خبرگزاری کار ایران

با رونمایی از پوستر؛

هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران آغاز شد/ بین‌المللی سازی در دستور کار وزارت علوم

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۶۸۹

نشست رسانه‌ای آغاز هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران و رونمایی از پوستر این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران ظهر امروز یکشنبه (27 اردیبهشت ماه) هم‌زمان با روز آغاز این رویداد ضمن تشریح برنامه‌های مورد نظر در این دوره به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین میرزایی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست با اعلام این خبر که مجمع مشورتی تئاتر دانشگاهیان در سراسر کشور تشکیل می‌شود گفت: درنشست اخیر بامسئولان دانشگاه شیراز نیز همین مورد را پیگیری کردم. ما در این فکر هستیم بتوانیم در افقی روشن واژه مشورتی را حذف کنیم و دوستان بتوانند خودشان امور را در دست بگیرند. ترمیم آسیب‌های به‌وجود آمده از توقف 8 ، 9 ساله به زمان نیاز دارد و ما امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را هر چه سریعتر فعال کنیم.

او با بیان اینکه دانشجویان واساتید دو  رکن اصلی فعالیت دانشگاه هستند ادامه داد: کار باید برعهده دانشجویان گذاشته شود و ما وظیفه حمایتی و نظارتی خود را انجام خواهیم داد. البته کمابیش به همین صورت است اما باید بیشتر شود. انتخاب دبیر جشنواره دانشگاهی از میان دانشجویان نیز بر همین اساس اتفاق می‌افتد و معتقدیم ظرفیت‌سازی این رویداد باید در اختیار دانشجویان قرار بگیرد، چون تجربه‌های حاصل از این برنامه‌ها در آینده و در سطح بالا می‌تواند در حوزه جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کشور استفاده شود.

میرزایی با تاکید براینکه درحوزه پژوهش ونمایشنامه نویسی نیز ضعف‌هایی وجود دارد خاطر نشان کرد: از طرفی می‌توان ظرفیت رکن دیگر دانشگاه یعنی حضور اساتید را در این بخش فعال کرد تا آنها بیش از پیش در حوزه مورد نظر نقش آفرینی کنند. با توجه به علاقه شخصی‌ام به مبحث نمایش‌نامه نویسی معتقدم اگر متن خوب نباشد نمایش نمی‌تواند ارزشهای یک اثر هنری قابل قبول را روی صحنه بیاورد. یکی از کوتاهی‌هایی که در این سالها انجام دادیم عدم سرمایه‌گذاری درحوزه پژوهش ونمایش‌نامه نویسی است.

امیر مرسلی دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در ادامه این نشست توضیحاتی ارائه داد و گفت: در فاصله زمانی اندک تلاش کردیم جشنواره را بدون حاشیه و در سطحی قابل قبول برگزار کنیم. جشنواره کار خود را با رونمایی از پوستر  آغاز می‌کند و فردا ساعت 18 جشنی به همین منظور با حضور تعدادی از مهمانان حاضر در جشنواره، مسئولان ومدیران فرهنگی دانشگاه تهران و وزارت علوم برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: سپس آغاز برگزاری نمایشگاه «نیم قرن پوستر تئاتر» را خواهیم داشت که به مدت 10 روز در مجموعه تئاتر شهر برپا می‌شود. همچنین مجموعه نشست‌هایی با مضامینی در حوزه تئاتر دانشگاهی در نظر داریم که از 29 اردیبهشت ماه درخانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی به بخش بین‌الملل این رویداد نیز اشاره کرد وگفت: باتوجه به فرصت اندکی که در اختیار داشتیم رایزنی‌ها برای حضور مهمانان صاحب‌نام آغاز شد که پس از آن هنرمندان و مدرسانی از کشور‌های آلمان، ‌انگلستان،‌ ایتالیا واتریش به ایران سفر کردند و کار خود را از فردا آغاز می‌کنند.

مرسلی تصریح کرد: از دوم خردادماه  شاهد آغاز بخش صحنه‌ای جشنواره خواهیم بود که به این ترتیب 17 اثر از تهران والبرز، 4 نمایش برگزیده بخش مناطق وسه مهمان خارجی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. 25 نمایش در بخش آزاد حاضر هستند که به صورت غیر رقابتی روی صحنه می‌روند و سپس با حضور منتقدان و کارشناسان به نقد وبررسی اجراها می‌پردازند؛ اما با وجود اینکه این بخش غیر رقابتی است قرار شد در مراسم اختتامیه سه اثر برگزیده منتقدان برای حمایت مالی و اجرای عمومی معرفی شوند.

او اظهار کرد: دو رئیس جشنواره بین‌المللی مرتبط با دانشجویان برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت شدند تا بستری برای معرفی آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی به دیگر رویدادها و دانشگاههای جهان فراهم شود. همچنین اجراهای مشترک هنرمندان ایرانی با هنرمندان کشورهای دیگر در نظر گرفته شده که به این ترتیب محصول مشترک (ایران وهلند) به کارگردانی ستاره فاتحی، (ایران وآلمان) به کارگردانی شهاب انوشا و ایران و گرجستان به کارگردانی دایانا فتحی آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

بهنام نوایی دبیر بخش بین‌الملل این رویداد گفت: بخش دعوت از مدرسان و برگزاری کارگاهها برای ما اهمیت زیادی داشت، بر همین اساس طبق رایزنی‌ها با حضور اساتید بین‌المللی کارگاههایی برگزار می‌شود که تنها گپ و گفت کوتاه و ساده نخواهد بود. بلکه قرار شد این کارگاهها بیش از سه جلسه 3 تا 5 ساعته باشند. از طرفی با توجه به گرایش سالهای اخیر گروهها به تئاتر مستند از هنرمند و مدرس شناخته شده‌ای در این عرصه دعوت کردیم تا درباره ویژگی‌ها و ایده‌هایی که فضاهای شهری و اجتماعی برای پیشبرد این هدف فراهم می‌کنند صحبتهایی داشته باشد و تجربه‌های خودرا منتقل کند.

نوایی ادامه داد: از دبیر اجرایی جشنواره هایفست ارمنستان و مسئولان جشنواره‌های لیتوانی و فنلاند نیز برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت شد که در صورت صلاح‌دید و انتخاب آنها نمایش‌هایی با حمایت دبیرخانه و وزارت علوم برای اجرا در رویدادهای دانشجویی این کشورها معرفی شوند.

دبیر بخش بین‌الملل همچنین از برگزاری متفاوت نشستها در این دوره خبر داد و اظهار کرد: "جایگاه رویکرد نظری در تئاتر دانشگاهی"، "جایگاه متن در اجرای معاصر"، "مرزهای اجرا و پرفورمنس در هنر معاصر" و "آسیب‌شناسی تئاتر دانشگاهی از فراخوان تا بازبینی" از جمله نشست‌هایی هستند که با حضور خانم هاشم‌پور از دانش آموختگان تئاتر در آلمان برگزار می‌شود و طی آن آرای مخالف وموافق بایکدیگر به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

امیر مرسلی دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پاسخ به سوالی مبنی برمیزان حمایتهای مالی از گروهها و بعضی گلایه‌های موجود در این زمینه بیان کرد: بودجه تزریق شده توسط وزارت علوم قابل قبول بود و هزینه‌های زیادی هم در جشنواره اتفاق افتاد. پرداخت‌های ما به گروهها صحیح بوده اما منتظر بودیم حمایتهای دیگر ارگانها نیز محقق شود که در این رابطه روی قول‌های آقای سرسنگی حساب کردیم و خیالمان از این بابت راحت است.

میرزایی مدیر کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در تکمیل این پاسخ بیان کرد: با وجود تمام مسائل من شخصا تلاش کردم در مسیر فعالیت‌های دوستان در دبیر خانه مانع نباشم و معتقدم در زمینه امور مالی هیچ مشکلی وجود ندارد اما از نظر اداری معمولا مسائلی بوجود می‌آید و در زمینه پرداختها وقفه‌هایی ایجاد می‌کند اما تاکید دارم حمایت‌های مالی و پرداخت‌ها را با کمال میل انجام می‌دهیم و وظیفه خود می‌دانیم.

این مدیر در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت وزارت علوم و دانشگاه تهران از اعزام گروههای تئاتری دانشجویی به دیگر کشورها گفت: باحضور آقای دکتر قهرمانی درامور بین‌الملل فرصت مغتنمی به خصوص برای اهالی هنر ایجاد شده و من انتظار برداشتن قدم های بسیار بزرگ در این زمینه را دارم به ویژه که هنرهای نمایشی ظرفیت بسیار خوبی از این نظر فراهم می‌کند و من اعلام آمادگی می‌کنم در صورت نیاز حمایتهای لازم انجام می‌شود.

میرزایی همچنین به دغدغه خود در رابطه با افزایش حضور بین‌المللی گروه‌ها اشاره کرد وا دامه داد: به دوستان در دبیرخانه دوره گذشته گفتم آنچه در جشنواره شانزدهم وجود داشت در دوره هفدهم حرام است! ما در دولت جدید با فشارهای بسیار بیشتر و حاشیه نگاری‌هایی مواجه هستیم که قبلا سابقه نداشت. البته منظور این نیست که رسانه‌ها کاستی‌ها را بیان نکنند اما گاهی حاشیه چنان مطرح می‌شود که اصل مغفول می‌ماند.

او با تاکید براینکه بین‌المللی سازی یک ضرورت است خاطر نشان کرد: این نگرانی را دارم که در صورت حمایت وزارت علوم از اعزام گروههای نمایشی به دیگر کشورها عده‌ای برای حاشیه نگاری و حاشیه سازی حتی پیش از این گروهها به آن کشورها فرستاده شوند.

این مدیر درباره همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با با دانشگاه و جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیح داد: همچنان موفق نشدیم ظرفیت‌های موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد را در زمینه هنرهای نمایشی فعال کنیم. زمانی که آقای طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی بودند قرار شد در زمینه کاهش هزینه بلیت نمایش‌ها برای دانشجویان گام‌هایی برداشته شود که تا این لحظه محقق نشده؛ البته رایزنی‌هایی با آقای نوش‌آبادی، سخنگو و معاون پارلمانی وزیر داشتیم که با توجه به علاقه ایشان به حوزه هنر پیگیری می‌شود و امیدوارم عملیاتی شود.

میرزایی در انتهای این نشست از معرفی دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در مراسم اختتامیه و احتمال حذف بخش اساتید و برگزاری بخش نمایش‌نامه نویسی اکبر رادی در استان گیلان خبر داد. او تاکید کرد در صورتی که شرایط فراهم شود وزارت علوم از برگزاری رویداد نمایش‌نامه نویسی جدی در سطح بین‌المللی در استان گیلان، زادگاه زنده یاد رادی حمایت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز