خبرگزاری کار ایران

بررسی «مشی انتقادی احمدی‌نژاد» در گفت‌وگو با تابش؛

۴ اقدام مهم آملی لاریجانی برای شفاف‌سازی ۶۳ حساب قوه قضاییه/ نمی‌شود با همه روسای‌جمهور قبل برخورد کرد

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۶۵۰

نایب رییس فراکسیون امید مجلس ضمن انتقاد نسبت به مشی انتقادی احمدی‌نژاد در قبال قوه قضاییه، معتقد است بخشی از انتقاداتی که در جریان بحث ۶۳ حساب بانکی مطرح شد، منجر به ساماندهی این حساب‌ها شده و رییس دستگاه قضا اقداماتی مهم در راستای شفافیت در قوه قضاییه ازجمله ارائه گزارش به رهبری و ساماندهی نحوه هزینه‌کرد وجوه به انجام رسانده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود احمدی‌نژاد همچنان بر خطوط قرمزش که حالا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند، پافشاری می‌کند و اخیراً در قسمت جدید مصاحبه‌های ویدئویی‌اش در دفاع از حمید بقایی انتقاداتی دیگر علیه قوه قضاییه مطرح کرده است. همزمان دومین جلسه بازپرسی اسفندیار رحیم‌مشایی ضلع سوم مثلث سرخ احمدی‌نژادی هم ابتدای همین هفته برگزار شد و به نظر می‌رسد مشی انتقادی این روزهای احمدی‌نژاد همچنان ادامه پیدا کند.

برای بررسی این موضوع و یافتن پاسخ به ۲ سوال اساسی در این ماجرا به سراغ محمدرضا تابش، نماینده باسابقه اصلاح‌طلب مردم اردکان یزد و نایب رییس نخست فراکسیون امید در مجلس دهم رفتیم و جالب آن‌که تابش بلافاصله پس از آن‌که متوجه شد قرار است به سوالی درباره بست‌نشینی حمید بقایی و انتقادات اخیر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری پیشین از قوه قضاییه پاسخ دهد، تاکید کرد که به‌خاطر آن‌که شائبه مقایسه احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین با سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور اسبق پیش نیاید، لازم می‌داند توضیح دهد که نمی‌خواهد درباره هر موضوعی که احتمال «مقایسه میان آقای خاتمی و احمدی‌نژاد» را به‌وجود آورد، صحبت کند.

آموزه خاتمی؛ پرهیز از مقایسه با دولت قبل و بعد

این نماینده مجلس که خواهرزاده رییس دولت اصلاحات هم است، می‌گوید: به‌خاطر نسبت خانوادگی‌ام با آقای خاتمی هر موضعی بگیرم، به این ترتیب برداشت می‌شود و اتفاقاً از همان ۲۰ سال پیش تاکنون، این الگو را رعایت کرده‌ام؛ چراکه یکی از آموزه‌های آقای خاتمی از همان ابتدا این بوده که ایشان را با قبلی‌ها و بعدی‌ها مقایسه نکنیم.

بحث این است که اصلاح‌طلبان همواره از حقوق شهروندی همه شهروندان دفاع کرد؛ آیا بست‌نشینی و انتقاد از قوه قضاییه خلاف قانون است؟

به هر حال «بست‌نشینی» یک مقوله مذهبی است و اگر جوانب مذهبی این اقدام رعایت شده و جوانب سیاسی نداشته باشد، بلامانع است. از طرفی انتقاد هم حق همه شهروندان است اما باید ببینیم آن‌چه صورت می‌گیرد، انتقاد عمومی است یا احیاناً تخریب (افراد) یا تهییج (جامعه) است. بنابر این این مقوله‌ها باید از یکدیگر تفکیک کنیم.

۴ اقدام مهم آملی لاریجانی برای شفاف‌سازی ۶۳ حساب قوه قضاییه

اگر روش‌ها مسالمت‌آمیز باشد، انتقاد می‌تواند تشکیلات را بازسازی و احیاء می‌کند، راه را بر تخلفات می‌بندد. (چندماه پیش) در جلسه‌ای که با رییس قوه قضاییه داشتیم، آیت‌الله آملی لاریجانی درمورد ۶۳ حساب بانکی این قوه توضیحاتی ارائه کرد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که طرح همین مباحث منجر به آن شده که دقت و مراقبت بیشتری ازسوی دستگاه قضایی صورت بگیرد و حتی گزارشی به رهبری ارائه کرده‌اند. همچنین این حساب‌ها در بانک به این عنوان که حساب شخصی نیست، به ثبت رسیده و علاوه بر آن نظاماتی نیز درمورد نحوه هزینه‌کرد این وجوه دایر شده است. بنابراین می‌بینیم که نقد و انتقاد می‌تواند سازنده باشد و باعث شود که بتوانیم سیستم‌مان را سر و سامان بدهیم و طبیعتاً اگر انتقاد جنبه تخریبی نداشته باشد، امری مثبت است.

و این‌که شما انتقادی که اکنون ازسوی احمدی‌نژاد از قوه قضاییه صورت می‌گیرد و همچنین روش و شیوه طرح آن‌را چگونه می‌بینید؟!

شخصاً یک جاهایی مشی و روش انتقادات احمدی‌نژاد را نمی‌پسندم. در واقع آن‌جا که از مرز «انتقاد» عبور می‌کند، نمی‌پسندم.

چرا با احمدی‌نژاد برخوردی صورت نمی‌گیرد؟!

به هر حال احمدی‌نژاد رییس‌جمهور این کشور بوده است. نمی‌شود که با همه روسای جمهوری قبلی برخورد کنیم!

پس با بعضی از آن‌ها می‌شود...

(با خنده) نگفتم با بعضی می‌شود. گفتم این خوب نیست که با «همه» روسای جمهور برخورد کنیم.

احیاناً عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام که مصونیت حقوقی ایجاد نمی‌کند؟!

خیر! عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصونیت به همراه نمی‌آورد. فارغ از آن، این بحث (عضویت افراد در مجمع تشخیص مصلحت نظام) در حیطه اختیارات رهبری نظام است. رهبری خودشان تشخیص خیر و صلاح ملک و ملت، و مجموعه حوادث و قضایا را می‌دهند.

و آخرین بحث این‌که هدف و انگیزه سیاسی احمدی‌نژاد را از اتخاذ این مشی جدید چه می‌بینید؟!

خودشان که می‌گویند هدفشان حق‌طلبی و خیرخواهی است و این‌که انگیزه سیاسی هم دارد یا خیر را باید از خودشان بپرسید.

نظر شما چیست؟!

همان‌طور که گفتم انتقاد با این شدت را نمی‌پسندم.

نظر شما درباره انگیزه سیاسی احتمالی‌اش چیست؟!

شخصاً رفتار احمدی‌نژاد را تا حدی سیاسی می‌بینم. اما درباره این‌که مشخصاً چه هدفی را دنبال می‌کند، باید از خودش بپرسید.

سوال این است که با چه هدف سیاسی دست به چنین کاری می‌زند؛ به اصطلاح، آیا نظر به اقدامات  اخیر احمدی‌نژاد، می‌توان آینده‌ای را برایش در سپهر سیاست کشور متصور بود؟!

تصورم این است که به‌دنبال تقویت پایگاه اجتماعی خود است. در هر صورت آقای خاتمی بین عامه مردم و توده‌های روشنفکر پایگاه اجتماعی خاصی دارد و آقای احمدی‌نژاد هم در بخشی از طبقات جامعه پایگاهی دارد و در هر صورت حفظ این پایگاه رای هم می‌تواند بهانه‌ای برای طرح این مسائل باشد.

با این حال تاکید دارید مشی احمدی‌نژاد را در برخی موارد نمی‌پسندید.

تاکیدم در بحث شدت گرفتن انتقادها بود. انتقاد و نقد سازنده را حق همه شهروندان می‌دانم اما آن‌جا که ممکن است با هدف تخریب یا خدایی‌ناکرده عقده‌گشایی و اتهام‌زنی به یکدیگر باشد، نمی‌پسندم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز