کد خبر: 303424 A

ایلنا: ۷۰ درصد شعرهای این کتاب عاشقانه هستند و مانند هر شاعر دیگری سعی کرده‌ام تجربیات حسی و عاشقانه خود را در برابر مخاطب قرار دهم.

به گزارش ایلنا؛ غلامرضا معدنی‌پور در باره انتشار اوین دفتر شعر خود، «تو همچون پاریس زیبایی» می‌گوید: یکی از مشخصه‌های شعر من این است که گرچه غمگنانه، تلخ و گزنده است ولی همواره پایان را امیدوارکننده ترسیم می‌کنم زیرا چه در زندگی و چه در آثارم علاقمند به پایان تلخ و ناامیدکننده و القای فضای افسردگی به مخاطب نیستم.

 ۷۰ درصد شعرهای این کتاب عاشقانه هستند و مانند هر شاعر دیگری سعی کرده‌ام تجربیات حسی و عاشقانه خود را در برابر مخاطب قرار دهم.

او می‌افزاید: موتیف شعرهای من سه عنصر «زن و زیبایی و زندگی است» که رد پای هریک از این عناصر را در دیگر عنصر می‌توان پیدا کرد و این سه عنصر از ددگاه من در هم و با هم معنا پیدا می‌کنند و هر کدام نیز در حالت مستقل هم، هم معنا دارند و هم در اشعار من به آن پرداخته شده است. کما اینکه دیدگاه اجتماعی و سیاسی خود را به صورت هویدا و آشکار، بلکه به گونه‌ای شاعرانه با استعار و تلمیح عنوان می‌کنم. من شاعری سیاسی_اجتماعی به طور مشخص و اخص نیستم ولی به شدت به‌‌ همان تعبیر معروف «که انسان جانوری است سیاسی» نسبت به پیرامون محیطی و اجتماعی خود آگاه و نگران هستم و واکنش نشان می‌دهم که این واکنش در قالب شعر، در دفتر دوم شعرم با نام «زیبا دشوار است» _که آماده چاپ است_ خود را بیشتر نشان خواهد داد.

غلامرضا معدنی‌پور می‌گوید: این کتاب شامل ۱۰۳ قطعه شعر و در قالب شعر آزاد سروده شده است و من سعی کرده‌ام وزن و هارمونی را برای بهتر خوانده شدن این اشعار رعایت کنم. البته که بیشتر اشعار این دفتر شعر عاشقانه‌ها هستند.

شاعر «تو همچون پاریس زیبایی» می‌افزاید: تمام قطعه شعرهای این کتاب دارای ریشه‌های عاطفی، فکری، سیاسی و اجتماعی در زندگی من هستند که به شدت می‌توان ردپای زندگی خودم را در آن مشاهده کرد. البته ۷۰ درصد شعرهای این کتاب عاشقانه هستند و من نیز مانند هر شاعر دیگری سعی کرده‌ام تجربیات حسی و عاشقانه خود را در برابر مخاطب قرار دهم. خداوند در «حدیث کنز» قدسی معروف می‌فرماید «کنت کنزاً مخفیاً فاحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف» من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته و آشکار شوم، پس آفریدم تا شناخته شوم... یک هنرمند هم در راستای خلق کردن جا پای خالق خود می‌گذارد و در خود چیزی را حس می‌کند و چون دوست دارد آن چیز دیده شود دست به تولید اثر هنری یا ادبی می‌زند.

معدنی‌پور ادامه می‌دهد: من در «تو همچون پاریس زیبایی» تلاش کردم تا در شعر‌هایم، تجربه‌های حسی و عاشقانه و نگاه اجتماعی و انتقادی خود را فارغ، از اینکه این اشعار لحظات و دغدغه‌های عاشقانه و تاملات خودم هست؛ به گونه‌ای بیان کنم که شاعر پنهان باشد و هر خواننده شعرم، خواست حسی _فکری خود را بتواند در آن شعر‌ها بیابد که البته این هدف و نگاه حداکثری من است و امیدوارم این اتفاق در ذهن مخاطبم شکل بگیرد. نکته‌ای که در اولین مجموعه شعر من وجود دارد این است که الهام گرفته از بسیاری از استنادات و ارجاعات اسطوره‌ای و تاریخی و تاریخ هنر و حتی جملات قصار بسیاری از فیلسوفان و ادیبان است. مثلا من در یکی از شعر‌هایم از جمله وال‌تر بنیامین استفاده کرده‌ام که می‌گوید: «چیزی هراسناک‌تر از عدم پاسخ نیست»

شاعر مجموعه شعر تو همچون پاریس زیبایی می‌گوید: در واقع از این جمله استفاده کرده‌ام تا در یک تمثیل، عاشقی را متصور شوم که در گفتگویی یک طرفه با معشوق پاسخی را از او نمی‌شنود و عدم پاسخگویی از معشوق را‌‌ همان هراسی دانسته‌ام که وال‌تر بنیامین به آن اشاره می‌کند که البته اشاره «بنیامین» بسیار گسترده‌تر و جهانشمول‌تر است ولی من آن را مصادره به رای کردم.. یا برای مثال تئودور آدونو جمله‌ای دارد که می‌گوید: بعد از آشویدس شاعری ممکن نیست و من در جایی با اشاره به این جمله گفته‌ام «هنوز هم می‌توان شعر گفت حتی اگر بعد از آشویتس باشد... هنوز هم می‌توان فریاد زد اگر دهان شاعری را دوخته باشند... و از این نمونه‌ها در این کتاب شعر به وفور یافت می‌شود و به جرات می‌خواهم عنوان کنم که این نوع از سرایش را می‌خواهم سبک خاص خود کنم در بین شعرهای موجود.

این مدرس دانشگاه در مورد نام این مجموعه شعر اظهار می‌کند: اینکه پاریس همواره به عنوان عروس شهرهای جهان مطرح بوده چیز تازه‌ای نیست و در برخورد اول با عنوان این کتاب زیبایی شهر پاریس متبادر خواهد شد در ذهن بیننده و خواننده ولی نگاه مست‌تر و ایهام من به عنوان‌بندی این مجموعه از این انتخاب پاریس فرزند پریام در اسطوره‌های یونانی هم بود.‌‌ همان فردی که پسر پادشاه تروا و برادر هکتور بود و در اسطوره‌های یونانی پاریس مردی زیبا معرفی می‌شود،» پاریسی «که» هلن «را می‌دزدد و آتش جنگ تروآ با این مسئله افروخته می‌شود..... پاریسی که به‌‌ همان اندازه هلن نیز زیبا بود.

این عکاس و فیلمساز می‌گوید: علاقه‌مند هستم که شعر‌هایم تصویری باشند و در همین راستا به شعرهای ایماژیست‌ها علاقه خاصی دارم، از طرفس سالیان دراز تجربه عکاسی کردن در من یک ذهنیت تصویری ایجاد کرد و این جایگاه تصویر در ذهنم باعث شد سعی کنم در اشعارم را جایگاه تصویر و ایماژ را ارزش ویژه‌ای بدهم. در همین راستا از قدمای شعر فارسی علاقه خاصی به دوشاعر سبک هندی صائب تبریزی و بیدل دهلوی دارم که این دو در نقد ادبی ما به عنوان شعرای ایماژیست شناخته می‌شوند. البته اواخر قرن نوزدهم در اروپا هم شعرای ایماژیستی مانند رمبو، مالارمه هم وجود داشته‌اند که در قله ایماژیست‌ها به سر می‌برند و من به آثار این دو شاعر هم علاقه خاصی دارم. از طرفی ساده‌گویی از لحظات معمولی و پیش پا افتاده» بوکوفسکی «را وامدار هستم و به خصوص در دفتر دوم شعرم با نام» زیبا دشوار است «این ساده‌گویی از لحطات ساده و معمولی را بیشتر لحاظ کرده‌ام. همچنین از قدمای شعر پارسی به دوبیتی‌های محزون بابا طاهر و هم به شدت علاقه دارم و حزنی چنان را در لجظات عاطفی نسبت به محبوب معشوق را الگو دارم و حکمت شعری خیام را هم با علاقه می‌ستایم و حافظ را هم یکی از بزرگ‌ترین ایماژیست‌هاست بسیار مرور می‌کنم و صد البته که انعکاس گستردگی واژگان و اطلاعات را از سهراب سپهری گرفتم و خود ر از نظر جهانبینی شعری بسیار تحت تاثیر او می‌دانم؛ در حقیقت بالا‌ترین تاثیر بر زندگی هنری و ادبی من وامدار سهراب سپهری است.

وی در ادامه حاظرنشان می‌کند: من همینجا باید دین خودم را به کتاب نقد ادبی» طلا در مس «رضا براهنی ادا کنم که مرا با شعر ایماژ آشنا کرد و دیگر اینکه چارچوب‌های شعری را در نقد شعر و شاعری سالیان بسیار دور بر من مکشوف کرد.

غلامرضا معدنی‌پور در مورد زبان و لحن تو همچون پاریس زیبایی می‌گوید: تعدادی از شعرهای من لحن آرکائیک و حماسی دارند و از این نظر شاید ناخودآگاه تحت تاثیر علاقه من به شعر شاملو است. قطعاتی از این مجموعه شعر نیز تحت تاثیر طنز و سرخوشی و والهگی و دوپهلو گویی شعر مهدی اخوان ثالث است... در مجموع التقاطی آگاهانه را سعی کرده‌ام رویه شعر خود کنم ولی با این هدف که سبک شعری اشعارم کاملا خودی و مال خود باشد.

وی در خصوص تفاوت‌ها و شباهتهای کتاب قبلی خود» چهل سالگی با این دفتر شعر می‌گوید: چهل سالگی‌ها یک کتاب عکس_ نوشت است؛ مجموعه‌ای است از گزین گویه‌ها (آفوریسم) و عکس‌ها. آفوریسم با نیچه به اوج رسید و پنهان نیست که من از نظر دیدگاه فلسفی بسیار تحت تاثیر نیچه هستم. در واقع نیچه بود که» آری گویی والا در زندگی را به من آموخت. البته در قرن بیستم حتی هایدگر و ویتگن اشتاین هم به چنین سبکی از نوشتار دست زدند.

معدنی‌پور می‌افزاید: کتاب شعر تو همچون پاریس زیبایی سومین کتاب من بعد از چهل سالگی‌ها و کتاب تخصصی مکتب‌های سینمایی است و اولین کتاب شعر من محسوب می‌شود. همچنین کار نوشتن دومین کتاب شعرم به نام زیبا دشوار است نیز به پایان رسیده و در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد، نام و عنوان این مجموعه دوم شعرم نیز وام گرفته از رساله هیپیاس بزرگ نوشته افلاطون است که از زبان سقراط در آن کتاب می‌گوید: زیبا دشوار است.

نشر مروارید غلامرضا معدنی پور
نرم افزار موبایل ایلنا