کد خبر: 359082 A

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب مطرح کرد:

ایلنا: علی‌اکبر تورانیان از برگزاری دوره‌ی آموزشی سه روزه برای نیروهای اطلاع‌رسانی مستقر در نمایشگاه کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر تورانیان (مدیر کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در نشست خبری تشریح برنامه‌های این کمیته که عصر روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه برگزار شد با تاکید بر اهمیت وظایف اطلاع‌رسانی در نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که بعد از ۲۸ دوره برگزاری اهمیت و نقش آن برای صنعت نشر بر همگان روشن است. با این حال نمایشگاهی با مراجعین ۵ میلیونی همیشه مشکلات بحث اطلاع‌رسانی را داشته است. در واقع اهمیت موضوع اطلاع رسانی در نمایشگاه کتاب برای هیچکسی پوشیده نیست چرا که یکی از نیازهای اساسی مردم برای استفاده بهینه از این رویداد است.

وی افزود: متاسفانه در دوره‌های گذشته به دلیل مشکلات حوزه اطلاع رسانی عموم مراجعان از سردرگمی در نمایشگاه گلایه داشتند و نمی‌توانستند از زمانی که در آن می‌گذرانند بهترین استفاده را ببرند. مسئولین و کارکنان اطلاع‌رسانی هم علی‌رغم همه تلاش‌ها نمی‌توانستند رضایت کامل مراجعین را جلب کنند. امسال که براساس واسپاری‌های بخشی از امور نمایشگاه کمیته اطلاع‌رسانی در اختیار یکی از تشکل‌های نشر قرار گرفته و ما مسئولیت آن را پذیرفتیم سعی داشتیم تا با رفع نقاط ضعف و پررنگ کردن نقاط مثبت به تکریم مراجعان توجه داشته باشیم.

این فعال نشر سپس با اشاره به حضور مستدام در ۲۸ دوره نمایشگاه کتاب یادآور شد: در تمام این ۲۸ دوره از نزدیک نقاط ضعف اطلاع‌رسانی را شاهد بودم و این مسئله به عنوان یک ناشر دغدغه خود من نیز بود پس می‌خواهیم در کمیته اطلاع‌رسانی امسال قدم‌های رو به جلو برداریم و تا جایی که امکان دارد خواسته‌های مردم را تامین کنیم. برای رسیدن به این مهم باید اولا هم به مراجعان و هم به مقوله اطلاع رسانی دید حرفه‌ای داشته باشیم. به همین دلیل با تشکیل کمیته‌ای از همکاران باتجربه برنامه‌ریزی‌ها در جلسات متعدد برای بررسی چالش‌های اطلاع‌رسانی و حل آن‌ها آغاز شد. در این حوزه دغدغه‌های بسیاری وجود داشته و دارد اما معیار ما این بود که باتوجه به شرایط ویژه نمایشگاه امسال و انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب تمامی بحث‌ها و حواشی احتمالی را کنار گذاشته و با یک همدلی دوچندان با مسئولین بحث اطلاع رسانی را در حد مطلوب و اعلا به انجام برسانیم تا فرا‌تر از سال‌های گذشته مردم را راضی نگه داریم.

تورانیان درباره روند انتخاب اطلاع رسانان مستقر در نمایشگاه نیز اظهار داشت: براساس گزینش‌های صورت گرفته افرادی به عنوان عاملان اطلاع‌رسانی در سطح مقاطع تحصیلی کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا انتخاب شدند و در این انتخاب توانایی برقراری تعامل با مردم و حفظ تکریم مراجع از مهم‌ترین فاکتورهای گزینش بود. پس از این به اولین حرکت آموزش این افراد در طی دوره۳ روزه توسط کار‌شناسان اطلاع‌رسانی آغاز می‌شود. اولین جلسه آموزشی نیز با حضور رئیس نمایشگاه جناب سیدعباس صالحی در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ۹۵ در حوزه هنری برگزار می‌شود. امیدواریم این آموزش در کنار تدارکات فنی که در نظر گرفته شده است دغدغه‌های مردم را کامل برطرف کند.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: تهیه نقشه در تیراژ وسیع و ارائه آن به مراجعان و همین‌طور تدارک ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی در سالن‌های بخش‌های دانشگاهی، عمومی، کودک و حتی بین‌الملل برخی از دیگر فعالیت‌های ماست. کسب رضایتمندی حداکثری مردم خواسته ما و مسئولین ارشاد است که قطعا با تعامل مناسب این کمیته و ارشاد محقق خواهد شد. از نظر ما باید نگاهی ویژه‌ای به کمیته اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد چرا که تاکنون دغدغه‌های موجود درباره آن حل نشده است. باید به روزی برسیم که سوال هیچ مخاطبی در نمایشگاه بی‌پاسخ نماند و این خودبه‌خود تعامل خوب مردم، ناشرین و افزایش کتابخوانی را به دنبال خواهد داشت. ما همچنین به دنبال تهیه نقشه جداگانه برای سالن‌های مختلف هستیم تا دسترسی به آن‌ها برای مراجعین راحت‌تر باشد.

سیدعارف علوی (عضو کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) نیز در این نشست به ارائه آمار و ارقامی از میزان افراد فعال و کیوسک‌های اطلاع رسانی پرداخت و گفت: در بحث ستادی همچون سال گذشته ۱۳۰ نفر فعال خواهند بود که این تعداد مصوب شورای برنامه‌ریزی مقرر شده است. البته پیشنهاد ما که براساس یک حساب و کتاب منطقی اعلام شده بود ۲۷۰ نفر تاکید داشت. به حساب و کتاب ما اگر هر نفر ۲ دقیقه سوال بپرسند و زمان مدت نمایشگاه در هر روز ۱۰ ساعت باشد باتوجه به مراجعه ۵ میلیونی از نمایشگاه اگر بخواهیم ۱۰۰ درصد را پاسخگو باشیم باید با ۲۷۰ نفر نیرو شرکت کنیم. در حال حاضر تقریبا ۱۷ تا ۲۰ درصد پاسخگو خواهیم بود. ما می‌گوییم انتظار برای پرسش باید به حداقل برسد.

این عضو کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: در زمینه تولید نرم‌افزار IOS و اندروید نیز اقداماتی صورت گرفته و بنا داریم تا در نرم‌افزار ارائه شده امکان دسترسی به ناشر، سالن و غیره فراهم شود. در همین زمینه با موسسه طراح نرم‌افزار سال قبل و چندین موسسه دیگر صحبت‌هایی شده تا در صورت امکان موارد رفاهی بیشتری به آن اضافه کنیم تا کیفیت و تجهیز بیشتری را شاهد باشیم. به عنوان مثال اضافه کردن امکان جستجوی بخش ناشران مطرح، اماکن، برنامه‌های جنبی و غیره اگر اطلاعات به موقع به دست ما برسد یکی از برنامه‌های ماست.

وی درباره تعداد کیوسک‌های اطلاع‌رسانی نیز گفت: در داخل سالن‌ها ۱۲ کیوسک اطلاع رسانی که شامل ۳ کیوسک برای ناشران دانشگاهی، ۳ کیوسک برای ناشران عمومی و ناشران آموزشی، کودک و بین‌الملل هر کدام ۲ کیوسک خواهد بود البته ما آمادگی برای افزایش تعداد کیوسک‌ها در صورت نیاز داریم. توزیع نقشه در تمامی این کیوسک‌ها وجود خواهد داشت و البته ۳ تا از کیوسک‌های مذکور صرفا جهت توزیع نقشه در نظر گرفته می‌شود اما مابقی پاسخگوی سوالات مراجعان هستند. همچنین بنا داریم سوالات متداول مراجعان در پایان هر روز را در فضای مجازی در اختیار فعالین کمیته اطلاع‌رسانی قرار دهیم تا با آمادگی بیشتری روز بعد را شروع کنند.

علوی ۱۴ اردیبهشت را روز مانور نهایی و آشنایی کامل اطلاع‌رسانان با شهر آفتاب معرفی کرد و گفت: بعد از مانور نهایی در روز ۱۴ اردیبهشت انتظار داریم اطلاع رسانان ما ناشران بزرگ و پرمخاطب را بدون نیاز به جستجو در سیستم یا نرم‌افزار کاملا بشناسند و بدون مکث معرفی کنند. ۳ روز اول نیز پروژه بازرسی از شهر آفتاب و یادآوری ناشران مطرح تکرار می‌شود. ما انتظار داریم بعد از این کار‌ها کار‌شناس اطلاع‌رسانی بدون نیاز به فکر کردن پاسخ مراجع را به راحتی بدهند در واقع می‌خواهیم بعد از محل ۲۲ متری جایگاه اصلی کمیته اطلاع رسانی که در ابتدای در ورودی است بازدیدکننده تمام و کمال پاسخ خود را گرفته باشد و نیازی به مراجعه به کیوسک‌های اطلاع رسانی داخل وجود نداشته باشد.

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر