خبرگزاری کار ایران

دفاع فرهاد فخرالدینی از برگزای جشنواره موسیقی نواحی

رهبر ارکستر ملی گفت: جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند تا آن‌ها با قدر و منزلت هنرمندان این عرصه بیشتر آشنا شوند.

به گزارش ایلنا؛ فرهاد فخرالدینی با بیان اینکه ما در موسیقی با یک فرهنگ فوق‌العاده غنی روبه‌رو هستیم که به نوعی پنهان مانده و شناسنامه درستی ندارد، گفت: برخلاف ادبیات، موسیقی ما همیشه به نوعی پنهان بوده یا به نوعی موسیقی در جاهای خاصی اجرا می‌شده و زیاد در ملاءعام قرار نمی‌گرفته، در حالی که ادبیات ما وضع خیلی روشنی دارد. مثلا ما می‌دانیم که شعری که متعلق به حافظ یا سعدی یا فردوسی و... هست در چه تاریخی سروده شده و یا به چه مناسبتی گفته شده و به معنای امروزی شناسنامه آن شعر را در اختیار داریم، اما در مورد نغماتی که متعلق به سرزمین ما هست، چه در ردیف موسیقی ایرانی و چه در موسیقی نواحی متاسفانه ما صاحبان اصلی آن‌ها را نمی‌شناسیم.

فخرالدینی ادامه داد: با این حال ارزش موسیقی کمتر از ادبیات نیست. یعنی بی‌دلیل نیست که این همه موسیقی طی با این سنجیدگی، زیبایی و به درستی اجرا ‌شده، سالیان سال تداوم پیدا کرده، سینه به سینه آمده و به دست ما رسیده، به همین جهت ما موظفیم که از آن محفاظت کنیم.

رهبر اکستر ملی کشورمان با بیان اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند راهی برای آشنایی مردم با انواع موسیقی محلی کشورمان باشد که پس از قرن‌ها به ما رسیده، درباره اهمیت برگزاری این جشنواره اظهار داشت: به نظر من هر چه در این راه قدم برداشته شود باز هم کم است، چون به اندازه کافی در طول تاریخ درباره موسیقی پنهان‌کاری شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در واقع هم موسیقی شهری و هم موسیقی روستایی ما به اندازه کافی مورد بی‌مهری قرار گرفته و هر جور که حساب می‌کنید می‌بینید که می‌خواستند آن را به حساب نیاورند، ولی با این حال برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند فضایی ایجاد کند که افراد بتوانند در این زمینه‌ها با دیدگاه‌های مختلف صحبت کنند تا بلکه قدر و منزلت هنرمندان موسیقی نواحی بیشتر شناخته بشود.

این موسیقیدان اضافه کرد: همین که امروز به موسیقی اینقدر توجه می‌شود، جشنواره‌ای برگزار می‌شود و به مردم گفته می‌شود که این هنرمندان و این موسیقی ارزش دارد و باید به آن‌ها توجه بیشتری بشود، در جای خودش کار بسیار خوبی است اما نباید توجه به موسیقی فقط به همین چهار، پنج روز برگزاری جشنواره در سال ختم شود، بلکه به نظر من باید در طول سال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام افرادی که می‌توانند در جشنواره سال آینده شرکت کنند شناسایی بشوند. یعنی باید تحقیق و بررسی دقیقی صورت بگیرد و کسانی‌که واقعا بر حق هستند و شایستگی لازم را دارند در جشنواره روی صحنه بروند.

فخرالدینی ضمن اظهار امیدواری نسبت به برگزاری مستمر و مداوم جشنواره موسیقی نواحی ایران‌، تصریح کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود تا ارزش واقعی موسیقی و این هنر برای مردم ما روشن‌ شده و متوجه بشوند که این هنر، یک هنر شریف است و برای کسانی‌که در این عرصه فعالیت می‌کنند و با کارشان به دل‌های مردم راه پیدا می‌کنند و در دل آن‌ها شور و شوق برمی‌انگیزانند باید یک ارزش معنوی قائل شد.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی با دبیری ایرج نعیمایی از روز ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در کرمان برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۲۳۶۳