خبرگزاری کار ایران

ظریف در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار:

روسای مجالس برخی کشورهای مهم دنیا در مراسم تحلیف دنبال عکس سلفی با من بودند

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۶۸۳

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ امروز یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک گفته و یاد و خاطره شهدای مظلوم مزارشریف، شهدای رسانه، شهدای وزارت خارجه، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و مدافعان حرم را گرامی می‌دارم.

بجای آنکه امروز، روز دیپلمات نامگذاری شود، روز خبرنگار نامیده شد 

او ادامه داد: گرامیداشت شهدای مزار شریف یک نکته را به ما یادآوری می‌کند و آن حضور خبرنگاران و دیپلمات‌ها در یک سنگر برای رساندن پیام ایران است. البته در مزارشریف در کنار ۱۱ شهید دیپلمات‌، خبرنگار هم بود و این قدرت امروز شماست که بجای آنکه امروز، روز دیپلمات نامگذاری شود، روز خبرنگار نامیده شد. 

یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هم هدف و هم مسیر مشترک شرایط ویژه‌ای را برای ارتباط نزدیک‌تر میان وزارت خارجه و جامعه رسانه‌ای ایجاب می‌کند، اظهار داشت: توازن میان این دو وظیفه کار دشواری است. در جهان امروز ما، پیام ارزش واقعی پیدا کرده است. یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

هم دارندگان قدرت متنوع شدند و هم ابزارهای انتقال و ایجاد قدرت 

ظریف افزود: به خاطر تحولات در ابزار قدرت، هم دارندگان قدرت متنوع شدند و هم ابزارهای انتقال و ایجاد قدرت متنوع شده‌اند و همین مساله موجب شده هر خبرنگاری در دنیا قدرتمند باشد. 

رسانه عامل انتخاب و انتقال گفتمان است

او با بیان اینکه گفتمان می‌تواند قدرت‌آفرین یا قدرت‌زدا باشد و هم می‌تواند در دفع یا ایجاد تهدید موثر باشد، تصریح کرد: رسانه عامل انتخاب و انتقال گفتمان است. مهم این است که چه گفتمان و چه تصویری انتخاب شود. 

انتخاب تحلیل‌گر و کنش‌گر یک واقعیت است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: در کل علوم انسانی، انتخاب پژوهشگر، تحلیل‌گر و کنش‌گر یک واقعیت است. در میان خبرهای مختلف می‌توانید یک یا چند خبر را برای انعکاس انتخاب کنید و این انتخاب شما می‌تواند فاصله عزت ملی و شرمساری باشد. 

تصمیم ما یک تصمیم موثر در قدرت سازی و انتقال خبر است

ظریف با بیان اینکه همه دوست دارند بی‌طرفانه خبر را انتقال دهند ولی این تصور که عینی با واقعیات برخورد کنید کم لطفی به پژوهشگر است، خاطرنشان کرد: خبرنگاران در میان اخبار و تصاویر، اخبار و تصاویری را انتخاب می‌کند که بهتر خبر را را انتقال دهد و همین تصمیم ما یک تصمیم موثر در قدرت سازی و انتقال خبر است.

قدرت معنایی موجب از بین رفتن انحصار شده است

او با باین اینکه بپذیریم که قدرت معنایی، قدرتی که اتفاقا در جهان باعث شده کشورهایی که در گذشته انحصار داشتند، انحصار را از دست بدهند، ابراز داشت: قدرت امروز دست شماست. اگر قدرت منحصر به قدرت مادی و اقتصادی یا نظامی بود، دارندگان این نوع از قدرت مشخص بودند؛ اما چون قدرت علاوه بر این ابزار‌ها، سایر ابزار‌ها را هم دارد کسانی که می‌توانند تولید فکر و گفتمان و تصویرسازی کنند، می‌توانند در دنیا نقش اساسی داشته باشند. 

هیچ قدرت بدون مسئولیتی نداریم

وزیر امور خارجه یادآور شد: دوستان ما در جامعه رسانه باید به قدرت خود ایمان بیاورند. چرا؟ چون هر قدرتی مسئولیتی ایجاد می‌کند و هیچ قدرت بدون مسئولیتی نداریم.

واکنش ظریف نسبت به دو سلفی 

ظریف با بیان اینکه این واقعیت یکی از دستاورد‌های جامعه جهانی است که توانسته در دوران کنونی با ابزار مصنوعی ایجاد نفوذ و قدرت کند، عنوان کرد: مهم‌تر از آن دستاورد کشورهای در حال توسعه و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی است که حرفی برای گفتن دارند و امروز یک خبر می‌تواند ایجاد قدرت کند. در مراسم تحلیف رییس‌جمهور دوستانی که از طبقه بالا نظاره‌گر بودند دیدند چند رییس مجلس از کشورهای مهم صنعتی دنیا به دنبال گرفتن سلفی با بنده بودند، آن تصاویر یک پیام را منتقل می‌کرد و تصاویر دیگر پیام دیگری. انتخاب، انتخاب است تصمیم اینکه کدام پیام منتقل شود، با ماست. 

حتی یک شهروند رسانه هم می‌تواند موج عظیمی ایجاد کند

او با تاکید بر اینکه ابزار قدرت متنوع شده و هر کسی امروز می‌تواند قدرتمند‌ترین آدم روی زمین باشد، بیان کرد: یک نفر که خبر تولید می‌کند، کسی که عکس تولید می‌کند، کسی که یک خط مطلب می‌نویسد، نیازی نیست قدرتمند و معروف باشد. امروز هر انسانی موج‌آفرین است. شما نیازی به امپراتوری‌های رسانه‌ای ندارید. باور کنید اگر پیام درست تولید شود یک خبرنگار حتی یک خبرنگار غیرحرفه‌ای (شهروند رسانه) هم می‌تواند موج عظیمی ایجاد کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: شما دیدید خبرهایی که در ورودی فیس بوک یا توییتر با اینستاگرام وایرال می‌شود، مانند تصویر آن بچه سوری در سواحل اروپا چقدر موج در دنیا ایجاد کرد. هیچ لزومی ندارد این تصویر را رویترز منتشر کند. همین که یک انسان عادی این تصویر را روی صفحه بگذارد، موجی از احساسات ایجاد می‌کند.

در برابر جهانی شدن احساسات خیلی کم می‌توان مقابله کرد

ظریف با بیان اینکه احساسات جهانی شده است و در برابر جهانی شدن احساسات خیلی کم می‌توان مقابله کرد، گفت: در حمله آمریکا به کویت می‌گفتند ما دنبال حرکت برق‌آسا هستیم. جنگ‌های طولانی به دلیل برانگیخته شدن احساسات قابل دوام نیست، نه به خاطر مشکلات نظامی بلکه به دلیل فشار احساسات عمومی. این‌ها مزایایی مسئولیت آفرین دنیای ماست. شما قدرت دارید.

نمی‌توانید مخاطب خود را انتخاب کنید

او با بیان اینکه واقعیت بعدی این است که نمی‌توانید مخاطب خود را انتخاب کنید، اظهار داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند امروز مخاطب خود را انتخاب کند. شما ممکن است روابط عمومی خوانده باشید. اولین چیز مخاطب‌شناسی است. امروز مخاطب‌شناسی به مفهومی بسیار سختی تبدیل شده چون شما در هر زمان که مطلبی می‌گویید به عنوان یک کنشگر عرصه عمومی، دیگر نمی‌توانید بگویید این مطلب را برای مسجد با بانک جهانی یا مجمع عمومی یا تلویزیون آمریکا یا تلویزیون محلی یا حتی محیط بسته گفتم.

بدانید حرف هوا نیست بلکه قدرت است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه هر مطلبی به محض اینکه منتشر شد از آن لحظه به بعد تمام دنیا مخاطب شماست، تصریح کرد: نمی‌توانید بگوید من این را برای مخاطب خاص انتخاب کردم. هیچ مطلبی از امروز مخاطب خاص ندارد. نه مطلبی که من عرض می‌کنم، نه مطلبی که شما تولید می‌کنید، نه فیلم، نه مستند و نه خبر. مخاطب‌های حرف‌های ما غیرقابل کنترل هستند. اگر این دو کنار هم قرار بگیرد. سنگینی این مسئولیت هم برای ما هم برای شما روشن است یعنی بدانید حرف هوا نیست بلکه قدرت است. 

محدودیتی برای یک اظهار نظر یا اقدام یا سخنرانی یا گفت‌وگو وجود ندارد

ظریف با بیان اینکه باور کنیم کلام قدرت است و باور کنیم کلام محدودیت‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای یک اظهار نظر یا اقدام یا سخنرانی یا گفت‌وگو وجود ندارد. این دو شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده‌اند که هزینه‌های گزافی برای شکل دادن یا تغییر آن وجود دارد.

امروز بیشترین هزینه برای تولید پیام مصرف می‌شود

او اضافه کرد: زمانی روابط عمومی‌ها سیاستمداران را هدف می‌گرفتند اما امروز بیشترین هزینه برای تولید پیام مصرف می‌شود. بسیاری از صحبت‌هایی که توسط رقبا یا بدخواهان ما مطرح می‌شود، در واقع برای آنها هزینه‌های گزافی پرداخت می‌شود. 

طرف مقابل هزینه سنگین نمی‌پردازد که در جهت منافع ما باشد 

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه بسیاری از همسایگان ما پول‌های گزافی برای طرح یک یادداشت در روزنامه امریکایی پرداخت می‌کنند، بیان کرد: توجه کنیم پیام تولید شده چه محتوایی دارد. حتما طرف مقابل هزینه سنگین نمی‌پردازد که پیامی را تولید کند که در جهت منافع ما باشد پس اینجا هوشیاری ما را می‌طلبد لذا این توجه و حساسیت و رعایت منافع ملی در تولید پیام و گفتمان و دیدگاه توسط ما و شما ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و این موجب می‌شود ما و شما به عنوان دو بال هماهنگ باشیم.

ظریف با بیان اینکه وظیفه ماست که شما را در جریان تحولات و نگرانی و اقدامات‌مان قرار بدهیم، یادآور شد: این مساله با ملاحظاتی انجام می‌شود که معتقدم این ملاحظات باید کاهش یابد. باید چارچوبی براساس منافع ملی تعریف کنیم و اقدامات‌مان را در این چارچوب سامان دهیم.

واقعیت منافع ملی فراتر از جناح، گروه و دسته است

او خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: واقعیت جناحی در ایران یک واقعیت است ولی واقعیت منافع ملی فراتر از جناح، گروه و دسته است. با توجه به منافع ملی ملاحظاتی که همه در آن شریک هستیم را پاس بداریم و ان‌شاءالله بتوانیم منافع کشور و مردم را تامین کنیم. 

همه چیزمان از جمله اقتدار و پیشرفت کشور را مدیون مردم هستیم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما همه چیزمان از جمله اقتدار و پیشرفت کشور را مدیون مردم هستیم و اقتدار و پیشرفت ما از مردم سرچشمه می‌گیرد، گفت: در تمام منطقه تنها جایی هستیم که قدرتش را نه از حمایت و ائتلاف خارجی و نه چتر هسته‌ای خاصی گرفته‌ بلکه علی‌رغم همه فشارها این اقتدار را از هوشمندی، پایداری و هوشیاری مردم می‌گیریم و امیدوارم بتوانیم به این مردم خدمت کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز