کد خبر: 117686 A

اوایل هفته آینده صورت می‌گیرد؛

پل‌های غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران - کرج، با دو روش اجرایی متفاوت احداث‌شده‌اند.

ایلنا: ۲ پل باقی‌مانده از ۴ پل تقاطع بزرگراه شهید باکری و آزادراه تهران – کرج که ارتباط این بزرگراه با باند جنوب آزادراه را تامین می‌کنند، اوایل هفته آینده با حضور شهردار تهران رسماً افتتاح خواهند شد.

به گزارش ایلنا، مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اتصال بزرگراه شهید باکری به آزادراه تهران - کرج از طریق ۴ پل ارتباطی انجام‌می‌شود. در سال ۱۳۹۰ پل‌های ارتباطی باند شمال آزادراه تهران - کرج به بزرگراه شهید باکری که تأمین‌کننده جهت‌های حرکتی شمال به غرب و شرق به شمال بودند، بهره برداری شد. در فاز دوم ازپروژه احداثتقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران - کرج، دو پل دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید تا در مجموع ۴ پل بتنی به‌طور کامل زیر بار ترافیکی برود. ۲ پل آماده بهره برداری شامل پل دسترسی باند جنوب آزادراه تهران - کرج به شمال بزرگراه شهید باکری(غرب به شمال) و پل دسترسی شمال بزرگراه شهید باکری به باند جنوب آزادراه تهران - کرج(شمال به شرق) است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه گفت: پل‌های غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران - کرج، با دو روش اجرایی متفاوت احداث‌شده‌اند. عبور از روی رودخانه شرقی - غربی میانرود، رمپ دسترسی پارک ارم، خطوط متروی تهران - کرج و آزادراه تهران - کرج از دشواری‌های اجرای این ۲ پل ارتباطی بوده است. به‌همین خاطر بود که برای عبور از روی این موانع ترافیکی و همچنین شبکه پیچیده تأسیسات شهری، استراتژی‌های خاصی درنظر گرفته شد. بخش‌های شمالی و جنوبی این پل‌ها که در شمال و جنوب آزادراه تهران - کرج قرار‌گرفته‌اند، به روش پل‌های بتنی درجا احداث‌شدند و بخش‌های میانی با‌توجه به عدم امکان احداثپایه در رفیوژ‌میانی آزادراه، به روش پل‌های بتنی صندوقه‌ای پیش تنیده و البته با استفاده از شیوه بتن ریزی درجا مورد اجرا قرار‌ گرفت.

وی با اشاره به دهانه حدودا ۱۰۰ متری پل‌های ارتباطی غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با باند جنوب آزادراه تهران - کرج که بدون پایه میانی از روی عرض این آزادراه عبور‌کرده است، افزود: این ویژگی تنها یک شاخصه ممتاز معماری محسوب نمی‌شود. این سازه‌های حمل و نقلی در حالی با شعاع قوس ۹۰ درجه و دهانه آزاد ۹۶ متری احداثشده‌اند که بزرگ‌ترین دهانه اجرا شده به این روش در دنیا ۸۵ متر بوده است. از طرفی ظرافت عرشه‌ها و شعاع حداقلی قوس‌ها، زیبایی این سازه‌ها را دوچندان کرده است.

مازیار حسینی در تشریح تاثیرات ترافیکی پل‌های آماده افتتاح تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزاد راه تهران – کرج گفت: ارتباط بزرگراه ۶/۷ کیلومتری شهید باکری با مهم‌ترین شریان‌های شرقی - غربی پایتخت مانند بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید حکیم، وظیفه توزیع ترافیک در این معابر مهم را بر دوش بزرگراه شهید باکری گذاشته است؛ این کارکرد ترافیکی مهم با زیر‌بار‌رفتن دو پل ارتباطی باقی مانده از تقاطع این بزرگراه با آزادراه تهران - کرج تکمیل خواهد‌شد. در واقع با انتخاب بزرگراه شهید باکری در لحظه ورود به شهر تهران، نه‌تن‌ها از حجم ترافیک در آزادراه تهران - کرج(بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید باکری تا تقاطع شیخ فضل‌الله) کاسته‌می‌شود بلکه سایر بزرگراه‌های شمالی - جنوبی شهر تهران همچون بزرگراه شهید ستاری و بزرگراه یادگار‌امام(ره) نیز ترافیک متعادل‌تری خواهند داشت. البته آنچه گفته شد تنها شامل کارکردهای ترافیکی پل غرب به شمال این تقاطع است. با زیر بار رفتن پل شمال به شرق، شهروندانی که قصد دارند از مناطق غربی و شمال غربی پایتخت(مناطق ۵ و ۲۲) به سمت مرکز شهر حرکت کنند، می‌توانند از طریق بزرگراه شهید باکری و پل شمال به شرق وارد مسیر غرب به شرق آزادراه تهران - کرج شده و به سمت تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله با بزرگراه جناح ادامه مسیر دهند.

آزاد راه بزرگراه پایتخت ترافیک زیبایی شهر تهران شهردار تهران شهرداری تهران شهید باکری معاون
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر