خبرگزاری کار ایران

محجوب در نشست خبری:

امیدوارم بازگشت لایحه اصلاح قانون کار پیش از هفته کارگر در دولت تصویب شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۰۱

دبیرکل خانه کارگر ابراز امیدواری کرد بازگشت لایحه اصلاح قانون کار پیش از هفته کارگر در دولت تصویب شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در نشست خبری که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد،  ضمن خیرمقدم به حضار و تبریک هفته کارگر ابراز امیدواری کرد برنامه‌های هفته کارگر در سال جاری به بهترین شکل اجرا شود و گفت: از همه دست‌اندرکاران از شهرداری تا وزارت کشور تا وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و همه کسانی که دعوت کردیم، فارغ از این‌که آمدند یا نیامدند تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم این فرصت، موقعیتی باشد که در  اول ماه "می" پرچم هشت ساعت کار را برافراشند.

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: علت نام‌گذاری این روز به نام روز کارگر همین مسئله است و ما هم آماده‌ایم هرجا برای بازگویی و بازخوانی حقوق کارگران تلاشی شود، حمایت کنیم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به ایام انتخابات در حوزه کارگری بحث افزایش حقوق و بیمه کارگران مطرح است، انتظار شما از رییس جمهور آینده چیست، اظهار کرد: مشکلات کارگران فراوان است. به خصوص وقتی مقام معظم رهبری امسال را سال تولید و اشتغال اعلام کرده انتظار داریم آنچه که اتفاق می افتد در بازار کار و عرصه اشتغال، شاهد بهبود و فراوانی کار و افزایش قدرت چانه زنی کارگران در واحد کار و انعقاد قراردادها  باشیم.

رییس فراکسیون کارگری ادامه داد : همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تضمین قالب خواسته‌های کارگران را فرض کرده‌اند اما انتظار ما این است که در بازار کار تقاضا برای اشتغال به حداکثر برسد و امیدواریم با توجه به اینکه وزارت کار و حوزه معاونت اشتغال و آقای ربیعی در ایام بعد از عید تلاش داشتند، این معنا محقق شود.

او ادامه داد: رویکرد و نقشه راهی را معاونت اشتغال تهیه کرده و در دولت همان محور قرار گرفته است. امیدواریم این نقشه راه که به مجلس ارسال شده به رسمیت شناخته شود چراکه این نقشه کم خطر ترین و عملیاتی‌ترین نقشه‌ها است. امیدواریم با حمایت همه این مسیر جریان پیدا کند. البته حتما هر برنامه‌ای مشکلاتی هم دارد. اما امیدواریم بتوانیم با این برنامه اشتغال را که محاط و محصور شده فعال کنیم. انتظار ما افزایش اشتغال و افزایش سطح رفاه فقرا خصوصا کارگران است که در تولید نقش دارند اما کمتر از حاصل تولید بهره می‌برند.

محجوب خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر انتظارات ما  حفظ سطح تورم است برخی‌های برای خروج از رکود تورم را رها می‌کنند تورم جشن اغنیا و عزای کارگران است تورم مالیاتی است که اغنیا به میل فقرا وضع نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم در این باره ساکت باشیم. هر کسی تحرک پایدار داشته باشد و تورم را تک نرخی کند، مورد تایید جامعه کارگری است چرا که این از آرزوهای ما است. وقتی از امنیت شغلی می‌گوییم، امنیت از خرید و فروش است و اینکه قیمت‌ها در کمترین فاصله رشد کنند. امیدوارم در عرصه‌های رفاهی به سمی حرکت کنیم که زندگی حداقلی برای کارگران فراهم شود.

محجوب در پاسخ به سوالی درباره بررسی اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی دولت، گفت: امیدواریم حاصل این بررسی همچون آن‌چه در کمیسیون اجتماعی مجلس شاهد بودیم، باشد. البته آقای ربیعی و دیگر دوستان در دولت در جهت اعاده این حق کارگران تلاش کردند و امیدواریم بازگشت این لایحه اصلاح قانون کار پیش از پایان هفته کارگر در دولت تصویب شود.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: مساله دیگر مساله صیانت از امنیت و جان کارگران و بهداشت است. حادثه‌ای که برای آتش‌نشانان در پلاسکو پیش آمد، قابل فراموشی نیست. آن‌ها جان دادند تا عده‌ای فدا نشوند. نباید به این مسئله بی‌توجهی کرد. امیدواریم توجه به امنیت کارگران به حدی برسد که هرگز شاهد این مسائل نباشیم.

او با اشاره به آمار بالای آسیب‌دیدگان در حوادث کارگران ساختمانی ابراز امیدواری کرد که در این زمینه به وضعیت مطلوب برسیم.

محجوب همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اقدامات دولت در زمینه کارگری گفت: به نظر می‌رسد آن‌چه می‌توانیم به‌عنوان افتخارات دولت روحانی در همه عرصه‌ها به‌خصوص عرصه کارگری به آن توجه کنیم، تاکید ایشان به بحث تورم و دستمزد بود. البته خواسته ما این است که دستمزد در یک دوره چندساله به حد مطلوب برسد. نسبت دستمزدها به تورم به سمت خوبی پیش رفت و  حدود ۴ درصد شاهد پیشرفت در این امر بودیم.

دبیرکل خانه کارگر درباره تعطیلی کارخانه داروگر گفت: این کارخانه گل سرسبدشرکت‌های لوازم بهداشتی بوده اما پس از تغییر مدیریت و عدم اشراف و مدیریت ناصحیح او این شرکت به جنجال کشیده شد. ما در آینده اعلام خواهیم کرد که چه کسی در این میان دخیل بوده است. متاسفانه مجلس طرح تحقیق و تفحص را ناتمام گذاشت و  ما اعلام می‌کنیم که چه کسانی باید درباره این کارخانه پاسخگو باشند. این موارد به طور موردی قابل بحث هستند. به طور مثال درباره شرکت ارج نیز کارکنان اکثرا بازنشسته شدند و این کارخانه بیش از ۲۰ سال این وضعیت را طی می‌کند و ما اجازه تعطیلی این کارخانه را ندادیم .

او ادامه داد: در سال گذشته ۴۸ هزار نفر در چرخه صنعت شغل جدید به دست آوردند اما ۹۴ هزار نفر شغل از دست دادند. آنچه روشن است در صنعت دو برابر شغل از دست داده‌اند و آماری که درباره۶۷۰ هزار اشتغال ایجاد شده بیان می‌کنند بیش از ۷۰ درصد آن در بخش خدمات است. در حقیقت خدمات در اشتغال پیشتاز بوده است در حالی که اشتغال در بخش خدمات نسبت به صنعت  پایدار نیست.متاسفانه صنعت وضع اضطراری دارد و توجه به او نباید در حد خرید کالای داخلی باشد که البته  هیچ کس هم پایبند به این شعار نیست.

محجوب خاطرنشان کرد: اصولا اگر کالای ایرانی مراد دستگاه‌ها و خانواده‌ها باشد ما قادریم در بخش صنعت همه بیکاران موجود در بازار را جذب کنیم. اما متاسفانه ما با خرید کالای خارجی برای خارجی‌ها اشتغال ایجاد می‌کنیم. همه ما از رییس‌جمهور گرفته تا مردم و حتی همان کسی که فرزندش بیکار است سهمی از این تقصیر را داریم چراکه موقع خرید این موضوع را که حتما کالای ایرانی بخریم رعایت نمی‌کنیم. صنعت در وضع بسیار بدی از نظر اشتغال قرار دارد و اشتغال شیب منفی دارد با چنین وضعیتی دائما کارگران بیکار می‌شوند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که باوجود تعطیلات کارخانه‌ها آیا خانه کارگر از روحانی در انتخابات حمایت خواهد کرد، گفت: البته این نشست مربوط به هفته کارگر است. با این حال در سال‌های قبل نیز آمار از دست رفتن شغل کارگرها به‌مراتب بیشتر از این بود. و نکته این‌جاست که در یک مسئله صرفاً رییس‌جمهور مقصر نیست. همان‌طور که گفتم همه ما در این مسئله تقصیر داشتیم.

محبوب ادامه داد: در سال آخر دولت قبلی آماری را بر اساس کتابچه‌ای که توسط وزارت کار تهیه شده بود، بیان کردم و از دفتر رهبری تماس گرفتند که این آمار را از کجا آورده‌اید و گفتم من از این کتابچه آمار داده‌ام و تاکید کردم که کتابچه را خواهم فرستاد. بنابر این نباید به مشکلات به این شکل نگاه کرد. همه باید در کنار هم در راستای حل مشکلات این قشر تلاش کنیم.

او در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی که آیا مجوز راهپیمایی روز کارگر دریافت شده است، گفت: همان‌طور که سال‌های قبل گفته بودم از این پس برای دریافت این مجوز اقدامی نخواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز