سرخط خبرها:
کد خبر: 370685 A

مدیر کمیته ناشران داخلی:

ایلنا: توکل‌صدیقی تاکید کرد: روال جدید نظارت و ارزیابی تخلف در نمایشگاه در ثبت تخلفات موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مشترک همایون امیرزاده (رئیس شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه کتاب) و محمدرضا توکل‌صدیقی (مدیر کمیته ناشران داخلی) صبح امروز بیست و چهارم اردیبهشت ماه در بیست و نهمین محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمدرضا توکل صدیقی دراین نشست درباره ضرورت نظارت‌ها در نمایشگاه کتاب گفت: هر رویداد و پروژه‌ای با هدفی برگزار می‌شود واگر ضوابطو آیین‌نامه برگزاری آن رعایت نشود اهداف در نظر گرفته شده برای آن پروژه محقق نشده و رویداد مذکور از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود بر همین اساس یکی از اهداف نمایشگاه کتاب فراهم‌آوردن امکان عرضه تولیدات ناشران حرفه‌ای کشور به مخاطبات است تا مردم با بضاعت نشر کشور آگاه شوند.

توکل صدیقی افزود: اگر قرار باشد نمایشگاه به محلی برای عرصه بی‌نظم کتاب‌های مختلف تبدیل شود یا تنها تعدادی ناشر پرمخاطب و پر کتاب امکان حضور داشته باشند و یا شاهد حضور پررنگ موزعان در نمایشگاه باشیم که با کتاب‌سازی یا تمهیدات دیگر غرفه گرفته‌اند مشکلات زیادی به وجود می‌آید. دراین صورت ماهیت نمایشگاهی این رویداد فرهنگی از بین می‌رود و غرفه‌ها تبدیل به دکه پخش و نوعی کتابفروشی می‌شوند. متاسفانه در چند سال اخیر این رویه رو به افزایش است اما خوشبختانه از سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد با تعامل خوب با تشکل‌ها توجه بیشتری برای حل این مسئله داشته‌اند.

مدیر کمیته ناشران داخلی در توضیح فعالیت‌های نظارتی انجام شده دربیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: امسال با توجه به تجربیاتی که از سال گذشته داشتیم و برای جلوگیری از تضییع حقوق ناشران حرفه‌ای و اصلاح روش‌های غلط مراحلی در نظر گرفتیم که غرفه‌دار‌ها در صورت تخلف قبل از صدور رای بتوانند خود را اصلاح کنند. به این صورت که بعد از دریافت گزارش تخلف ابتدا تذکر شفاهی داده و اگر مسئله حل نشد اخطار کتبی و اگر باز هم حل نشد سرانجام رای صادر خواهد شد. خوشبختانه با این مسیر دیدیم بسیاری از غرفه‌ها بعد از دریافت تذکر یا اخطار روش اشتباه خود را اصلاح می‌کردند. بر همین اساس از ۵۰۰ گزارش رسیده که منجر به تذکر شفاهی اولیه می‌شد تنها ۱۸۰ مورد نیاز به اخطار کتبی پیدا کرد و ازاین تعداد نیز تا روز قبل ۳۱ غرفه تعطیل شدند. این یعنی ۱۵۰ غرفه از ۱۸۰ اخطار کتبی به اصلاح خود اقدام کردند و یعنی این روش کارآمد بوده است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم به سرعت به سمتی برویم که منجر به تعطیلی غرفه‌ها شود بلکه می‌خواهیم امکان اصلاح را برای متخلفان فراهم کنیم و خوشحالیم که این اصلاح در اکثر موارد انجام می‌شود. امیدواریم از این گزارش‌ها برای ثبت نام سال آینده استفاده کرده تا پیش از نمایشگاه از ورود غرفه‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کنند جلوگیری کنیم.

توکل صدیقی سپس در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر چرایی عدم کارکرد نظارتی در پیش از ثبت نام و ورود این حجم از متخلفین به نمایشگاه گفت: فرآیند ثبت نام فرآیندی پیچیده و حساس است که تنها به صرف توجه به ضوابط کمی نمی‌تواند تحت نظر قرار بگیرد چرا که در این صورت احتمال تضییع حقوق برخی ناشران وجود دارد. به عنوان مثال اگر قانون کف۳۵ کتاب منتشر شده را بدون هیچ تغییری اعمال کنیم در حق ناشری که ۳۰ عنوان کتاب چاپ کرده ولی کتاب‌هایش کتاب‌هایی تاثیرگذار یا دایره‌المعارف بوده اجحاف می‌شود. این معیار تنها برای این است که توقع ناشران برای دریافت غرفه از سوی ناشرا حرفه‌ای لحاظ شود. البته در مسیر کنترل ثبت نام موارد علاوه بر ۳۵ عنوان را در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال اگر ناشری کمتر از ۳۵ عنوان کتاب داشته باشد و از سوی دیگر ما گزارش‌های تخلف و عدم رعایت ضوابط از او دیده باشیم پس قطعاً حائز اهراز شرایط حضوردر نمایشگاه نیست. این‌ها تمام معقولاتی هستند که سعی در غربالگری ناشران دارند.

او درباره لزوم ساماندهی به وضعیت کلی نشر کشور گفت: برخی مشکلات نشر زیرساختی هستند و تنها با آیین‌نامه، بخش‌نامه، محدودیت و محرومیت حل نمی‌شوند. بحث کپی‌رایت و توجه به حقوق مالکیت فکری یکی از این مسائل زیرساختی، مسائلی است که هم دولت و هم صنف نشر حل آن را در دستور کار دارند. اینکه هنوز یارانه به بخش نشر تزریق می‌شود و سیاست‌های یارانه‌ای باید اعمال شود نیز مهم است. سهم بزرگی از یارانه‌ها را ناشران دولتی استفاده می‌کنند و ناشران خصوصی فرصت چندانی برای بهره‌مندی از آن ندارند. این بیماری‌ها طبیعی است که در نمایشگاه بیشتر خودش را نشان دهد و اساساً یکی از کارکردهای نمایشگاه مشخص شدن وجود صنعت نشر است.

مدیر کمیته ناشران داخلی اضافه کرد: حل این مسائل تنها با محرومیت یا لغو مجوز می‌سر نمی‌شود و با این کار تنها حق انتخاب شغل که یکی از حقوق افراد است نیز از آن‌ها سلب می‌شود. خوشبختانه با همکاری خوبی که دولت یازدهم از سوی وزارتخانه ارشاد با تشکل‌ها دارند می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و بیش از گذشته برای حل مشکلات نشر اقدام کنیم.

توکل صدیقی در پایان تاکید کرد: در خصوص مسئله بن‌ها نیز باید بگویم این مبلغ یارانه که در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته باید نهایتاً به بدنه نشر تززیق شود. با تبدیل این یارانه‌ها به پول نقد هم تخلف و جرم صورت گرفته که با جدیت با آن مقابله می‌شود و هم مشکلات صنعت نشر را بیشتر می‌کند.

مشکلات یارانه تخلفات صنف نشر نظارت و ارزیابی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر