خبرگزاری کار ایران

مولاوردی در گفت‌وگو با ایلنا:

مانع عملیاتی شدن اجرای سازوکار حضور زنان در ورزشگاه‌ها شدند / مطالبه استفاده از «وزرای زن» در دولت دوم روحانی

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۱۹۶

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با تاکید بر این‌که دولت یازدهم در مقابل فشارها کوتاه نیامده، اهداف برخی از برنامه‌های این دولت را که به‌دلیل فشارها محقق نشد، تشریح کرد و با اشاره به مسئله حضور زنان به‌عنوان یکی از این موارد، گفت: به‌دنبال طراحی سازوکاری برای حضور سالم زنان در ورزشگاه‌ها بودیم که محقق نشد!

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به برنامه‌های معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری و به‌طور کلی اقدامات دولت یازدهم درخصوص مسائل و مشکلات زنان اعلام کرد: در چارچوب رویکرد کلی دولت اعتدال و اسناد بالادستی و همچنین برنامه تقدیمی آقای روحانی در جریان انتخابات سال ۹۲ که همان زمان مورد توجه اکثریت جامعه و رای‌دهندگان قرار گرفت، صرفاً طی این چهارسال در حوزه زنان و خانواده ریل‌گذاری کنیم که از سویی در برنامه ششم توسعه نمایان شد و از دیگر سو نیز از طریق راهبرد توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود شناسایی و مدیریت شد.

هرگز در مقابل فشارها کوتاه نیامدیم

معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری همچنین در واکنش به سوالی درباره این‌که کدامیک از برنامه‌های دولت در حوزه زنان بخاطر فشارهای بیرونی متوقف شد یا به هر نحو از رسیدن به مرحله اجرا بازماند، گفت: به‌طور کلی وضعیت به این شکل نبود که ما کنار بکشیم یا عقب‌نشینی کنیم و به‌رغم تمام مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی که صورت گرفت، تا جایی که امکانات و توانایی‌مان اجازه داد، برنامه‌های خود را پیش بردیم و  آن‌گاه که باور داشتیم، برنامه‌ای که مدنظر داریم، درست است و باید به اجرا دربیاید، کار را انجام دادیم و هرگز کوتاه نیامدیم.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: با این حال بعضاً با مواردی روبرو بودیم که اجرایی‌شدن آن نیازمند انتخاب راهبردی متفاوت بود. از جمله اصلاح برخی قوانین یا ساز و کارهایی که باید برای حضور اجتماعی بیشتر زنان در جامعه فراهم می‌شد.

برخی حاشیه‌سازی‌ها بر خروجی عملکردمان تاثیر گذاشت

او در عین حال تصریح کرد: در چنین وضعیتی بعضاً حاشیه‌سازی‌ها یا برخی فشارها بر روند و خروجی عملکردمان تاثیر گذاشت و بعضاً موفق نشدیم، هدفی که داشتیم را به‌طور کامل دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم.

مولاوردی در تشریح برخی از موارد این فشارها و حاشیه‌سازی‌ها گفت: به هر حال باتوجه به مطالبه جامعه، یکی از این بحث‌ها همان موضوع ورود زنان و دختران به ورزشگاه‌ها بود! البته این مسئله به این شکل نبوده که دولت این موضوع را به‌عنوان مطالبه اصلی تمامی جامعه در دستور کار قرار داده باشد؛ بلکه به‌عنوان مطالبه بخشی از زنان جامعه بر لزوم اجرایی شدن آن در چارچوب و ساز و کاری مشخص اصرار داشتیم.

به‌دنبال طراحی سازوکاری برای حضور سالم زنان در ورزشگاه‌ها بودیم که محقق نشد!

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اضافه کرد: در این راستا سعی داشتیم با رعایت یک ساز و کار شرعی، قانونی و عرفی زمینه حضور سالم زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنیم که هم به این مطالبه پاسخ داده باشیم و هم نگرانی قشر متدین جامعه در رابطه با این مسئله مرتفع شود. بر این اساس به‌دنبال طراحی چنین ساز و کاری بودیم که متاسفانه اساساً اجازه عملیاتی شدن و ادامه این مسئله داده نشد.

نباید انتظار داشت با حضور یک وزیر زن همه مشکلات حوزه زنان را برطرف کرد

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه عدم استفاده مناسبت از ظرفیت‌های مدیریتی زنان در سطوح بالای اجرایی و دولتی گفت: این بحث نیز ازجمله مسائلی است که باید با دقت بیشتری به آن توجه شود. واقعیت این است که نمی‌توان انتظار داشت که مثلاً با حضور یک وزیر زن در کابینه، تمامی مشکلات و نابه‌سامانی‌ها در حوزه زنان و خانواده مرتفع می‌شد.

دولت یازدهم؛ دولت نخستین‌ها در بحث انتصاب زنان

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با اشاره به عدم حضور یک وزیر زن در کابینه یازدهم، خاطرنشان کرد: باوجود این، در دولت تدبیر و امید موارد متعددی با نخستین انتصاب‌های زنان در بخش‌های مختلف روبرو بودیم؛ به‌عنوان نمونه نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی، اولین سخنگوی زن در وزارت خارجه، اولین فرماندار زن اهل سنت برخی از این موارد بود.

فقدان تجربه مدیریت پست‌های میانی منجر به کنار ماندن زنان از مرکز قدرت می‌شود

او گفت: این مسئله نشان می‌دهد برای حضور زنان در پست‌های مدیریتی میانی به بالا که پیش‌زمینه حضور زنان در سمت‌های عالی است ـــــ و ازقضا همین فقدان تجربه کافی برای زنان همواره به‌عنوان بهانه‌ای برای کنار گذاشتن آن‌ها از حوزه قدرت و مناصب تصمیم‌گیر مطرح می‌شود، گام‌های بسیار موثر و خوبی برداشته شده است. دقت کنیم که تا پیش از دولت یازدهم حتی یک معاون استاندار زن نیز نداشتیم که این مهم نیز در دولت فعلی محقق شد.

مطالبه استفاده از وزرای زن در دولت دوم روحانی

مولاوردی در پایان تصریح کرد: قطعاً برای در دولت بعد این مطالبه درخصوص انتصاب وزرای زن و حضور زنان در عرصه‌های بالای مدیریت دولتی مطرح خواهد بود و خودمان نیز پیگیر خواهیم بود که این مهم در دولت دوازدهم محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز