خبرگزاری کار ایران

خبر خوش روحانی در بزرگداشت روز جهانی کارگر به کارگران:

لایحه اصلاح قانون کار را پس می‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۱۱۱

رییس‌جمهور با بیان اینکه به وزیر کار اعلام کرده که مقدمات پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار را انجام دهد، گفت: دولت این لایحه را پس گرفت تا منافع کارگران را مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر که در حرم امام خمینی برگزار شد، گفت: روز میلاد با سعادت پرچمدار عاشورا قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس و روز احترام به جانبازان عزیزان‌مان و روز تکریم کار و کارگر است.

او افزود: امروز روزی است که ما با پرچمدار صحنه عاشورا یک بار دیگر پیمان می‌بندیم. امروز روزی است که در کنار ملجا امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی برای طی راه و مسیری که او به ما نشان داد، تعهد می‌کنیم. امروز روزی است که ما در برابر کشور و ملت‌مان و کارگران شجاع و غیورمان پیمان می‌بندیم که برای عظمت بیشتر کشور و برای پیشرفت ایران تلاش مضاعف کنیم.

روحانی یادآور شد: ما باید در مساله کار و اشتغال و زندگی کارگران واقعیات را ببنیم. اگر کسی امروز مدعی است کارگران مشکل ندارند آنها واقعیات زندگی کارگران ما را نمی‌دانند. سال‌ها در زمینه بهبود زندگی کارگران عزیز ما تلاش لازم انجام نشد وقتی ما به هشت سال قبل از سال ۹۲ نگاه می‌کنیم و می‌بینیم در آن سال‌ها فقط ۷۶ هزار اشتغال خالص ایجاد شده، معنایش روشن است.

او ادامه داد: وقتی می‌بینیم چراغ هزاران کارگاه تولیدی خاموش شده برای ما روشن است که چه مشکلاتی برای کارگران پیش آمده است. باید چه کنیم؟ دو راه پیش رو داریم؛ یک راه، راه شعار و وعده است. مدام به مرم وعده بدهیم که فردا چنین و چنان می‌شود و راه دیگر دیدن واقعیات و طراحی برنامه برای مسیر و پیشرفت زندگی مردم و به ویژه کارگران است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: اولین کاری که در کشور باید انجام شود افزایش فضای کار است و مطالبه برای به کار گرفتن کارگر بیشتر شود. آن روز که برای کارگر شغل وجود ندارد او مجبور به پذیرش کار سخت و حقوق کم است. آزادی مدنظر ما اولین مرحله‌اش آزادی در انتخاب شغل و متناسب بودن شغل با نوع کار و منصفانه بودن مزد آن است.

او یادآور شد: اولین مرحله ایجاد فصای کار و شغل است. من از کارگران می‌پرسم آیا امروز در مقایسه با سال ۹۱ کارگاه‌ها و کارخانه‌های ما و مزارع ما در مسیر گشایش و فعالیت بیشتر است یا در مسیر بسته شدن و بیکار شدن کارگران؟ من از شما کارگران می‌پرسم آیا امروز در سرزمین ما مزارع ما گندم بیشتری را در اختیار مردم قرار می‌دهند یا هنوز برای واردات گندم دست ما به خارج دراز است؟ اینکه رهبری گفت نگاه‌تان به بیرون نباشد در سال ۹۰ و ۹۱ برای نان‌مان نگاه‌مان به بیرون بود یا نه؟ در سال ۹۱ چند میلیون گندم وارد کردیم و وضعیت‌مان در سال ۹۵ چطور بود؟ واردکننده بودیم یا صادر کننده؟

روحانی با اشاره به اینکه آرزوی ملت ایران این بود که روزی صادرکننده گندم باشیم، گفت:  امروز ۳ میلیون تن گندم به خارج صادر می‌کنیم. این فقط در سایه دستان پینه بسته کشاورزان ماست. ما گندم ۱۱.۵ تنی را که خریداری از کشاورزان کردیم در مقابل ۴.۵ میلیون تن سال ۹۲ با زمین کمتر تحت پوشش قرار دادیم. با مکانیزه کردن کشاورزی توانستیم به خودکفایی در گندم برسیم.

او گفت: من از کارگران که دستانشان بوسه‌گاه پیامبر اکرم است، می‌پرسم آیا دیروز که روز افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود و ما را در مسیر خودکفایی بنزین قرار می‌دهد؛ برای ما افتخار بود که بنزین را از خارج وارد کنیم یا خودمان تولید کنیم؟ کسانی که شعار می‌دهند واقعیت‌های امروز را ببینند. با آنکه درآمد ما نسبت به سال ۹۱ به یک سوم کاهش یافته نمی‌بینند که دیروز وارد کننده گازوئیل بودیم ولی امروز صادرکننده شدیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با عمل خود به کارگران و کشاورزان نشان داده شرایط بهتر برای زندگی امکان‌پذیر است. وعده دادن و سخن گفتن آسان است. در این دولت ۲ میلیون شغل ایجاد شده ولی رنج و غصه ما تمام نشده است. اگر دو میلیون نفر سرکار رفتند سه میلیون هنوز بیکار هستند. درد بیکاران باید خواب را از چشمان ما برباید.

او با اشاره به اینکه ایجاد شغل با فعال کردن بنگاه‌های نیمه فعال ممکن است، گفت: سال گذشته ۲۴ هزار بنگاه نیمه فعال و راکد را فعال کردیم. البته بنگاه‌های راکد زیاد وجود دارد. باید جذب سرمایه کرده و کارگران‌مان را افزایش دهیم. آیا در دولت یازدهم سالی بوده که حقوق کارگران و کارمندان کمتر از نرخ تورم باشد. در سال‌های قبل تورم ۳۵ درصد بود ولی حقوق کارگر ۱۵ درصد افزایش یافت. در این دولت هر چقدر نرخ تورم بوده به حقوق کارگر بیشتر افزوده شده است.

رییس‌جمهور یادآور شد: تلاش کردیم جلوی افزایش تورم را بگیریم. بیش از همه، اقشار پایین جامعه از تورم ضرر می‌کنند. حقوق‌بگیران ثابت از تورم ضرر می‌کنند. در مرداد سال ۹۲، تورم مواد خوراکی ۵۱ درصد بود ولی در اسفند ۹۵ تورم مواد خوراکی نسبت به ماه قبل ۷ درصد بوده است. آیا تورم بالا زندگی کارگران و کشاورزان را مستاصل نکرده بود؟ کسانی که امروز شعار می‌دهند چرا دیروز ساکت بودند. کسانی که امروز از کارگران می‌گویند چرا دیروز از کارگران حمایت نکردند.

او افزود: روستایی ما امروز با اینترنت از گردشگر خارجی دعوت می‌کند و گردشگران خارجی به روستا می‌روند و زندگی روستائیان بهتر می‌شود. کسانی که می‌خواستند اینترنت را ببندند باید امروز جواب بدهند. این دولت بود که در مقابل فشارها ایستاد و اجازه بسته شدن شبکه‌های مجازی را نداد.

روحانی یادآور شد: رشد کشور در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود. در آن سال که تولید کشور و زندگی مردم تنزل یافت بهتر بود یا آنکه در سال ۹۵ هفت درصد رشد داشته است؟ از شما می پرسم در سال ۹۰ کشور همسایه ما گاز را قطع کرد و مجبور شدیم گاز را ۹ برابر قیمت بخریم ولی سال قبل همان کشور صادرات گاز را قطع کرد تا قیمت را بالا ببرد ولی ما اعتنا نکردیم و با تولید بیشتر گاز را به روستاها رساندیم. این عزت برای کشور است یا شرایط دیروز؟

او افزود: تلاش ما رفاه کارگران ماست. من به آقای ربیعی که کارگر بوده و کارگرزاده است، گفتم شما باید کاری کنید حقوق کارگران و مستمری بگیران هرسال بیشتر از تورم سالانه باشد. من در پایان سال اول به وزیر کار گفتم به هر قیمتی برای خانواده‌هایی که دو معلول دارند مسکن تهیه کنید و وقتی به من خبر داد که چنین شده به او گفتم به فکر تهیه مسکن برای خانواده‌های دارای یک معلول هم باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما دولت شعار و وعده نبودیم، گفت:  دولت کردار بودیم. امروز برای آینده کارگران باید به فکر باشیم. من از وزیر کار پرسیدم لایحه کار مورد رضایت کارگران است یا نه؟ گفت نه. گفتم مقدمات پس گرفتن لایحه را فراهم کن. ما لایحه را پس گرفته و منافع کارگران را مدنظر قرار می‌دهیم. امنیت شما را مدنظر می‌دهیم. منظورم از امنیت، امنیت شغلی است. باید تلاش کنیم تا زندگی کارگران در مسیر درست قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: ای کارگران که افتخار ایران و جهان اسلام هستید، اگر محصول شما به دنیا صادر شود عزت و رضایت بیشتری خواهید داد. کارگر ما فقط حقوق نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد محصولش به دنیا صادر شود. این دولت تلاش کرد زمینه صادرات کالای ایرانی فراهم شود. امروز بسیاری از محصولات ایران به خارج صادر می‌شود. امروز بازار کشورهای شمالی ما آماده جذب کالای ایرانی است .

روحانی گفت: کارگران عزیز امتحان بزرگ ۲۹ اردیبهشت امسال است. باید بین وعده و عمل انتخاب کنیم. ما باید بین شعار و عمل آماده شویم. ما در ۲۴ خرداد ۹۲ پیمان بستیم و ایران را آبادتر و پیشرفته‌تر کردیم و زنجیره حصر ایران را از بین بردیم. باز هم می‌خواهیم برای ۲۹ اردیبهشت با زنان و مردان کارگر پیمان ببندیم. این دولت فضا را برای بانوان و زنان کارگر مهیا کرد. این دولت بحث حقوق یکسان را فراهم کرد. دوباره ایران دوباره امید دوباره اعتدال.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز