خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

امام به جمهوری اسلامی و اراده ملت پایبند بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۵۹۸

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امام تاکید کردند که تحولات جامعه امری تدریجی است و اقدامات شتابزده در شرایطی که آمادگی اجتماعی نباشد انقلابی نیست. امام به جمهوری اسلامی و اراده ملت پایبند بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در نطق خود در مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف جریان متعارف سلطه‌ورز امام از دریچه جدیدی وارد شدند که آزادی واقعی انسان مدنظر بود که محقق شد. در سخنان امام فهم توحیدی وجود داشت به نحوی که این مورد در پیام ایشان به گورباچوف مشهود بود و به جای استفاده از ادبیات متعارف سیاسی مطالب را به روشنگی اختصاص دادند تا جهان را به سمت مبانی توحیدی سوق دهند. مکتب امام از آراستگی خاصی برخوردار بود عجیب نیست که برخی توان درک آن را ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام ریشه اختلاف مسلمانان را در عدم توجه به قرآن می‌دانست و گفت: خودخواهان قرآن را وسیله‌ای کردند برای حکومت‌های ضدقرآنی خود و با مفسران قرآن و آگاهان از قرآن به گونه ای برخورد می‌کنند و با بهانه آنها را به عقب می‌زنند. هرچه این سیاست کج جلو برود بر کج بودن آن افزون می‌شود.

او افزود: امام عدم توجه به عهدی که پیامبر بسته بود و توجه به سبقین را مشکل می‌دانست و تاکید داشتند که باید وحدت کلمه حول سبقین راهکار مسلمانان باشد. امام انقلاب را پدیده‌ای نو با ماهیت اسلامی می‌دانست و می‌گفتند انقلاب ایران با همه انقلاب‌های دنیا متفاوت است و تردید نیست که این تحفه‌ای الهی است که بر ملت مظلوم عطا شده است.

لاریجانی بیان داشت: امام در وصیتنامه خود به خوبی گوشزد کردند که رمز بقای انقلاب همان رمز پیروزی است و مردم آن را خوب می‌دانند و آن دو رکن دارد؛ انگیزه حکومت اسلامی، اجتماع ملت با وحدت کلمه برای همان انگیزه اسلامی. ویژگی‌های انقلاب از چشم صاحبنظران و خارجی‌ها پنهان نیست همانطور که فوکو بعد از سفر به ایران گفت که انقلاب ایران یک انقلاب متفاوت با سایر انقلاب‌ها است.

او تاکید کرد: امام تداوم حرکت مردم را به میزان پایبندی به اسلام منوط می‌دانست و به مردم توجه می‌دادند که از مرجعیت جدا نشوید. امام همچنین به روحانیان توصیه می‌کردند که قدر این نظام را بدانید و به طایفه‌ای از روحانیون که با جمهوری اسلامی مخالفت می‌کردند نصیحت می‌کردند که تحت تاثیر شایعه‌سازی‌ها نباشید و اینگونه تصور نکنید که اگر این جمهوری نباشد و شکست بخورد جمهوری مطابق با خواست شما و امام زمان روی کار می‌آید. اگر این جمهوری شکست بخورد قطعاً جمهوری مطابق با خواست یکی از دو قطب دنیا به وجود می‌آید و اسلام منزوی‌تر می‌شود و شما پشیمان می‌شوید و آن زمان دیگر برای پشیمانی دیر است.

لاریجانی افزود: امام به آن دسته از روحانیونی که با جمهوری اسلامی مخالفت می کردند می گفت اگر توقع دارید که همه کارها یک‌شبه اسلامی شود اشتباه است. امام تاکید کردند که تحولات جامعه امری تدریجی است و اقدامات شتابزده در شرایطی که آمادگی اجتماعی نباشد انقلابی نیست. امام به جمهوری اسلامی و اراده ملت پایبند بود.

رییس مجلس اظهار کرد:  اعتقاد راسخ امام (ره) به جمهوریت و اراده ملت نکته بزرگ شخصیت ایشان است که از قبل از پیروزی انقلاب این تفکر نقطه ممتاز اندیشه ایشان است. شهید بزرگوار مطهری پس از سفر به پاریس فرمود امام به ملت و به راه و صراط ایمان دارند و این ویژگی را جزء چهار ویژگی شخصیت امام برشمردند.

لاریجانی ادامه داد: امام در وصیتنامه خویش به بیانی این معنا را عیان فرمودند که من به جرات مدعی هستم که ملت ایران در توده های میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عصر رسول الله (ص) و ملت کوفه و عراق در عصر امیرالمومنین (ع) و حسین ابن علی (ع) می باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این سخن بلند امام هم توجه تام ایشان به ریشه و عمل جمهور ملت را نشان می دهد و مهم تر از آن مدال پرافتخاری برای ملت ایران است که ایشان ملت ایران را در مقایسه با ملت صدر اسلام در زمینه فهم دین و مجاهدت در راه اسلام را برتر می داند.

او با بیان اینکه مکتب امام (ره) راهی متفاوت از سکولاریسم را در پیش می گیرد، بیان کرد: ایشان تفکر سکولار را توطئه مهم در قرن اخیر می داند که قصد اصلی آن مایوس کردن ملت ها به خصوص ملت فداکار ایران از اسلام است و می فرمایند، آن قدر که قرآن کریم و سنت رسول الله در زمینه حکومت به سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند و بلکه بسیاری از احکام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است که غفلت از آن ها مصیبت ها به بار آورده است.

لاریجانی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) مثل سایر حکومت ها تشکیل حکومت دادند لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی. خلفای اول اسلامی حکومت های وسیعی داشتند و حکومت علی ابن ابی طالب (ع) با همان انگیزه و به طور وسیع تر و گسترده تر از واضحات تاریخ است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وصیتنامه سیاسی عبادی امام خمینی (ره) افزود: اینجانب در این وصیتنامه با اشاره می گذرم ولی امید آن دارم که نویسندگان، جامعه شناسان و تاریخ نویسان مسلمان تلاش کنند که مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند و آنچه که گفته شده و می شود که انبیاء الهی (ع) به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته دنیا مطرود است و انبیاء و اولیا و بزرگان از آن احتراز می کردند و ما نیز باید چنین کنیم اشتباه تاسف آوری است.

او افزود: امام خمینی در همین فراز می فرمایند اینکه تلاش شود که حکومت بر حق به نفع مستضعفان ایجاد شود از بزرگترین واجبات و اقامه این امر از بالاترین عبادات است و باید ملت هوشیار باشند.

رییس قوه مقننه بیان کرد: تاکید امام به این معنا که اقامه حکومت بر مبنای تفکر اسلامی از بزرگترین واجبات است و اقامه آن از والاترین عبادات محسوب می شود سخن بسیار ارزشمندی است.

لاریجانی با بیان اینکه امام (ره) در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید، اصل قرار دادند و به همان معنایی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تکرار کرده اند و تاکید دارند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد، گفت: امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود می فرمایند اسلام نه با سرمایه داری ظالمانه و بی حساب و محروم کننده موافق است بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می کند و مخالف عدالت اجتماعی می داند و نه موافق رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم لنینیسم است که مخالف مالکیت فردی و قائل به اشتراک باشد.

او افزود: اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به آن نحو مطلوب در پیدا شدن مالکیت است که اگر به حق به آن عمل شود چرخ های اقتصاد سالم به راه می افتد و عدالت اجتماعی که لازمه یک رژیم سالم است تحقق می یابد.

لاریجانی ادامه داد: امام خمینی در وصیتنامه خود می فرمایند وصیت من به مجلس، شورای نگهبان، دولت، رئیس جمهور و شورای عالی قضائی آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تاثیر تبلیغات بی محتوای قطب لازم چپاول، سرمایه داری و قطب ملحد اشتراکی کمونیستی واقع نشوند به مالکیت و سرمایه های مشروع با حدود اسلامی احترام بگذارند و به ملت اطمینان دهند تا سرمایه ها و فعالیت های سازنده به کار افتد و دولت و کشور به خودکفایی و صنایع سبک و سنگین برسانند.

او افزود: امام (ره) در وصیتنامه خود می فرمایند به سرمایه داران و پولداران وصیت می کنم که ثروت های عادلانه خود را به کار اندازند و به فعالیت های سازنده در مزارع، روستاها و کارخانه ها برخیزند که این خود نکته ای ارزشمند است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توجه امام (ره) ضمن سفارش به حاکمان در قوای مختلف برای ایجاد بستر مناسب برای اقتصاد مردمی به ملت نیز سفارش می کنند که سرمایه خود را در راه سرمایه گذاری کشاورزی و صنعتی جهت خودکفایی مصروف دارند و بعد می فرمایند این امر عبادتی ارزشمند است.

رییس قوه مقننه بیان کرد: به خاطر داریم که رهبری معظم نیز در این سال ها تاکید داشتند که تولیدگری نوعی مجاهدت محسوب می شود.

لاریجانی اظهار داشت: قبول کنیم که هنوز وضع موجود با این نگاه عمیق فاصله زیادی دارد، بسترهای سرمایه گذاری آنقدر با سنگلاخ امور دیوانی مواجه است که رغبت به سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از خداوند بخواهیم که آن رادمرد بزرگ را با اولیاء خود محشور نماید و در سالروز رحلت آن عارف بزرگ بیداری بیشتر را نصیب همگان بنماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز