خبرگزاری کار ایران

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر روحانی به مسکو نقطه عطفی در همکاری‌های ایران و روسیه است/ بیش از ۱۰ سند میان دو کشور امضا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۵۰۵

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که سفر جناب آقای دکتر روحانی به مسکو، به نقطه عطفی در همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و به ویژه مسائل دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و... تبدیل شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر روز آینده حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: سفر آقای دکتر روحانی به مسکو، نخستین سفر رسمی رئیس جمهور به فدراسیون روسیه است که به دعوت آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود. 

هشت دیدار میان روحانی و پوتین تاکنون انجام شده است 

او با اشاره به دیدارهای پیشین روحانی و پوتین اظهار داشت: روسای جمهور دو کشور در سالیان گذشته و در حاشیه مجامع و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، هشت ملاقات با یکدیگر داشته‌اند که نخستین دیدار آن، در ۲۲ شهریور سال ۹۲ و در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگ‌های در بیشکک قرقیزستان انجام شد و آخرین دیدار نیز در ۱۸ مرداد سال گذشته در حاشیه اجلاس سران جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در باکو صورت گرفت. 

روسیه از ماه‌ها پیش از روحانی برای سفر به مسکو دعوت کرده بود

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت روسیه از ماه‌ها پیش، از آقای دکتر روحانی برای سفر به مسکو دعوت کرده و دعوتنامه‌ای در این رابطه برای ما ارسال شده بود که در نهایت، براساس توافق دو کشور، این سفر در تاریخ هفتم و هشتم فروردین ماه انجام می‌شود. 

سران ایران و روسیه برای ارتقای روابط اراده جدی دارند 

قاسمی با اشاره به نقش و جایگاه روسیه تصریح کرد: روسیه نه تنها یکی از همسایگان ما است بلکه به عنوان یکی از بازیگران و کشورهای قدرتمند در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شناخته می‌شود که از توان اثرگذاری بالایی برخودار است. خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور برای همکاری با یکدیگر و اراده جدی سران دو کشور برای ارتقای روابط طی سال‌های اخیر، همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خوبی میان تهران و مسکو صورت گرفته است. 

ایران و روسیه در مقابله با تروریسم همکاری‌های موثری با یکدیگر داشته‌اند 

او با بیان اینکه روابط دیپلماتیک و دوجانبه ایران و روسیه قدمتی ۵۱۵ ساله دارد، خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه در این ۵۱۵ سال، با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده است اما در دوران اخیر، با توجه به شرایط دو کشور، تحولات منطقه‌ای، رشد افراطی‌گری و حضور گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌های حاصل از آن، تهران و مسکو در برخورد با گروه‌های تروریستی و مبارزه با افراطی‌گری با یکدیگر تفاهمات و اشتراک دیدگاه‌هایی دارند و همین مسئله موجب شده تا دو کشور در برخی از حوزه همکاری‌های موثر و قابل توجهی داشته باشند. 

همکاری‌های ایران و روسیه از رشد گروه‌های تروریستی کاسته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: با وجود همکاری‌ها و مجموعه اشتراکات ایران و روسیه در مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، برخی اختلاف سلایق نیز در این باره وجود دارد اما همین همکاری موجب شده تا از رشد گروه‌های تروریستی و انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده توسط آنها در خاورمیانه تاحدود بسیار زیادی کاسته شود و همچنین در برخی از زمینه‌های دیگر نیز پیشرفت‌هایی در روابط دو کشور صورت بگیرد. 

رایزنی درخصوص تحولات منطقه‌ای 

قاسمی درخصوص رایزنی‌های روسای جمهور ایران و روسیه درخصوص مسائل منطقه‌ای نیز ابراز داشت: روسای جمهور دو کشور درخصوص مسائل منطقه‌ای و به ویژه بحران سوریه، راه‌های پایان دادن هرچه سریعتر به آن و همچنین مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری رایزنی‌هایی با یکدیگر خواهند داشت. 

افزایش همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم به سود دنیاست

او با بیان اینکه ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم و مقابله با افراطی‌گری با یکدیگر تفاهم دارند، عنوان کرد: رایزنی‌ها و تبادل نظر سران ایران و روسیه می‌تواند به افزایش همکاری‌های دو کشور در چارچوبه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری منجر شده و یک گام اساسی و موثرتری در جهت تحقق صلح، ایجاد ثبات و امنیت باشد. این مسئله، تنها به سود ایران و روسیه نیست بلکه اقدامی اثرگذار در منطقه و به سود تمامی کشورهای منطقه و جهان است. 

مناسبات اقتصادی ایران و روسیه به سطح مدنظر سران دو کشور نرسیده است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری روابط اقتصادی ایران و روسیه ابراز داشت: با وجود همکاری‌های موثر و قابل توجه ایران و روسیه در عرصه‌های سیاسی و منطقه‌ای، هنوز مناسبات اقتصادی دو کشور به سطح مدنظر و مورد تمایل سران دو کشور نرسیده و باید تلاش‌های بیشتری از سوی هر دو طرف انجام شود. این در حالی است که طرفین از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای آن مناسبات برخودار هستند و سران دو کشور اراده لازم را برای افزایش روابط، توسعه همکاری‌ها و ارتقای مناسبات را در همه زمینه دارند. 

سفر رئیس جمهور به مسکو می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های ایران و روسیه باشد

قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که سفر جناب آقای دکتر روحانی به مسکو، به نقطه عطفی در همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و به ویژه مسائل دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و... تبدیل شود. 

بیش از ۱۰ سند میان ایران و روسیه امضا خواهد شد

او درخصوص موافقتامه و اسنادی که در این سفر به امضا می‌رسد، بیان کرد: بیش از ۱۰ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مسئولان دو کشور در حوزه‌های حقوقی و قضایی، راه و شهرسازی، فناوری و ارتباطات، نیرو و انرژی، استاندارد، ورزش و... به امضا خواهد رسید که هر کدام از آنها در نوع و حوزه خود می‌تواند نقطه مثبت و دروازه‌ای برای همکاری‌های موثر و رو به جلو میان تهران و مسکو باشد و در پایان نیز، یک بیانیه پایانی مشترک منتشر خواهد شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: همچنین یک هیات عالیرتبه اقتصادی شامل وزرای متعدد اقتصادی، مدیران دستگاه‌ها و بنگاه‌های مختلف اقتصادی و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، آقای دکتر روحانی را به روسیه همراهی می‌کنند و آنها نیز جلسات مشترک و مذاکرات متعددی در حوزه‌های مختلف خواهند داشت و موافقتنامه‌هایی نیز برای همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور به امضا می‌رسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز