کد خبر: 120628 A

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران هشدار داد:

فراموش نکنیم که بسیاری از عوامل آلاینده، فرا بخشی و فرا منطقه‌ای هستند که به عنوان نمونه می‌توان به پدیده ریزگرد‌ها که از خارج از مرز‌ها وارد کشورمان می‌شوند، اشاره کرد.

ایلنا: رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شد، هوای تهران به این روز نمی‌افتاد، گفت: اگر این طرح همچنان مورد بی‌توجهی قرار گیرد، باید منتظر روزهای بدتری از نظر آلودگی هوا باشیم.

به گزارش ایلنا، " محمد حقانی " افزود: از نظر آلودگی هوا در اوضاع بدی قرار داریم و به جای راهکارهای اصولی و پایدار به یک سری کارهای ابتدایی و ضربتی مانند طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس می‌پردازیم که حتی در کوتاه مدت هم موثر نیستند در صورتی که برنامه‌ها باید بر اساس اولویت، اجرا شوند.

وی با اعلام اینکه استانداردسازی تولید سوخت و ساخت خودرو از جمله این راهکار‌ها محسوب می‌شود، تاکید کرد: البته فراموش نکنیم که بسیاری از عوامل آلاینده، فرا بخشی و فرا منطقه‌ای هستند که به عنوان نمونه می‌توان به پدیده ریزگرد‌ها که از خارج از مرز‌ها وارد کشورمان می‌شوند، اشاره کرد.

چه کاری برای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم؟

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه تنها با شعار نمی‌توانیم از مردم انتظار مشارکت در کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم، اظهار کرد: تا جایی می‌توانیم از مردم توقع همکاری داشته باشیم که به مشکل بر نخورند و به عنوان نمونه وقتی می‌توانیم از مردم بخواهیم با خودروی شخصی تردد نکنند که حمل و نقل عمومی مناسب در اختیار آن‌ها گذاشته باشیم.

حقانی با بیان اینکه اقدامات اصلی به منظور کاهش آلودگی هوای تهران باید با مرکزیت دولت صورت گیرد، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر بین شورای شهر و مدیریت شهری تهران با سازمان حفاظت محیط ریست تعامل خوبی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود از سال ۹۱ بنزین با استاندارد یورو ۴ و از سال ۹۲ نیز با استاندارد یورو ۵ ارائه شود، اضافه کرد: علاوه بر این قرار بود تولید خودروهای داخلی بر مبنای استاندارهای جهانی صورت گیرد، معاینه فنی الزام آور شود، خودروهای فرسوده از رده خارج گردند و تجهیزات فنی و کاتالیست تاکسی‌ها تعویض شوند اما کدام یک از این کار‌ها انجام شده است؟

آلودگی هوا را شوخی گرفته‌ایم

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه حتی پلیس نیز ابزار قانونی لازم به منظور برخورد با متخلفانی که آلودگی تولید می‌کنند را در اختیار ندارد، اظهار کرد: نتیجه این می‌شود که هر روز شاهد تردد هزاران هزار خودرو و موتورسیکلت آلاینده و دودزا هستیم که در سطح شهر تردد می‌کنند و کسی هم با آن‌ها هیچ برخوردی نمی‌کند.

حقانی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این است که پیش از این مسئولان برای حل مشکل آلودگی هوا عزم راسخ نداشتند، تصریح کرد: اگر به‌‌ همان ترتیب سابق پیش برویم، همین طور که امسال آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بد‌تر شده، در سال آینده نیز نسبت به امسال بد‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هم قوانین لازم را داریم و هم امکانات لازم را، اضافه کرد: آلودگی هوا را به شوخی گرفته‌ایم و با مردم در این خصوص تعارف می‌کنیم، چرا که در حال حاضر بسیاری از اقداماتی که مسئولان از روی ناچاری انجام می‌دهند، از جمله تعطیلی مدارس یا طرح زوج و فرد، صرفاً مسکّن‌های موقتی هستند که اثر آن‌ها آنی است و در نتیجه زود از بین می‌روند.

هوای آلوده زندگی سالم را از مردم گرفته است

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند، اظهار کرد: به عنوان نمونه، موضوع ریزگرد‌ها، موضوعی است که در سطح ملی مطرح است و ۲۰ استان کشور درگیر آن هستند و لذا هر اقدامی باید با محوریت دولت انجام شود و دولت محور برنامه‌های کاهش آلودگی هواست.

حقانی با بیان اینکه مردم نیاز به آب و هوای سالم دارند در صورتی که هوای آلوده تهران، زندگی سالم را از شهروندان تهرانی گرفته، تصریح کرد: این در حالی است که در بسیاری از موضوعات، از جمله استانداردسازی تولید سوخت و ساخت خودرو یا برنامه‌ای اجرا نکرده‌ایم و یا اگر هم برنامه‌ای اجرا شده، آن را ناقص اجرا کرده‌ایم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای رسیدن به شهر الکترونیک از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلیترین و مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران، تقویت و توسعه مترو است.

آلودگی هوا استاندارد تاکسی حمل و نقل عمومی دولت شورای اسلامی شهر تهران شورای شهر شهر الکترونیک محیط زیست موتورسیکلت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر