خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف ایران و حماس منجر به تغییر سیاست‌های ایران درباره فلسطین نشد/ توافق تهران، آنکارا و مسکو برای ایجاد ایستگاه نظارتی در ادلب

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۱۸۲

مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه تاکید کرد: یکی از توافقاتی که در نشست آستانه۷ صورت گرفت این است که هر سه کشور ضامن آتش‌بس تعداد ۱۲ ایستگاه نظارتی ناظر بر کاهش تنش در نوار امنیتی این منطقه داشته باشند.

حسین جابری انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره آخرین دستورکارهای مورد بررسی قرارگرفته در نشست آستانه۷ گفت: در نشست آستانه۷ اضافه بر مسائل اجرایی مربوط به مناطق کاهش تنش، دو سند مین‌زدایی و تبادل اسرا در دستورکار بود. سند مین‌زدایی آماده شده و توسط سه کشور ضامن آتش‌بس‌ نهایی شده و گفت‌وگوهای فنی میان دولت سوریه و سازمان ملل متحد برای ابعاد اجرایی این موضوع نیز انجام شده است اما از آن جهت که سند تبادل اسرا نهایی نشده است، سند مین‌زدایی هم امضا نشد.

شرکای ترک امضای سند مین‌زدایی را به نهایی شدن تبادل اسرا منوط کرده‌اند

وی با بیان اینکه شرکای ترک امضای سند مین‌زدایی را به نهایی شدن و امضای سند تبادل اسرا منوط کرده‌اند، اظهار داشت: اگر سند تبادل بازداشت‌شدگان و اجساد نهایی شود، توافق در خصوص هر دو سند با هم اعلام خواهد شد.

در آستانه۷ تلاش شد فاصله میان دولت سوریه و معارضین در رابطه با سند تبادل کمتر شود

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در گفت‌وگوهای آستانه۷ تلاش شد فاصله میان دولت سوریه و معارضین در رابطه با سند تبادل کمتر شود، تصریح کرد: ایران و روسیه با دولت سوریه و ترک‌ها با معارضین برای کاهش این فاصله تلاش کردند اما در نهایت طرفین موفق نشدند تا سند تبادل بازداشت‌شدگان و اجساد را نهایی بکنند. 

بررسی وضعیت ادلب در نشست آستانه۷

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با بررسی وضعیت ادلب در نشست آستانه۷ نیز خاطرنشان کرد: در نشست آستانه۷ به بررسی روند اجرای توافقات قبلی آستانه در زمینه کاهش تنش در ادلب هم پرداخته شد. دولت سوریه مواردی از نقض این توافق را در منطقه ادلب از سوی ترکیه مطرح کرد، اما آنکارا معتقد بود که در چارچوب توافقات عمل کرده و ناقض توافقات نبوده است. 

توافق شد ایران، روسیه و ترکیه ۱۲ ایستگاه نظارتی ناظر بر کاهش تنش در ادلب داشته باشند

وی با بیان اینکه برخی از جزئیات کاهش تنش در ادلب هنوز بین سه کشور حل نشده بود، ابراز داشت: یکی از توافقاتی که در نشست آستانه۷ صورت گرفت این است که هر سه کشور ضامن آتش‌بس تعداد ۱۲ ایستگاه نظارتی ناظر بر کاهش تنش در نوار امنیتی این منطقه داشته باشند.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه ادامه داد: امیدواریم که با مذاکرات صورت گرفته روند اجرای توافقات مرتبط با کاهش تنش در ادلب سرعت گیرد و شاهد تحولات مثبتی باشیم. 

روسیه درصدد برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی است

جابری انصاری درخصوص اختلاف روسیه و ترکیه به خاطر دعوت روس‌ها از گروه‌های کردی نیز بیان کرد: روس‌ها درصدد برگزاری کنگره‌ای در سوچی هستند که کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه نام دارد. آنها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند برخی از گروه‌های کردی را نیز در آن اجلاس دعوت بکنند. ولی اختلافی میان روسیه و ترکیه درخصوص گروه‌های کردی در آستانه منعکس نشد.

روند ورود گروه‌های معارضه به روند آستانه چیست؟ 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از گروه‌های کردی در نشست آتی آستانه دعوتی به عمل آمده است؟ یادآور شد: هر یک از گروه‌های معارضه مسلح سوری که چارچوب آستانه را بپذیرد – که دو اصل اساسی دارد: نفی تروریسم و افراطی‌گری و دیگری، حرکت در مسیر حل سیاسی و اعاده ثبات و آرامش در سوریه – و توسط سه کشور ضامن ورودش به روند مذاکرات آستانه پذیرفته شود، می‌تواند در این روند وارد شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: این قاعده‌ای کلی است و هر گروهی در قالب این قاعده می‌تواند وارد روند مذاکرات آستانه شود. با این حال، هم‌اینک دستورکار جدیدی در این باره نداریم. 

ایران همواره از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت می‌کند

جابری انصاری درخصوص سفر چندی پیش یک هیات عالی‌رتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به تهران نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از گروه‌های مقاومت فلسطین - که اهداف و خواسته‌های مشروع ملت فلسطین را برای تعیین سرنوشت خودشان دنبال می‌کنند – حمایت می‌کند و با آنها روابط دارد. روابط با حماس نیز در همین چارچوب است.

اختلافات ایران و حماس منجر به تغییر سیاست های ایران درباره فلسطین نشد

وی با بیان اینکه رابطه ایران و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین طولانی‌مدت بوده و تقریبا از همان سال‌های ابتدایی تاسیس حماس است، گفت: در پی تحولات منطقه‌ای در سال‌های گذشته و آغاز بحران سوریه، مقداری اختلافات در روابط میان ایران و حماس بروز پیدا کرد ولی هیچ گاه روابط طرفین قطع نشد و سیاست اساسی ایران درخصوص گروه‌های مقاومت فلسطین و از جمله حماس نیز تغییر نکرد. 

رفت‌وآمدهای اخیر ایران و حماس تلاشی برای بازگشت به دوران طبیعی روابط طرفین است

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه افزود: رفت‌وآمدهای مقطع اخیر و به ویژه در یکسال گذشته که با تحولات داخلی در سطح رهبری حماس هم همراه شده است، تلاش‌هایی در جهت بازگشت به دوران طبیعی روابط عالی میان طرفین است.

ایران از هرگونه بهبود روابط مابین گروه‌های فلسطینی استقبال می‌کند

وی در رابطه با شایعات مطرح شده درخصوص این سفر مبنی بر توافق ایران و حماس درخصوص سوریه یا رایزنی‌های صورت گرفته میان ایران و حماس درباره توافقات صورت گرفته با فتح اظهار داشت: هیچ‌گاه شایعات نباید مبنای قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها باشد. ایران درخصوص مسائل داخلی کشورها و همچنین مسائل داخلی فلسطین و روابط میان گروه‌های فلسطینی مداخله نمی‌کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه اصل طبیعی در روابط گروه‌های فلسطینی، روابط خوب و هدفمند برای تحقق اهداف و خواسته‌های مشروع ملت فلسطین است، تصریح کرد: ایران از هرگونه بهبود روابط مابین گروه‌های فلسطینی در چارچوب اهداف و اولویت‌های ملت فلسطین برای تحقق اهداف خود استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.

ایران در رابطه با مسائل داخلی متحدانش و دیگران دخالت نمی‌کند

جابری انصاری ادامه داد: این سیاست کلی ماست. جزئیات را هم حوزه کاری خود نمی‌دانیم و در آن دخالت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه همانگونه که توقع نداریم و اجازه نمی‌دهیم کسان دیگری در حوزه مسائل داخلی ما دخالت بکنند، ایران نیز در رابطه با مسائل داخلی متحدانش و دیگران دخالت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در چارچوب سیاست‌های کلی ایران که مبتنی بر حمایت از حقوق ملت فلسطین است، از گروه‌های مقاومت فلسطین و بهبود روابط میان این گروه‌ها با یکدیگر که در جهت خواسته و منافع ملت فلسطین باشد، حمایت کرده و می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز