خبرگزاری کار ایران

حامد میرزابابایی پاسخ داد؛

سراهای بین‌الملل نمایشگاه کتاب میزبان چه برنامه‌هایی هستند؟

برنامه‌های تدارک دیده شده سراهای بین‌الملل نمایشگاه کتاب اعلام شد.

حامد میرزابابایی (مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره برنامه‌های جنبه حوزه بین‌الملل گفت: یکی از اهداف ما پررنگ‌کردن بعد بین‌المللی و فرهنگی نمایشگاه کتاب بوده و هست بر همین اساس برگزاری سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های متنوع در ایام بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مدنظر داریم. کاربردی بودن موضوعات مطرح شده در این نشست‌ها و کارگاه‌ها ازجمله دغدغه‌های ما بود.  می‌خواهیم زمانی که شخصی در این کارگاه‌ها یا به اصطلاح فروم‌ها شرکت می‌کند؛ پس از پایان زمان نشست؛ دستاورد قابل لمسی احساس کند.

وی ادامه داد: سعی کردیم برای تنوع بخشیدن و پویاتر کردن این برنامه‌ها از شیوه‌ها و سبک‌های کلاسیک برگزاری کارگاه فاصله بگیریم تا نشست‌هایی متنوعی با سبک جدید برگزار کنیم. یکی از این نشست‌ها سلسله نشست‌هایی است که تحت عنوان لذت زبان برگزار خواهیم کرد و در آن شرکت‌کنندگان به مدت 2 ساعت موضوعاتی مثل اهمیت زبان‌آموزی، چگونگی ارتباط با سایر زبان‌ها ، نقش دانش زبانی در گسترده کردن ارتباط‌ها و... را دنبال می‌کنند. برای حفظ بار علمی نشست‌ها؛ اساتید دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و رایزن‌های فرهنگی با ما همکاری می‌کنند.

مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب سپس به برگزاری سلسله نشست‌های لذت زبان در حوزه زبان فارسی اشاره کرد و گفت: حتی در حوزه زبان فارسی نیز از دانشجویان غیرایرانی که به آموختن زبان فارسی مشغول بودند با کمک بنیاد سعدی استفاده می‌کنیم تا حتی لذت زبان فارسی نیز به شرکت‌کنندگان منتقل شود.

میرزابابایی اضافه کرد: مجموع برنامه‌های کارگاهی نیز موضوعات بسیار پرکاربرد و امروزی را مدنظر دارند و مثلاً در یکی از کارگاه‌ها که برای دانشجویان تدارک دیده شده آنها نحوه نوشتن مقالات ASA و دیگر اسناد علمی را آموزش می‌بیند. نحوه تعامل با شبکه‌های علمی مختلف دنیا و استفاده از پایگاه‌‌داده‌های علمی سراسر دنیا، نحوه استخراج مقاله از پایان‌نامه از دیگر محورهای نشست‌های مرتبط با دانشجویان است.

او همچنین از برگزاری کارگاه‌های ویژه برای تولید کتاب صوتی خبر داد و گفت: کتاب صوتی علی‌رغم اهمیتی که در دنیای پرسرعت امروز پیدا کرده در کشور ما مهجور مانده و توجهی به آن نمی‌شود. در سراسر دنیا کتاب‌های صوتی از جمله پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها هستند بر همین اساس نحوه آماده‌سازی و تولید آثار مرتبط در حوزه کتاب صوتی نیز یکی از کارگاه‌هایی بود که برای علاقه‌مندان در نظر گرفتیم.

مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب در توضیح بیشتر برنامه‌های این کمیته در ایام نمایشگاه کتاب گفت: همچنین با همکاری انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران سلسله‌ کارگاره‌های تخصصی در این حوزه برگزار می‌کنیم تا با همکاری انجمن کتابداری در پایان کارگاه‌ها به افراد شرکت‌کننده گواهینامه معتبر با تاییدیه ازاین انجمن اهدا می‌شود.

میرزابابایی همچنین از حضور چهره‌های مختلف هنری، فرهنگی و ورزشی در نشست‌ها سخن گفت و اظهار داشت: برای جذابیت بخشیدن به این برنامه‌ها در صدد هستیم تا از چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری و... استفاده کنیم. محوریت سوالات و مباحث مطرح شده در چنین برنامه‌هایی این است که مطالعه و خواندن به خصوص در حوزه تخصصی فعالیت این هنرمندان چه تاثیری بر میزان موفقیت آنها داشته یا اینکه آیا اساساً به راحتی به این منابع دسترسی پیدا می‌کنند و.... .

او سپس برگزاری سلسله نشست‌هایی تلفیقی در حوزه آواهای اذان و مناجات را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط کمیته ناشران بین‌الملل معرفی کرد و گفت: ارائه‌ی تحقیق سه پژوشگر در مورد انواع سبک آوایی به کار رفته در اذان، مناجات و نغمه‌ها عاشورایی با توجه به اینکه سراسر دنیا این اسلام را دربرمی‌گیرد؛ از دیگر برنامه‌های ماست. در همین راستا این سه پژوهشگر که به‌صورت مستقل از هم و تخصصی درباره سبک‌های آوایی نغمه‌ها عاشورایی، مناجاتی و اذان کار کرده‌اند حاصل کار خود را همراه با قطعاتی از خوانش این آثار با شرکت‌کنندگان به بحث می‌گذارند.

میرزابابایی دامه داد: علاوه بر اینها چندین و چند برنامه رونمایی از کتاب درنظر گرفتیم. مثل رونمایی از کتاب سفیر ایران در روسیه که با همکاری انتشارات سمت منتشر شده است.

36

کد خبر : ۳۶۶۳۳۹