست؛ آماده‌کردیم.

او افزود: این متن پس از قرائت در این همایش روی سایت بنیاد معماری انقلاب اسلامی قرار گرفته و معماران و صاحبنظران می‌توانند نظرات خود را درباره آن برای ما ارسال کنند و در ‌‌نهایت در دیدار معماران با مقام معظم رهبری این متن را به ایشان تقدیم خواهیم کرد البته امروز نیز کتاب پشتیبان این سند چشم‌انداز را رونمایی خواهیم کرد.

 رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم این همایش بتواند چشم‌اندازهای متفاوتی که در این زمینه وجود دارد را با هم متحد کند.

حجت الاسلام رضا غلامی دبیر شورای دفتر فرهنگی مقام معظم رهبری نیز در این همایش گفت: معماری ایرانی و اسلامی نقش موثری در دوره‌های گذشته در جهان داشته‌است اما وضعیت ما در حال حاضر اسف‌بار است و نمی‌توانیم از وضعیت تلخی که در معماری شاهد هستیم بی‌تفاوت عبور کنیم.

او ادامه داد: جریان معماری به سمت دیگری در حال حرکت است. این جریان تقلیدی نیست یعنی نه شرقی‌، نه غربی، نه اسلامی و نه حتی ایرانی‌است بلکه هویت نامانوسی است که در پرکردن جیب سرمایه‌داران پیش می‌رود و مشکلات اجتماعی زیادی را در زیرپوست خود ایجاد می‌کند.

دبیر شورای دفتر فرهنگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه مردم مجبور هستند این وضعیت را تحمل کنند، اظهار کرد: معماری در هر کشوری معرف هویت و شخصیت آن ملت است، امروز شرایط معماری به نوعی است که ما را از شخصیت و هویتی که شایسته آن هستیم، دور کرده است.

غلامی با اشاره به اینکه برخی معتقدند ما امروز فاقد اندیشه و تفکر پویا در معماری هستیم، خاطرنشان کرد: این درست است که معماری زاییده این تفکر پویا است اما معتقدم امروز معماری می‌تواند از فلسفه نوصدرایی بهره بگیرد. البته اساتید معماری با این فلسفه ارتباطی ندارند به همین دلیل چنین تصوری بوجود آمده که معماری فاقد اندیشه پویاست.

او تصریح کرد: ما در موضوع معماری بین دو راهی قرارگرفتیم، مسیر گذشته‌گرایی و احیای معماری گذشته غلط است چراکه این مسیر به دلیل اینکه دچار تحولات عمیقی شده ما را در حالت ایستایی نگاه می‌‌دارد، ما باید با ایجاد نوآوری با تکیه به اصول و محکماتی که از گذشته داریم؛ متناسب با شرایط روز مدلهای معماری بر پایه اندیشه ارائه دهیم.

دبیر شورای دفتر فرهنگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه باید از کلی‌گویی در این همایش‌ها دست برداریم، گفت: نمونه‌سازی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت چراکه گسست بین نظریه و عمل را پر می‌کند و باید نمونه‌های عینی از هویت معماری ایرانی اسلامی داشته باشیم. اگر مانیفست و مدل ما از حالت ابهام آلود خارج شود می‌توانیم الگوهایی در زمینه مدل معاصر معماری اسلامی و ایرانی ارائه دهیم.

غلامی گفت: ما به یک نهضت قوی و فراگیر نیاز داریم و باید فعالیت‌های سلبی و ایجابی را ایجاد کنیم، سلبی یعنی بی‌تفاوتی در برابر اتفاقاتی که در معماری است پایان پذیرد، در حوزه ایجابی نیز کارهای بسیاری می‌توان انجام داد، فقط باید نهضتی بوجود آید و مردم در کنار دولت نسبت به معماری حساس شوند چراکه نقش مردم و بخش خصوصی بسیار پررنگ و پر اهمیت است.

محمود گلابچی نیز در صحبت‌هایی کوتاه گفت: کاری بزرگ و عظیم که جای آن در معماری خالی بود با این چشم‌انداز آغاز می‌شود و اولین گام‌ها را در تحقق معماری و شهرسازی برمی‌داریم.

او افزود: متاسفانه امروز از گدشته پرافتخار معماریمان فاصله گرفتیه‌ایم و معماری درشان مردم‌ ما نیست. معماری ما در گذشته در جهان بسیار شناخته شده است و امروز باید از معماری گذشته‌مان دفاع کنیم.

این معمار گفت: دستگاه‌های نظارتی باید شرایط تحقق تلاشهای انجام شده در این چشم انداز را فراهم کنند و امیدوارم دوباره تمدن بزرگ کشور ما در حوزه معماری احیا شود.

در انتهای این مراسم با حضور عبدالحمید نقره‌کار، محمود گلابچی، حجت‌الاسلام رضا غلامی، محسن مومنی‌شریف کامران صفامنش، امراله یغمایی، امیر محمدخانی و بهرام شکوهی از کتاب طرحی از آسمان که شامل منویات مقام معظم رهبری است، رونمایی شد. همچنین متن بیانیه همایش هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز آینده معماری قرائت شد.

در پایان معماران پیشکسوت از آرزویشان درباره معماری ایران چنین گفتند:

نقره‌کار: امیدوارم شعار احیای هویت اسلامی ایرانی در تمدن نوین اسلامی محقق شود.

کامران صفامنش: قرن‌ها بعد وقتی معماری امروز را ببینند ما را مردمی دارای تفکر ببینند.

امراله یغمایی: ما نزدیک به صد سال است معماری نداریم و باید همت کنیم معماری ایرانی احیا شود.

در این همایش یک روزه نشست‌های تخصصی همچون حکمت اسلامی و هنرمعماری، پرورش معمار و نظام آموزشی، سبک زندگی و معماری، اقتصاد و معماری، باز‌شناسی الگوهای معماری معاصر، مدیریت و نظارت بر تولید معماری، گذری بر ۳۷ سال معماری ایران برگزار شد.

کد خبر : ۳۹۱۷۶۳