خبرگزاری کار ایران

ایران و آلمان به یک اندازه کتاب تولید می‌کنند

مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز عصر دیروز (شنبه 21 شهریور) در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز که عصر دیروز(21 شهریور) در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه اگرچه البرز از نظر تقویم زمان بندی با تاخیر به استان‌های کشور پیوسته است، اظهار داشت: این استان از نظر شخصیت‌های بزرگ سابقه دیرینه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله طالقانی بزرگ مردی بود که در طول تاریخ کمتر می‌توان نمونه وی را پیدا کرد، افزود: امام خمینی (ره) از ایشان با عناوین بی‌مانند و کم مانندی نظیر ابوذر زمان و شمشیر مالک‌ اشتر یاد کرده‌اند که جامعه ایران به شخصیت بزرگی همچون این عالم گرانقدر افتخار می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب در کنار سایر دستاور‌ها مرتبط با بخش نشر و کتاب است، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یک میلیون عنوان کتاب در کشور تولید شده که این آمار تا اردیبشهت سال جاری ۹۷۰ هزار عنوان کتاب بوده است.

وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب سال جاری و تاکیدات ایشان در رابطه با اینکه باید نسبت به امر کتابخوانی اهتمام داشت، یادآور داشت: ایشان همواره تاکید داشتند که این مهم دستاورد انقلاب اسلامی است.

او با بیان اینکه مادامی که از کتاب صحبت می‌شود این مهم پیشرفت و تمدن را به همراه دارد، تصریح کرد: سال گذشته ۷۳ هزار عنوان در سطح کشور تولید شد که از این میزان ۱۶ هزار عنوان کتاب مربوط به بخش علوم انسانی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب علوم طبیعی، ۱۲ هزار عنوان کتاب حوزه دین، ۱۱ هزار عنوان کتاب برای بخش کودک و ۱۰ هزار عنوان دیگر برای بخش ادبیات است.

صالحی سپس با اشاره به اینکه خوشبختانه تولید عناوین کتاب‌های کشور جمهوری اسلامی ایران با کشوری مانند آلمان که در این بخش سرآمد است برابری می‌کند، افزود: مسیر خوب و مطلوبی را در راستای تولید علم، کتاب و دانش گذرانده‌ایم.

وی با بیان اینکه تولید کتاب در سطح کشور بالا است اما وضعیت کتابخوانی و خریدن کتاب در جامعه مناسب نیست که این امر به سبب برخی دغدغه‌های مطرح شده مردم نظیر عدم فرصت مناسب و مواردی از این دست عنوان می‌شود، گفت: نداشتن فرصت مناسب را نباید بهانه‌ای برای کتاب نخواندن و نخریدن مطرح کرد چرا که با میانگین هر روز ۱۵ دقیقه کتابخوانی سالیانه ۲۰ کتاب توسط هر فرد به شرط اینکه در هر دقیقه ۳۰۰ کلمه خوانده شود، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه باید کتاب‌های خوب قیمت مناسب تولید و فضای مطلوب برای عرضه و خرید مردم تعیین شود، اظهار داشت: باید اقدامات خاص و بیشماری در راستای اینکه کتابخوانی بین مردم رونق پیدا کند، انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد نشر کشور در استان تهران انجام می‌شود، از این رو قرار دادن ۲۱ هزار عنوان کتاب در یک نمایشگاه اقدام خوبی و قابل تحسینی است، خاطرنشان کرد: ارشاد بستر لازم برای ورود عمومی هر استان به نمایشگاه کتاب استانی را فراهم کرده است که خوشبختانه در این بین شاهد ایجاد هفته فرهنگی در استان‌ها نیز هستیم.

ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وبا حمایت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ شهریور ماه به مدت هفت روزدرسالن نمایشگاه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی می‌باشد.

کد خبر : ۳۰۴۶۳۲