خبرگزاری کار ایران

ادعای دادستان‌های آمریکا؛

شیخ‌زاده به برقراری ارتباط میان یک دانشمند هسته‌ای با مقامات ایرانی در آمریکا متهم شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۹۲۶

دادستان‌های آمریکا مدعی شدند که مشاور پیشین نمایندگی ایران در سازمان ملل در گذشته ترتیب دیداری میان یک دانشمند هسته‌ای ایرانی و مقامات وقت ایران را فراهم کرده است.

به گزارش ایلنا، به نقل از «رویترز»، دادستان‌های آمریکا طی دادخواستی مدعی شدند که مشاور اسبق هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در گذشته دیداری میان یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا و مقامات ایرانی ترتیب داده بود. 

رویترز نوشت: در این دادخواست گفته شده این مساله در تشدید مجازات کیفری «احمد شیخ‌زاده» مشاور اسبق هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تاثیر ندارد و درخواست دادستانی برای طولانی‌تر شدن دوران مجازات او به دلایل جریمه مالیاتی‌اش است. 

این رسانه آمریکایی مدعی شد: احمد شیخ‌زاده در نوامبر سال گذشته به اتهام فرار مالیاتی و تلاش برای نقض تحریم‌های ایران مجرم شناخته شده و این اتهامات ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارد. 

دادستان‌های آمریکا در اسناد جدید مدعی شده‌اند که شیخ‌زاده از سال ۲۰۰۵ مقدمات دیداری میان یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا که احتمالا ملیت ایرانی داشته و در یک نیروگاه هسته‌ای آمریکایی فعالیت می‌کرده با حسن روحانی دبیر شورای امنیت ملی وقت ایران و محمدجواد ظریف سفیر ایران در سازمان ملل در آن زمان را در آمریکا فراهم کرده است. 

بر اساس ادعای این دادستان‌ها، دانشمند هسته‌ای مذکور درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و سایر کشور‌ها مشاوره‌هایی داده است و به عنوان مثال تعداد سانتریفیوژهایی که ایران برای دستیابی به اهداف هسته‌ای‌اش نیاز داشت را به آن‌ها اطلاع داده است. 

به گفته دادستان این دانشمند هسته‌ای که رویترز از افشای نام آن خودداری کرده توصیه‌هایی درباره نحوه علنی کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران برای عموم مردم نیز ارائه داده است. 

به گزارش رویترز، دادستان‌های آمریکا درخواست چهار سال و ۹ ماه حبس برای احمد شیخ‌زاده را داده اما تاکید کرده که با توجه به اسناد مرتبط با «گستاخی‌های» متهم می‌تواند در افزایش محکومیت او موثر باشد. 

استیو زیسو، وکیل مدافع شیخ‌زاده گفته حکم نهایی او ۱۷ ژانویه اعلام خواهد شد؛ اما زیسو در نامه‌ای از دادگاه خواسته تا با توجه به اسناد جدید ارائه شده محکومیت او را به تعویق بیندازند. 

به گزارش ایلنا در سال ۲۰۱۶ دادگاه آمریکا اعلام کرد احمد شیخ‌زاده به دلایل هفت گانه از جمله دور زدن تحریم‌های ایران، پولشویی برای ایران و فرار مالیاتی متهم شده است. به گفته مقامات شیخ‌زاده در ابتدا به اتهام فرار مالیاتی و استفاده از حساب‌های بانکی‌اش برای توافقاتی میان شرکت‌های مرتبط با آمریکا و ایران در دوران تحریم‌ها متهم شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز