کد خبر: 335128 A

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر:

ایلنا: تلاش می کنیم تا میان طراحان و صاحبان فکر و ایده و اتحادیه های صنفی مرتبط ارتباط موثر وکارآمد برقرار کنیم تا علاوه بر ایجاد فرهنگ استفاده از طرح های داخلی و متناسب با فرهنگ کشور خودمان بتوانیم صنعت پوشاک را احیاء کنیم.

به گزارش ایلنا؛ سال 1385 قانون ساماندهی مد و لباس از طرف مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این قانون بخش‌‌هایی از حاکمیت و بخش خصوصی مسئول ساماندهی مد و لباس کشور شدند. در یک سال گذشته که تیم جدیدی در اتاق اصناف مستقر شد، تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و کارگروه ساماندهی مدولباس کشور برقرار کردند. نتیجه این تعامل این شد که رئیس اتاق اصناف ایران به عنوان عضو اصلی کارگروه مد و لباس کشور منصوب شود و کمیسیون تولید و توزیع به مسئولیت آقای علی فاضلی کارش را زیر نظر اتاق اصناف آغاز کند.

آیین نامه تغییر کرد و علاوه بر اتحادیه صنف پوشاک، 22 اتحادیه دیگر هم وارد عرصه مد و لباس شدند؛ از صنوف طلا و جواهر، تزیینات ،صنایع دستی تاپارچه،کیف و کفش و... .  متناسب با این فعالیت در اتاق اصناف هم کارگروه مد و لباس تاسیس شد که متشکل از صاحب نظران و کارشناسان خُبره این حوزه هستند که وظیفه کارشناسی و پژوهش در اتاق اصناف را برعهده دارند تا پشتوانه علمی نمایندگان اتاق اصناف در کارگروه مدولباس کشور باشند.

در راستای سیاست خصوصی‌سازی دولت یازدهم، برگزاری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر به بنیاد فرهنگی اصناف واگذار شد و بنیاد با هدف اتصال بین سه حلقه دانشگاه،طراحی  و تولید و توزیع پنجمین جشنواره مد و لباس فجر را برگزار می‌کند.

در حال حاضر برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به مدت 3 سال به بنیاد فرهنگی اصناف ایران واگذار شده است؛ البته بنیاد برنامه‌ای 5 ساله برای رسیدن به اهدافش در جشنواره مد و لباس فجر در نظردارد.

برای آشنایی بیشتر باکارگروه مد و لباس در اتاق اصناف ایران و همچنین چگونگی برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و اهداف برگزاری این دوره از جشنواره، پای صحبت‌های منصور حسینی دبیر این جشنواره نشستیم.

دلیل تشکیل کارگروه مد و لباس در اتاق اصناف ایران چه بود؟

با توجه به گستردگی حوزه پوشاک و تعداد بالای اصناف مرتبط با این حوزه( 22 اتحادیه صنفی ) که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستند، ضرورت تشکیل کارگروه ویژه مد و لباس در معاونت فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران احساس شد.

امروز نیاز به مرجعی متخصص و قدرتمند برای حفظ و احیای این بخش از هنر و فرهنگ ایرانی-اسلامی بیش از هر زمان دیگر قابل درک است. از طرف دیگر توجه و ضرورت هم افزایی نهادها و ارگانهای مسوول و فعال در این زمینه باعث شده است تا نیاز به وجود پایگاهی که  توامان رونق بخش چرخه اقتصاد و فرهنگ باشد بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

تجربه تاریخی نشان داده است مادامی که میان هنر و صنعت ایرانیان ارتباط و تعامل موثر و کارآمد برقرار است ما شاهد پیشرفت در این عرصه و در نهایت شکوفایی و رونق بازار هستیم. متأسفانه در حال حاضر به علت عدم برنامه‌ریزی جامع در این زمینه، فاصله قابل ملاحظه ایمیان فرهنگ و اقتصاد نسبت به این نیازبه وجود آمده است.

 این درحالی است که ایران با پشتوانه‌ی تاریخی،فرهنگی و هنری بی‌نظیر، می‌تواند به عنوان مرجعی قدرتمند و غنی در زمینه طراحی پوشاک، پارچه و همچنین هنرهای وابسته به آن در سطح جهان شناخته شود. چنانچه ایران در مقطعی از تاریخ در حوزه طراحی و بافت نسوج نفیس شناخته شده و زبانزد بوده و  به کشورهای پیشرفته جهان پارچه صادر می‌کرد.

کارگروه تخصصی ساماندهی مد و لباس اتاق اصناف ایران چه اهدافی را دنبال می کند؟

ما در چارچوب سیاست‌های دولت و قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی و الویت‌های کارگروه ساماندهی مدولباس کشور و اتاق اصناف ایران در حوزه صنوف مرتبط با حوزه پوشاک، به دنبال سیاستگذاری‌های کلان در حوزه اصناف، ایجاد ارتباط مستقیم و مستمر با طراحان داخلی، ایجاد زمینه طراحی پارچه و لباس متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و در دسترس قرار دادن طرح‌ها برای تولیدکنندگان داخلی، مشاوره و ارائه خدمات هنری مد و لباس، برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های تخصصی و مناسبتی و... هستیم. تلاش می‌کنیم تا میان طراحان و صاحبان فکر و ایده و اتحادیه‌های صنفی مرتبط ارتباط موثر وکارآمد برقرار کنیم تا علاوه بر ایجاد فرهنگ استفاده از طرح‌های داخلی و متناسب با فرهنگ کشور خودمان بتوانیم صنعت پوشاک را احیاء کنیم و بستر خروجی این اتفاق جشنواره‌های مد و لباس خواهد بود.

چرا روی طراحان تمرکز کرده اید؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان اغلب نداشتن طرح مناسب و هویت دار است؛ از طرف دیگر بسیاری از طراحان مستعد و توانمند به دلیل نداشتن بازار کار، این حوزه را رها کرده‌اند و به کار های دیگری مشغول هستند. حلقه گمشده اقتصادِ پوشاک ما، طراحان هستند. ما اعتقاد داریم کارگروه مد و لباس اتاق اصناف ایران باید حلقه اتصال و محل پیوند طراحان و تولیدکنندگان حوزه پوشاک باشد. در اتاق اصناف ایران طراحان و تولیدکنندگان فرصت دارند بدون واسطه با هم ارتباط برقرار کنند و از نیازها و دغدغه‌های فکری هم مطلع شوند.

حال برای بهبود اوضاع طراحی و طراحان مد و لباس در کشور چه برنامه‌ای دارید؟

طرح تشکیل اتحادیه صنفی طراحان برای اولین بار در کارگروه مد و لباس اتاق اصناف مطرح شد. چند جلسه با طراحان مد و لباس داشته‌ایم و ابعاد این طرح را بررسی کرده‌ایم. نظرات، دغدغه‌ها و مسایل طراحان را مستقیم شنیده‌ایم و هم اکنون در حال بررسی ابعاد حقوقی و سازو کار اجرایی این طرح هستیم. شیوه کار و نوع فعالیت طراحان کمی متفاوت است برای همین سازوکار خاص خودش را می‌خواهد . فعالیت طراحان باید صنفی شود. حتی با طرح این موضوع یک جریان خوب در برخی اتحادیه‌های مرتبط با مد و لباس راه افتاده است که هر کدام یک رشته ویژه طراحی در زیر مجموعه خود ایجاد کنند.

اتاکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزاری پنجمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر را به بنیاد فرهنگی اصناف ایران واگذار کرد. علت این تصمیم‌گیری چه بود؟

ما همه فعالیت‌های حوزه مد و پوشاک را رصد می‌کنیم. جشنواره بین المللی مد و لباس فجر هم به عنوان مهمترین رویداد این حوزه مورد توجه ما بود. به رغم توانایی بالای اصناف در این حوزه، تنها یک اتحادیه صنفی با این جشنواره همکاری داشت. ما حوزه مد و پوشاک را بسیار فراتر و گسترده تر از یک اتحادیه صنفی می‌بینیم برای همین پیشنهاد کردیم جشنواره با مشارکت 100 درصدی اصناف برگزار شود. اگر منتظر یک اتفاق نو در حوزه مد و لباس هستیم باید را ببینیم . آنها را بی‌واسطه با جامعه و مردم هستند؛ می‌توانند متناسب با نیاز مردم و همسو با برنامه‌های دولت جریان‌ساز و اثرگذار باشند.

جشنواره امسال نسبت به چهار دوره‌ی پیشین چه تفاوت هایی دارد؟

ما چارچوب‌های کلی را حفظ کردیم اما شعار ما اتفاق نو است که منشاء اثر مثبت برای جامعه باشد.هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم جشنواره پنجم تغییر کرده است. در جشنواره امسال ما 8 کمیته شامل کمیته‌های دانشگاهی، اصناف، صنعت، نمایشگاهی، طراحی، استانی، فرهنگی هنری و بین‌الملل داریم که نسبت به سالهای گذشته متمرکزتر هستند و از همه مهمتر حضور 22 اتحادیه صنفی در این دوره است که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد و این یعنی حضور حداکثری خانواده اصناف، که قطعا رنگ و بوی تازه‌ای به جشنواره خواهد داد. برخلاف سال‌های گذشته ما شیوه خرید و فروش را هم تغییر داده‌ایم و متناسب با شان و جایگاه جشنواره بین‌المللی فجر، با سازو کاری جدید این کار انجام می‌شود تا تبدیل به نمایشگاه فصلی نشویم.

برخلاف سال‌های پیشین که تنها کشورهای اسلامی دربخش بین الملل حضور داشتند امسال، همه کشور ها می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند و محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارند.

برای اولین بار بخش ویژه‌ای در قالب دو جشنواره مجزا، برای طراحی مانکن و حجم های نمایشی و طراحی ویترین برتر در نظر گرفته ایم که در نوع خودش، نو و تاثیرگذار است.

برای جشنواره امسال بخشی را به مانکن‌ها و ویترین‌ها اختصاص داده‌اید. درباره علت چنین کاری و چگونگی انجامش توضیح دهید.

یکی از جدی‌ترین مسائلی که اصناف مرتبط با حوزه پوشاک درگیر آن بوده و هستند، استفاده از مانکن‌هایی است که مورد تایید مراجع ذی‌ربط نیستند و یا بهتر بگویم هیچ اجماع نظری برای استفاده از این مانکن‌ها وجود ندارد؛ استفاده از این مانکن‌ها و وضعیت نامناسب ویترین‌ها موجب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است. ما نشست‌های مشترکی با شورای صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان در وازرت کشور داشتیم و در نهایت با بررسی‌هایی که در کارگروه تخصصی ساماندهی مد ولباس اتاق اصناف ایران انجام شد برای حل ریشه‌ای این مساله، یک طرح کاربردی و عملیاتی ارائه کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفت.

جشنواره طراحی مانکن و ویترین برتر پیشنهاد ما برای ساماندهی ویترین مغازه‌ها و مانکن‌ها بود. اگر این مانکن‌ها متناسب با فرهنگ ما نیست پس باید مانکن و حجم‌های نمایش مناسب طراحی شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

قرار است از میان طرح‌های ارائه شده سه طرح برتر، انتخاب و تولید شوند. از طرف دیگر ما با همکاری اتحادیه صنفی تزئینات داخلی، طراحان و معماران داخلی در قالب جشنواره نمونه‌های مدرنی از ویترین را طراحی می‌کنیم تا صاحبان فروشگاه‌ها و برندها، نمونه‌های استاندارد از طراحی ویترین را ببینند که هم زیبا و هم هویت‌دار هستند. توجه به فرهنگ و هنر ایرانی در هر دو بخش اولویت ماست. ما به دنبال احیاء این هنر و طراحی این بخش هستیم که تقریباَ فراموش و منسوخ شده است.

با توجه به ارتباط و مسئولیتی که با اصناف مرتبط با حوزه مد و لباس دارید به نظرتان مهمترین مشکلات این حوزه چه چیزهایی است؟

پوشاکی که در بازار موجود است اغلب یا قاچاق وارد می‌شود و یا تولید داخل است اما با مارک خارجی. تولیدکنندگان ما کمتر به عرضه پوشاک با برند داخلی علاقه‌ای دارند چراکه مصرف‌کنندگان دنبال برند خارجی هستند. ما باید فرهنگ حمایت و مصرف کالای تولید ملی را اشاعه دهیم. بی‌توجهی به تولید ملی آفت بزرگ و بلای اقتصاد این حوزه است.

موضوع دیگر نداشتن طراحی مناسب است؛ اغلب کالاهای داخلی یک کپی از محصول مشابه خارجی است که هویت ایرانی ندارد. تولیدکنندگان ما عادت به استفاده از طراح داخلی ندارند و باز اغلب طراحان با استعداد به دلیل نداشتن بازار کار، جذب مشاغل دیگر شده اند. محصولی هم که وارد بازار می شود به دلیل عدم تناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، توقیف می شود و در بسیار از مواقع منجر به پلمپ واحد صنفی و جریمه شدن صاحب آن می شود.

ما روی برندسازی در حوزه مد و لباس کار نکرده ایم و این موضوع هم به خصوص با برداشته شدن تحریم ها و ورود برندهای معتبر خارجی می تواند یک تهدید جدی برای این حوزه باشد. ما باید به سمت طراحی و تولید مد و لباس هویت دار حرکت کنیم و با برندسازی درست، حضور جدی، قوی و موثر در این عرصه داشته باشیم.

نحوه تعامل و همکاری شما با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور چگونه است؟

نمایندگان اتاق اصناف ایران در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشورحضور دارند. ما در کارگروه ساماندهی مد و لباس اتاق اصناف ایران، مشکلات این حوزه را شناسایی و برای رفع آن‌ها، راه حل و برنامه پیشنهاد می‌کنیم؛ بعد هم  نتیجه کار از طریق همین نمایندگان به کارگروه ساماندهی مدولباس کشور منتقل می شود تا آن‌ها هم بررسی و کارشناسی لازم را انجام دهند و درنهایت به یک راه حل اجرایی برسیم و بقیه دستگاه‌های مرتبط نیز ملزم به اجرای آن باشند. ما در واقع دغدغه‌های اصناف این حوزه را منتقل می‌کنیم.

دغدغه‌های مردم چطور؟ درباره نیازهای مردم هم آیا کاری انجام می دهید؟

قطعا؛ شناسایی نیاز مردم و جامعه برای ما در الویت است. اصناف و مردم بی واسطه با هم در ارتباط هستند از همین طریق نیاز و خواست مردم شناسایی و استخراج می شود و متناسب با آن در حوزه طراحی، تولید و توزیع تلاش می کنیم برنامه ریزی کنیم. اساساَ بدون در نظر گرفتن خواست و سلیقه مردم ما نمیتوانیم موفق عمل کنیم و مثلا انتظار داشته باشیم که کالای تولید شده خریداری شود . اگر حمایت مردم را می‌خواهیم باید سلیقه و نظر آن‌ها را هم ببینیم. تعریف مد و لباس برای مردم، فقط پوشاک نیست برای همین ما 22 صنف را در جشنواره مشارکت داده ایم تا از طریق 22 کانال ارتباطی بیشترین مشارکت و نظر را از آنها بگیریم و قدم های بعدی خود را بر اساس آن برداریم.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر٬ اسفندماه امسال به دبیری سید منصور حسینی و به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران برگزار خواهد شد.

جشنواره مد و لباس فجر منصور حسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر