خبرگزاری کار ایران

عارف در کنگره ندا:

اینکه بگوییم شورای عالی باعث تضعیف احزاب شده درست نیست/به دنبال اصلاحات در قوانین مادر هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۲۱۹

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری تاکید کرد: اینکه بگوییم شورا باعث تضعیف احزاب شده درست نیست نمونه آن حزب نداست که حقیقتا خیلی خود از دو دوره شورای عالی استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا عارف در سومین کنگره حزب ندای ایرانیان ضمن تبریک به مناسبت تلاش موفق سه ساله این حزب گفت وقتی درباره روند و عملکرد این حزب فکر می‌کردم به چند ویژگی رسیدم.

او افزود: با توجه به رعایت اصول گفتمان، باید از اخلاق مداری جوانان این حزب تشکر کنم که اصرار به رعایت اخلاق داشتند. من گاهی گوشزد می‌کنم امکاناتی که فضای مجازی در اختیار جوانان گذاشته است فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده اما امرور ابتدا دکمه را فشار می‌دهیم پیام پخش می‌شود، بعد فکر می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های این حزب اخلاق‌مداری بود، حرکت در مسیر درست انقلاب و توجه به منافع گفتمان اصلاحات و بی‌توجهی به حاشیه‌ها از جمله این اخلاق‌مداری‌ها بود. من به بنیان‌گذاران و دبیرکل این حزب تبریک می‌گویم و تشکر می‌کنم.

عارف خاطرنشان کرد: باید از حضور موثر اعضای این حزب در شورای عالی سیاست‌گذاری تشکر کنم.

او گفت: در دو دوره گذشته همدلی خوبی بین همه اعضا بود ولی حزب ندا همکاری خوبی در جلسات شورا و کارهای کار‌شناسی بدون هیچ گونه چشم‌داشتی داشت. از این همراهی و حضور موثر تشکر می‌کنم . مستحضر هستید راهبرد گفتمان اصلاحات در دهه نود اخلاق عقلانیت و خردجمعی بود با تحلیلی که از آسیب‌شناسی عملکرد گذشته داشتیم این مسیر برای اصلاحات انتخاب شد و تلاش شد زاویه‌ای که رقبای ما اصرار بر تحمیل آن بین گفتمان اصلاحات و حاکمیت داشتند را از بین ببریم.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری با بیان اینکه در این راهبرد سه گام را محکم برداشتیم، گفت: هر سه نتیجه اخلاق و خرد جمعی و عقلانیت بود. طبیعی است ممکن بود تبعاتی داشته باشد اما سال ۹۲ این راهبرد دولت تدبیر و امید را روی کار آورد و انتخابات اسفند ۹۴ و تشکیل فراکسیون امید در مجلس نتیجه این راهبرد بود؛ به خصوص در برخی شهر‌ها مثل تهران مردم اعتماد صد در صد خود را به این گفتمان نشان دادند.

او گفت: شعار ما وحدت در فرماندهی و مدیریت بود. در گذشته چوب تفرقه را خورده بودیم اما این بار مردم حمایت کردند. ما ابتدا بحث اجتماع نسبی را مطرح کردیم اما به تدریج به اجماع کامل رسیدیم نتیجه آن حمایت کامل از لیست امید بود. ما باید بازنگری می‌کردیم و در گام سوم اصلاحاتی در شورای عالی داشتیم شورای عالی با اعمال این نقطه نظرات به خصوص در ماه‌های آخر اسفند ۹۴ بحث مدیریت شورا و اعضا را مطرح کرد. تلقی این شد که تشکیل شورا باعث تضعیف احزاب شده گرچه هدف تقویت احزاب بود.

عارف خاطرنشان کرد: مسیری که گفتمان و حرکت جبهه‌ای اصلاحات باید ادامه می‌داد، حرکت به سمت گفتمان بود. در ‌‌نهایت اینکه بگوییم شورا باعث تضعیف احزاب شده درست نیست نمونه آن حزب نداست که حقیقتا خیلی خود از دو دوره شورای عالی استفاده کرده است.

او تاکید کرد: این انسجام به خوبی برای پیوستن به احزاب استفاده کرده‌اند. بنابراین با این وجود تجدیدنظر کردیم و اصلاحاتی در ساختار صورت گرفت و انتخابات اردیبهشت ماموریت اصلی شورای عالی بود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه یادآور شد: انتخاب مهم دیگر گفتمان اصلاحات، انتخابات شورای شهر روستا بود که مردم کاری کارستان کردند. مردم در گام سوم بهتر از گام دوم مسیر اصلاحات را تایید کردند.

عارف با اشاره به انتخابات گذشته گفت: اصلاحات بالا‌ترین رای را به دست آورد چه مجلس، چه شورا‌ها و چه ریاست جمهوری، ما به گامی که در آغاز دهه ۹۰ برداشته‌ایم، معتقدیم.

او خاطرنشان کرد: ما گام‌های سخت را برداشته‌ایم گام‌های بعدی آسان خواهد بود. اخلاق، عقلانیت و خرد مسیر ما از ابتدای سال ۹۰ بود. ما باید اعتماد که سرمایه اجتماعی است را حفظ کنیم. در اصلاحات به نقد اعتقاد داریم به همین دلیل است که فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت از نخبگان خواستیم که انتقادات جدی را به عملکرد گام سوم برای بهبود اصلاحات بیان کنند.

رئیس فراکسیون امید یادآور شد: حرکات جبهه‌ای نمی‌تواند مادام‌العمر باشد باید به سمت تحزب پیش ببریم، فرد با جبهه رای می‌آورد اما فردا یادش می‌رود. مشکلی که در مجلس دهم داشتیم همین بود کسانی که اگر در لیست امید نبودند، رای نمی‌آوردند وقتی انتخاب شدند ساز جدایی کوک کردند.

او افزود: چندماه نخست بعد از انتخابات ما به دنبال بازنگری در شورای عالی سیاست‌گذاری هستیم امیدوارم با نقدهای خودتان ما را کمک کنید.

عارف با بیان اینکه گام‌ها را استوار برداشتیم عنوان کرد: در گام سوم هم دولت تدبیر و امید و هم شوراهای شهر و روستا به خوبی انجام مسولیت خواهند کرد و بدانید که این مسئولیت سنگینی است. ما درصدد هستیم دولت توانمند داشته باشیم، شورا‌ها پارلمان محلی است و به دنبال اصلاحات در قوانین مادر هستیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: دولت‌ها باید تا مرزهای شهر بیایند اما اداره را باید به شورا‌ها واگذار کرد، ما نخواهیم گذاشت با فروش تراکم و هوا سرمایه آیندگان را به باد بدهند.

عارف خطاب به منتخابان شهر و روستا گفت: اولین و مهم‌ترین آزمون شورا‌ها به خصوص تهران انتخاب شهردار است. ما تصور می‌کردیم در کلان شهر‌ها نتوانیم رای بیاوریم که مردم سنگ تمام گذاشتند پس شهردار‌ها حواسشان باشد. سال ۹۸ هم انتخابات مهمی پیش رو داریم شورا‌ها به خاطر داشته باشند که عملکردشان تاثیر‌گذار است.

او تاکید کرد: امیدوارم اعضای شورای کلان شهرها برای  خودشان رسالت فردی و حزبی قائل باشند چون رویکرد ما جبهه‌ای بود. همه قبول دارند پیروزی آنها به دلیل حضور در لیست بود طبیعتا خیلی جاها باید از نظر فردی بگذرید و از تصمیمی که با آن موافق نیستید، دفاع کنید. این رویکرد جبهه‌ای و خرد جمعی است. ما این انتظار را از اعضای شورا داریم اگر چه یکدستی و صمیمیت در اعضای شورا نیز این نوید را می‌دهد.

عارف با تاکید بر اینکه منتخبان شورای شهر باید گام اول را با انتخاب شهرداری که بتواند به مطالبات مردم برسد درست بردارند، گفت: در شهر تهران مسائل متعددی داریم کار سنگینی بر دوش شهردار و شورای شهر است ولی مطئمن هستیم با پشتوانه مردم و خدا می‌توانیم گام بعد را بهتر برداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز