کد خبر: 379068 A

با حضور عوامل نمایش «دریادلان»؛

ایلنا: نخستین نشست پویش تئاتر مردمی ایران با حضور عوامل نمایش «دریادلان» برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حسین مسافرآستانه در این نشست با تبیین این مساله که هر اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد از هر نگاهی بر جامعه هنری تاثیر خواهد گذاشت، گفت: چنین اتفاقاتی چه در ابعاد منطقه و چه در ابعاد جهانی رخ می‌دهد و واکنش هر هنرمندی در هر رشته هنری نمودار می‌شود و چنین آثاری بسیار نادرند! در عین حال نوع برخورد دیگر سفارش است که منشا آن یک تفکر خاص متعلق به سفارش‌دهنده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای مذهبی اصولاً محصول سفارش بوده‌اند، تاکید کرد با وجود حرفه‌ای بودن برخی آثار با اتمام‌شان از اذهان پاک شده‌اند.

وی برانگیخته‌ شدن یک هنرمند و تبدیل شدن آن به یک اثر هنری را فراتر از سفارش گرفتن دانست و گفت: «دریادلان» برانگیخته از درون یک هنرمند است و زمینه‌های موثری برای ظهور این اثر هنری شکل گرفته است.

دبیر جشنواره فتح خرمشهر بازگشت شهدای غواص را دمیدن روح تعهد به جامعه‌ای برشمرد که از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته  است و نسلی را برانگیخت که جنگ را ندیده بود و فرهنگ دفاع مقدس را در کلیشه‌هایی دیده بود که احساس وظیفه‌ای نسبت به آن نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: تئاتر می‌بایست با برانگیختگی هنرمند شکل گیرد و آثار متعددی در این باره اجرا شود. ما صرفاً یک رقم آماری از بازدیدکنندگان می‌دهیم و این کافی نیست.

مسافرآستانه با انتقاد نسبت به فضای فقدان برنامه کلان برای حوزه فرهنگ، تاکید کرد: مدیران اجرایی نگاه مناسبتی دارند. آنان عاشورا را در ایام محرم می‌بینند و جز محرم جایی برای عاشورا ندارند. در مسائل فرهنگی بی‌برنامه‌ایم. «دریادلان» در هیچ مناسبتی اجرا نمی‌شود؛ اما نسبت به یک واقعه ساخته شده و اکنون با سیل مخاطب مواجه است. مردم نسبت به مسائل ارزشی حساسند و می‌خواهند کار کنند و منتظر سفارش نیستند. کارهای خودجوش مردمی مورد لطف قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: متاسفانه نسبت به این رخداد منهای موضوع به لحاظ یک اتفاق و راهکاری که ایجاد کرده، اصلاً توجه و کارشناسی حتی علیه آن صورت نگرفته است. نقد شدن باعث می‌شود عده‌‌ای از جهل تعابیر غلطی که از خود برآورده‌اند و زمینه واکنش دشمن می‌شوند، بیرون آیند.

مسافرآستانه با اشاره به گزارش شبکه بی‌بی‌سی درباره نمایش «دریادلان» تاکید کرد: وقتی بیگانه به چیزی حساس می‌شود یعنی آن رخداد در حال انجام کار درستی بوده است و باید به واکنش بی‌بی‌سی ببالیم .

بنا بر این گزارش، اولین نشست پویش تئاتر مردمی«ایران» با حضور عوامل نمایش «دریادلان» امیرحسین شفیعی، علی براتی، روح‌الله زندی‌فر و هنرمندانی چون حسین مسافراستانه ، کوروش زارعی، علی کشوری و حامد زحمتکش در پاتوق جنبش رسانه انقلاب برگزار شد.

کوروش زارعی با بیان این مطلب که مردم ایران هشت سال مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ حضور داشته‌اند و آن را با پوست و خون خود درک کرده‌اند، گفت: برخورد درست به مفاهیم جنگ می‌تواند آن کسی را که نسبت به دفاع مقدس گارد دارد را پای کار نشاند. نمونه این کار هم نمایش «اروند خون» و «دریادلان» است. گاهی سطحی و شعاری به کارها نگاه می‌‌کنیم و وقتی به واقعیت و نفس عمل درست نپردازیم دافعه ایجاد می‌کند. درست کار کردن موجب می‌شود مردم پای کار بنشینند.

وی با اشاره بی‌تفاوتی مسئولان فرهنگی که هیچ قدمی برای ارتقای فضای هنری و فرهنگی برنمی‌دارند و صرفاً شعار می‌دهند اظهار داشت: بها ندادن به موضوع کربلای 4 باعث مظلوم ماندن شهدای این عملیات می‌شود. مردم با آمدن این شهدا همذات‌پنداری کردند و مشاهده کردیم تشییع آنان همانند تشییع زمان جنگ بود.

کارگردان «اروند خون» در واکنش به هجمه رسانه‌ای علیه «دریادلان» گفت: «چرا چیزی که ندیدیم را قضاوت می‌‌کنیم. بازتابهای رسانه‌ای جاهلانه بود. آیا اجرا را دیدی که براساس گفته کوروش زارعی قضاوت می‌کنی؟ این دردی است که متاسفانه در جامعه ارزشی ما رایج است.

امیرحسین شفیعی، کارگردان نمایش «دریادلان» با اشاره به اینکه در آغاز شروع به کار فکر نمی کرده است این گونه مورد استقبال قرار گیرد، گفت:می‌خواستیم در بحث داغ شهدای غواص نمایشی کار کنیم. در یک تصمیم احساسی شروع به کار کردیم؛ اما این تصمیم احساسی با قشر وسیعی از مردم مواجه شد، قشری کهتئاتر را انتخاب نکرده بودند.

وی افزود:سعی کردیم در نمایش از خلاقیت بهره ببریم. مخاطب از شعارها و المانهای تکراری فرار می‌کند. مخاطبان خاص و حرفه‌ای تئاتر در انتهای کار از ما تشکر می‌کردند که شعار نداده‌ایم.

شفیعی با تصریح سخت بودن کار در حوزه دفاع مقدس و مورد هجمه قرار گرفتن، گفت:همه همکارانت را از دست می‌دهی و هم دوستانت را. کار در حوزه دفاع مقدس این روزها کار ضدارزشی به حساب می‌آید.

علی براتی، طراح حرکت نمایش با بیان آنکه سالهای متمادی است در کارهای مذهبی مشغول به کار است تاکید کرد: در این کار با دو قشر مواجه بوده است؛ یک قشر که خود را مذهبی می‌خواند و جذب کردن آن سخت نیست و در مقابل قشر جوانی است که این تصویر را ندیده است و باید تلاش کرد آنان را جذب کرد.

علی کشوری، کارگردان جوان و پسر شهید کشوری با بیان اینکه یک واقعه تراژیک و عظیم در جنگ - کشف پیکر شهدای غواص - رخ داده است که شاید در تمام ادوار تاریخ دارمی به غم‌انگیزی و بدین شکل دردآورد رخ نداده باشد، گفت: این داستان است که تاثیر می‌گذارد و نمود عینی دارد و بدین شکل و شمایل نداریم. یک جایی ممکن است نسبت به فرد ناآشنا در مواجه با اثر فرهنگ‌سازی شود و برای من آشنا ایجاد تسکین کند.

او با اشاره به خاطره مادرش در شناسایی شهید کشوری، بازیگر زن نمایش «دریادلان» را بیشتر شبیه به یک زن شهید دانست تا مادر شهید» که در این میان کوروش زارعی آن را نمادی بر مام وطن برشمرد.

روح‌الله زندی‌فرد، مجری طرح نمایش نیز با بیان اینکه پولی که برای «دریادلان» پرداخت شده است یک شوخی است، گفت: دریادلان بهترین برخورد نسبت به این واقعه است.

وی با اشاره به مشقتهایی کار تاکید کرد: یکی از نکات خوب کار این بوده ابتدا شروع به کار کرده و سپس نهادها از آن حمایت کردند؛ لذا «دریادلان» زیر بلیت کسی نیست.

مجری طرح نمایش؛ علت عدم استقبال هنرمندان تئاتر از این نمایش را کارهای ضعیفی دانست که پیش‌تر در این حوزه اجرا شده و موجب واپس زدن آنان شده است

حسین مسافرآستانه نشست دریادلان
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر