خبرگزاری کار ایران

محمدجواد لاریجانی در نشست خبری:

اعدام مسئله شیرینی نیست/ از ارتقاء حقوق شهروندی حمایت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۳۹۷

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفت: دلیل تهاجم به حقوق بشر این است که ما توانستیم تجربه موفقیت داشته باشیم تا استقلال خود را حفظ کنیم. ما دکترین استقامت در مقابل هژمونی راه انداختیم اینها از این ناراحت هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد لاریجانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود گفت: اولین نکته‌ای که نباید فراموش کنیم و تصور درستی از آن باید باشد، تجربه انقلابی ملت ماست. انقلاب حادثه بزرگی بود که جریان اجتماعی راه انداخت تا جمهوری اسلامی تشکیل شود.

جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است

او با بیان اینکه ملت ما تصمیم گرفت بر اساس عقلانیت نظام مدنی معقولی بنا کند، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، از مشروعیت ریشه در تفکر اهل بیت و ولایت دارد. تا امروز ۲۰ نوع تجربه نسبت به دموکراسی داریم. مدل نمایندگی، مدل موفقی است که ما داریم. این دستاورد مدنی ما از دستاورد دیگر ما چیزی کم ندارد. ما شاید غافل باشیم اما جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است.

امریکا امروز بی‌آبرو و اعتبارش باطل شده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه در شرایط امروز مدعیان سینه‌چاک حقوق بشر بی‌آبرو و اعتبارشان باطل شده است، تصریح کرد: بی‌آبرویی و بی‌اعتباری امریکا از قبل مشخص بود اما تا این حد کشف حجاب نشده بود مثلا آمریکا در زمینه رعایت حقوق بشر پر ادعاست. پرونده امریکا در حقوق بشر فاجعه بار است. وقتی ترامپ در عربستان با ۵۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه می‌نویسد که یک کشور کودک‌کش و ‌آدم کش را عنصر برای همکاری انتخاب می‌کند یعنی آمریکا به حقوق بشر توجه ندارد.

نخست‌وزیر بریتانیا به خواست مردم بحرین توجه نکرد

لاریجانی افزود: اینکه نخست‌وزیر بریتانیا به بحرین می‌رود و به خواست مردم این کشور توجه نمی‌کند و خانم ترزا می از اینها حمایت می‌کند یا مثلا در فرانسه که از اومانیسم حمایت می‌کند. در آن زمان که وزیر امور خارجه ما در آن کشور بود، محل برگزاری کریه‌ترین گروه قرار می‌شود.

فشار حقوق‌بشر به خاطر اعمال ما در قوه قضاییه نیست

او با بیان اینکه دوران ما دوران شفافیت شر است و باید محیط حقوق بشر خود را بشناسیم، تصریح کرد: فشار حقوق‌بشر به خاطر اعمال ما در قوه قضاییه نیست. دیروز مقام معظم رهبری تاکید کردند از حقوق عامه و آزادی‌های مشروع دفاع شود. دلیل تهاجم به حقوق بشر این است که ما توانستیم تجربه موفقیت داشته باشیم تا استقلال خود را حفظ کنیم. ما دکترین استقامت در مقابل هژمونی راه انداختیم اینها از این ناراحت هستند.

فاز عملیاتی دشمنان ایران تروریستی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: یک ظلم که به ایران روا می‌دارند، تعرض اقتصادی است. مشخص شد تعرض‌ها به دلیل مساله هسته‌ای نیست. هر تحریم که ما برداشتیم از در دیگر و بهانه دیگر آن را دوباره می‌آورند. تعرض دیگر، امنیتی است. تعرض دیگری هم هست و آن، تعرض فرهنگی - فکری در میدان جنگ نرم است. آنها اذعان می‌دارند قصد براندازی مسالمت‌آمیز دارند که دروغ می‌گویند مگرنه از منافقین حمایت نمی‌کردند. فاز عملیاتی آنها تروریستی است و ظاهر قصدشان براندازی نرم است.

نطفه این ستاد در زمان آیت‌الله یزدی بسته شد

لاریجانی با تاکید بر اینکه ستاد حقوق بشر با توجه به وضعیت منطقه‌ای و جهانی تاسیس شد، خاطرنشان کرد: نطفه این ستاد در زمان آیت‌الله یزدی بسته شد. در سال بعد، این ستاد در معاونت بین‌‌الملل قوه قضاییه فعالیت خود را آغاز کرد و بعدا به یک ستاد مجزا تبدیل شد که من دبیر آن هستم و وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر دادگستری و نهادهای دیگر در آن عضو هستند. در واقع این ستاد، یک نهاد کم‌نظیر از لحاظ ستادی است.

کم‌رو و گوشه‌گیر در برابر تهاجمات نیستیم

او با بیان اینکه ستاد حقوق‌بشر محلی است که نهادهای موجود کشور را اداره می‌کند، ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات، همکاری بی‌نظیری با ما دارند. ما در مقابل تهاجماتی که به ما می‌شود، کم‌رو و گوشه‌گیر نیستیم و به آنها پاسخ کتبی و شفاهی می‌دهیم. ما نسبت به هیچ نکته‌ای فروگذار نیستیم. اگر صدبار هم تهمت بزنند، صد بار پاسخ می‌دهیم. در سازمان ملل مکانیزم شکایتی است که هیچ شکایتی علیه ما پیگیری نشد زیرا ما پیگیری ادعاها بوده و شکایت برداشته شد. آن چیزی که مطرح است قطعنامه‌هایی است که البته پاسخ آن را می‌دهیم. 

در مسائل حقوق بشری فعالیت داریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به آفریند بررسی حقوق بشر (یو. پی. آر) ابراز داشت: یو. پی. آر پروسه‌ای بود که ایران جز طراحان آن محسوب می‌شود و این نکته در آن حائزاهمیت است که همه کشور‌ها بدون استثنا در رابطه با وضعیت حقوق‌بشریشان اظهار نظر می‌کنند. در آنجا وضعیت حقوق بشر آمریکا برای اولین بار نقد شد. رژیم اسرائیل قصد دارد یو. پی. آر کمرنگ شود. این از دستاورد جمهوری اسلامی است. ما در مسائل حقوق بشر فعالیت داریم ولی این بدین معنا نیست نظر ما همیشه موفق شود و مورد توجه قرار بگیرد.

نشست‌های دوجانبه‌ای در زمینه حقوق بشر داریم

لاریجانی اضافه کرد: ما تعاملات و نشست‌های دوجانبه‌ای در زمینه حقوق بشر داریم. مواضع خود را بر اساس اسلام تنظیم می‌کنیم. در دنیا پایه موضع‌گیری ما این است. جایزه حقوق بشر اسلامی به متفکرانی داده شده در این زمینه فعالیت دارند.

از ارتقاء حقوق شهروندی حمایت می‌کنیم

او با بیان اینکه میدان حقوق‌بشر، میدان بین‌المللی و عمومی‌ای است، عنوان کرد: بالغ بر هزار سازمان مردم‌نهاد وجود دارند که از آن حمایت می‌کنیم. ما از ارتقا حقوق شهروندی حمایت می‌کنیم. در زمان آیت‌الله شاهرودی یک سازمان بزرگ تاسیس شد اما متاسفانه فعالیت آن خبری نمی‌شود. در سال هزاران شکایت آنجا برده و آنجا بررسی می‌شود و حدود ۵۰ درصد رای به نفع شاکیان صادر شده است.

نهادها نسبت به حقوق شهروندی حساس باشند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه مساله حقوق شهروندی، مسئله بسیار مهمی است و نشاندهنده میزان مدنیت جامعه است، یادآور شد: نهادها نسبت به حقوق شهروندی حساس باشند. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید داشتند. ان‌شالله با کمک نهادها و مجلس زمینه اجرای بهتر آن را فراهم می‌کنیم.

در کشور عنوان زندان سیاسی نداریم

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به مسئولیتی که جنابعالی دارید، آیا درباره وضعیت حقوق بشری زندانیان سیاسی داخل کشور هم اقدام کرده‌اید. برخی اخبار حکایت از آن دارد که این افراد در میان زندانیان مواد مخدری و اعدامی‌ها نگهداری می‌شوند و یا بعضا مانند خانم نرگس محمدی از دیدار با فرزندان خود برای مدتی محروم بودند. یا گروهی از آنان همچون مدیران کانال‌های تلگرامی و خانم هنگامه شهیدی به خاطر بازداشت و اتهاماتی که به آنها تفهیم شده اعتراض داشته و بعضا دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آیا جنابعالی یا همکاران شما با این افراد ملاقات و گزارش‌هایی برای رعایت حقوق این افراد برای ارائه به مسئولان عالی قضایی تهیه کرده‌اید؟، گفت: ما در کشور عنوان زندانی سیاسی نداریم اگر جرم سیاسی نهایی شود ممکن است این اتهام مطرح شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه ادامه داد: مواردی که داریم مبتنی بر جرم سیاسی جدید نیست و تا کنون مصداق عملی در این ارتباط نداشته‌ایم.

متهمان را برای آزاردهی در کنار سایر متهمان قرار نمی‌دهیم

او با بیان اینکه اصطلاح جرم سیاسی درست نیست و غربی‌ها آن را به کار می‌برند تا به تخلف قانونی تقدسی بدهند، اظهار کرد: دسته بندی متهمین در بازداشتگاه‌ها درست است. ما برای آزار دهی متهمان را در کنار کسی قرار نمی‌دهیم. این اتهام بدی است که به قوه قضاییه می‌زنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه راجع به مرخصی چارچوب داریم، اضافه کرد: تا جایی که می‌دانم زندانیان دیدار مکرری با فرزندان خود داشته‌‌اند. حقوق متهم برای ما محور است و اگر کسی به ما مراجعه کند رسیدگی می کنیم. چون جز وظایف ماست. متهم دارای حقوق مسلمی است. ما نگاهمان به شهروندان اینگونه است که تگ اتهام نمی‌خورد.

او ادامه داد: متهمان زیادی به ستاد حقوق بشر می‌آیند و با معاونین ما دیدار دارند. از اقلیت‌های قومی و مذهبی مختلف می‌آیند. از دستگاه امنیتی تشکر می‌کنم که نهایت همکاری را با ما دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه آزادی بیان و آزادی اجتماعی را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ما در عمل باید از این آزادی پاسداری کنیم. باید چارچوب آزادی را بشناسیم به آن عمل کنیم.

ترامپ مصداق جعل است

لاریجانی ادامه داد: امروز ترامپ مصداق جعل است و نظام غرب بعید است از زنجیره فیک‌ها رها شود. ما در میدان جنگ نرم باید پاسدار سلامت کشور باشیم. ما از دکتری آتش به اختیار که متوجه فضای نرم است استفاده کنیم و نیرو و انرژی خود را آزاد کنیم تا با هژمونی آمریکا مبارزه کنیم این احتیاج به فرهنگ سازی دارد من از فحش به خودم ناراحت نمیشوم ترجیح می دهم فحش باشد بهتر است تا صدایی نباشد رهبری گفتند هرکسی توان دارد وارد این میدان باشد.

اسلام درباره حقوق بشر حرف‌های زیادی دارد

در ادامه این نشست، لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جهت تبیین حقوق بشر اسلامی چه اقدامات تاکنون صورت گرفته است؟ بیان کرد: حقوق‌بشر مثل سایر امور راجع تعامل مدنی افراد؛ اسلام حرف زیادی راجع به آن دارد.  اسلام دین جامعی است. در رابطه با مسائل جاری بر اساس اسلام نقد کرده و موضع‌گیری می‌کنیم. از دانشگاهیان کمک برای فکر کردن، تحقیقات و کشف نظرات اسلام در عرصه حقوق بشر کمک می‌گیریم و از آنها می‌خواهیم تا در رابطه با تعامل با دنیا نظرات خود را حرفه‌ای بیان کنند.

ایتالیایی‌ها از سیستم قضایی ایران شگفت‌زده شدند

او ادامه داد: به عنوان نمونه با دولت ایتالیا توافق کردیم تا جلساتی در رابطه با حقوق بشر داشته باشیم و موضوعات را بررسی کنیم. دوره بعدی این جلسات در ایران است. یکی از موارد بررسی، حقوق متهم بود. ما حول این محور جلسه تفسیری داشتیم و برای آنها شگفت‌آور بود و می‌گفتند سیستم قضایی شما مدرن است. ما فکر می‌کردیم مثل عربستان است. آنها سوال کردند حقوق شما تا چه حد از فقه گرفته شده است و همکاران ما توضیح دادند. آنها از وجود اصولی در فقه ما تعجب می‌کردند. نحوه عمل ما کاملا فقهی است. موضوع بحث آینده استماع است که از همه اروپا به ایران می‌آیند تا راجع مسائل بحث کنیم.

جمهوری اسلامی باید محاکم محل تظلم مردم دنیا باشد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا ستاد حقوق بشر پیرو مطالبه رهبری برای پیگیری پرونده‌های بین‌المللی، آیا برنامه برای پیگیری پرونده مثل عیسی قاسم دارید؟ گفت: در جمهوری اسلامی باید محاکم محل تظلم مردم دنیا باشد. اینکه تا چه حد بتوانیم حکم را اجرا کنیم، بحث دیگری است. نفس صدور حکم مهم است. آنها اموال ما را مصادره می‌کنند و این کار دزدی آشکاری است. باید این موضوعات بررسی شوند. با تاکید رهبری در سال‌های اقدامات چشمگیری در این زمینه داریم. پرونده‌های مهمی مانند پرونده حملات شیمیایی به ایران و افراد درگیر حوادث تروریستی و منافقین در حال بررسی است.

سرمایه اصلی همکاری ملت‌ها است

لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات جهان اسلام، آینده وحدت است یا واگرایی؟ اظهار داشت:  همکاری در جهان اسلام نباید محصور در همکاری‌های دولتی باشد. سرمایه اصلی همکاری ملت‌ها است. حقوق‌بشر موضوعی است که ملت‌ها به علاقه‌مند هستند و میدان وسیعی برای فعالیت است. ما چشم‌هایمان نباید به این باشد که کشوری مثل عربستان که کریه و قرون وسطایی است، چه می‌گوید. اتفاقا میدان همگرایی زیادی دارد. وقتی اخبار انتخابات ما پخش می‌شد، همه شبکه‌ها مناظره‌های انتخاباتی را پخش می‌کردند و مردم کشورها وقتی مناظرات را می‌دید می‌گفتند چه روند خوبی است. چرا ما این گونه نیستیم بنابراین مناظره سوم را پخش نکردند.

حجم جنایات منا جبران‌شدنی نیست

او در رابطه با آخرین پیگیری‌ها در رابطه با پرونده فاجعه منا تصریح کرد: جنایاتی که در منا مرتکب شدند، جبران‌شدنی نیست ولی در استیفا حقوق چندین خط کاری داریم. توقیفاتی داشتیم. ما انتظار داریم مردم مطالبه‌گری کنیم. این جنایت را در سطح بین‌الملل مطرح کنیم. تلاش وسیع‌تری ضروری است. باید آنها را در محاکم خود پیگیری کنیم. قوه قضاییه مشغول است. احکامی به زودی صادر می‌شود. با توجه به حجم جنایت انجام شده باید فعالیت بیشتر شود.

اعدام مسئله شیرینی نیست

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در رابطه با طرح مجلس درخصوص حذف محاکمه اعدام خاطرنشان کرد: مجازات در اسلام بر انتقام نیست بلکه برای پیشگیری است. از مجازات شهروندان غمگین می‌شویم. اعدام مسئله شیرینی نیست اما خدا قصاص را در نظر گرفت. اعدام‌هایی که به خاطر به ما فشار می‌آورند چند دسته است. یک دسته، راجع به تعزیرات است. معتقدم ضمن آنکه این اعدام‌ها بی‌خاصیت نبوده‌اند اما در آن حد که انتظار وجود داشت، تاثیر نداشته است و باید در این زمینه تجدیدنظر کنیم و سرشاخه‌ها بیشتر مجازات کرده و دیگران را کمتر.

قصاص باید در سایر نظام‌های قضایی نیز مورد اقتدا قرار گیرد

لاریجانی تاکید کرد: امیدوارم طرح بهتری اتفاق بیفتد. از ابتدا در داخل نظام تردیدها برای این حکم سنگین بود. بهرحال طرح در حال بررسی یک قدم مثبت است اما ما به خاطر این نوع اعدام مورد فشار نیستیم. اعدام قصاص مطرح است. قصاص حقوق شخصی افراد است. وقتی قتلی صورت می‌گیرد باید با کمک گذشت صورت بگیرد. ستاد هر موردی که بتواند گذشتی صورت بگیرد پا در میانی می‌کند ولی اعدام، قانون آبرومند اسلام است. به نظر من، قصاص باید در سایر نظام‌های قضایی نیز مورد اقتدا قرار گیرد.

عربستان در بهترین حالت باید دیه بدهد

او در پاسخ به این سوال که آیا عربستان دیه به منا می‌دهد؟ ابراز داشت: در بهترین حالت می‌‌گوییم این حادثه طراحی‌شده نبوده است و در بهترین حالت آنها باید دیه همه را بدهند اما اتهامات آنها فراتر از این مساله است. آنها وظیفه حراست از مراسم حج را دارند. حق اولیا دم است که دیه بخواهند و پیگرد مقصرین اصلی آن باشند. البته دادستانی کل هم مسئول پیگیری مساله است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز