خبرگزاری کار ایران

آخوندی:

نزدیکانم هیچ دخالتی در قراردادهای وزارت راه نداشته‌اند/ انتقاد از رییس سازمان بازرسی کل کشور

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۴۶۳

وزیر راه گفت: تاکنون یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارت راه و شهرسازی مداخله نداشته‌اند. اگر کسی ادعا می‌کند فرزندان من سهمی در قراردادهای بسته شده دارند مدارک آنها را ارائه و او را مجازات کنید من خودم با شما همکاری می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در جلسه استیضاح خود در رابطه با صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی بر اینکه او در زمینه مساله حادثه قطار متهم است گفت:‌ جای رسیدگی به اتهام دادگاه است نه جلسه مجلس.

او افزود: ‌می‌گویند باید مدیران متخصص انتخاب می‌شد و مدیران تخصص نداشتند، در صورتی که سوابق آنها نشان می‌دهد که در این زمینه تخصص دارند و پورسیدآقایی ۲۵ سال، خدایی ۲۲ سال، فردعلی‌ها ۱۲ سال، تقی‌زاده ۲۵ سال و آشوری ۲۰ سال در راه‌آهن سابقه خدمت دارند و از بدو تاسیس راه آهن تاکنون چنین هیئت مدیره‌ای با این کیفیت غیرممکن است که داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه عنوان کردند کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است، گفت: یکی از انتقادات این است که چرا رئیس راه آهن مدیر سوانح است که باید گفت در این زمینه آیین نامه وجود دارد و خود بدنبال اصلاحیه آیین نامه رفتم و گفتند که کمیسیون بررسی سانحه خوب نیست و در تاریخ ۳۱ مرداد ۹۵ پیشنهاد اصلاح آن را دادند بنابراین وقتی مهندس عاشوری رئیس بررسی سوانح بود کاملا بر اساس قانون عمل شده است و همچنین بر اساس قانون رئیس بررسی سوانح جدید انتخاب شد.

وزیر راه با بیان اینکه در بحث آیین نامه‌ها مستمرا با آقای جهانگیری بحث کرده‌اند، گفت: تاکید داشتم که باید تا آنجا که ممکن است کمیسیون بررسی سوانح از عوامل اجرایی جدا شود.

او در پاسخ به اینکه سه سال کمیسیون بررسی سوانح مورد بررسی قرار نگرفته گفت: هر ماه بازدید و بررسی صورت می‌گیرد و این گونه نیست که سه سال بررسی نکرده باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه نمایندگان مطرح کردند چرا در سیبری قطارها یخ نمی‌زنند، گفت: مگر در ایران همه قطارها یخ زدند؟ در آن روز ۵۵ قطار تردد داشتند و یک مورد بود که ناشی از نقص فنی دچار حادثه شد.

او همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه قطار سمنان ضد حریق بوده چرا دچار حادثه شده است، افزود: هر چیزی یک استانداردی دارد و باید طبق استاندارد با آن برخورد شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحن علنی مجلس با بیان اینکه آقای حسن‌بیگی که یک فرد مستقل هستند گزارشی درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حادثه برخورد قطار در سمنان داده‌اند گفت: کمیسیون عمران با چند دستگاه نظارتی و قضایی علل وقوع سانحه قطار مشهد را بررسی کردند و اعلام شد هیچ موضوعی در وقوع این سانحه متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست.

او افزود: پس از این سانحه بازرسی کل کشور، کمیسیون عمران و چند تیم بازرسی علل سانحه قطار مشهد را بررسی کردند تاکنون کدام دادگاه مرا برای سانحه قطار مشهد محکوم کرده است؟

آخوندی خطاب به صحبت‌های آقای دهقانی گفت: آقای دهقانی من به شما احترام می‌گذارم و پروژه‌های خراسان را به طور جد پیگیری می‌کنم اما تاکنون یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارت راه و شهرسازی مداخله نداشته‌اند. می‌فرمایند در راه‌آهن‌محمدمهدی آخوندی قرارداد پزشک قطار را امضا کرده است، این موضوع در استیضاح قبلی هم مطرح شد اما اثبات نشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد با شرکت رجا بوده و نه راه‌آهن گفت: محمدمهدی آخوندی هیچ قراردادی را با رجا منعقد نکرده و جهاد دانشگاهی شهید بهشتی این قرارداد را با شرکت رجا به امضا رسانده است. آقای محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران است و در جنین‌شناسی دستاوردهای بسیار مهمی را داشته و در دولت گذشته برای این دانشمند کشور محافظ تعیین کرده بودند. آقای دهقان من تاکید می کنم این قرارداد یک قرارداد فردی و شخصی نبوده است.

آخوندی گفت: من از آقای سراج گله‌مند هستم. طبق قانون تا وقتی که گزارشی بررسی نهایی هم شده و امضا نشده دارای سندیت نیست چطور کارشناس سازمان بازرسی کشور اطلاعات خام را در اختیار نمایندگان مجلس می‌گذارند که از این تریبون گفته شود.

او با اشاره به صحبت‌های نمایندگان مجلس  درباره غیر قانونی بودن هیات رئیسه شرکت راه آهن گفت: مگر دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی نیست و مگر دیوان به مجلس گزارش نمی‌دهد چطور ممکن است که دیوان محاسبات به غیرقانونی بودن هیات رئیسه یک شرکت دولتی ورود نکرده باشد و چطور این هیات مدیره غیرقانونی می‌تواند در سه سال فعالیت داشته باشد.

آخوندی گفت: می گویند ۲۴ نفر از مدیران وزارت راه و شهرسازی دو شغله هستند اگر مدارکی دارید تنها نام یک نفر آن را اعلام کنید .

او ادامه داد: این موضوعات در استیضاح قبلی در مهرماه سال گذشته مطرح شد. ۱۵ ماه از آن استیضاح می‌گذرد چرا این موضوعات را از مجاری قانونی در این مدت پیگیری نکردید. به طور قطع اگر تنها یکی از آنها سندیت داشت تاکنون محکومیت دادگاه و حکم بازرسی کل کشور را به دنبال داشت. مگر با شنیده‌ها هم می‌توان افراد را متهم کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در استیضاح قبل به رئیس مجلس هم که قربانی این استیضاح شده اعلام کردم که اگرنمایندگان مجلس یک ورق سند واقعی دارند به خدا قسم که این اسناد را به قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور ارائه دهند.

آخوندی گفت: اگر کسی مواردی دارد آنها را به مجرای قانونی ارائه دهد تا مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد. جناب دهقان کدام یک از حرف‌های شما و پرونده‌های که گفته اید را به مجاری قانونی ارائه کرده‌اید. من انتظار نداشتم که برخی از آقایان بدون سند حرفی بزند.

او ادامه داد: این قراردادی که شما می‌فرمایید آقای سعید نژاد بسته اند برای لای روبی بنادر در دولت گذشته بسته شده بود. شما حتی به تاریخ قراردادها نگاه نمی‌کنید من در وزارت راه و شهرسازی اجازه نمی‌دهم کوچکترین شرکتی در بستن قرار دادها دخالت داشته باشد.

وزیر راه با اشاره به حواشی مربوط به حضور فرزندش در برخی از قراردادهای شرکت راه آهن گفت:‌اگر کسی ادعا می‌کند که نزدیکان و یا فرزندم در قراردادهایی که در شرکت راه آهن بسته می‌شود مداخله می‌کند مدارک آن را به رئیس مجلس و یا کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهد من نیز کمال همکاری را با آنها خواهم داشت.

او تاکید کرد: آیاتی که خداوند فرستاده برای پیغمبر نیست برای ماست. این آقایان پشت این تریبون حرف‌هایی می‌زنند که به گوش تمامی ملت ایران می‌رسد من قاطعانه می‌گویم که یک درصد از این حرف‌ها درست نیست و کذب محض است. از رئیس مجلس خواهش می‌کنم که پیگیر این گفته‌ها شوند.

وزیر راه خطاب به رئیس مجلس گفت:‌آقای لاریجانی این استیضاح می‌گذرد اما از شما می‌خواهم فکری به حال این قانون‌ ها کنید. نمی‌شود که به یک سری از انسان‌های شریف بدون دلیل تهمت زده شود. در بحث مبارزه با فساد من ادعا می‌کنم که همیشه در مقابل آن ایستاده‌ام. وزارت راه و شهرسازی یکی از پاک‌ترین وزارتخانه‌ها است شما املاک نجومی و یا حقوق‌های نجومی را دیده‌اید اما یک درصد هم تخلف در وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد.

او تاکید کرد: من اجازه نمی‌دهم که مدیران دوشغله در راه آهن حضور داشته  باشند و یا حتی یک درصد سهمی در شرکت‌های تابع راه آهن داشته باشند که البته قانون سهم پنج درصدی برای آنها در نظر گرفته است. من به تمام کارمندانم در وزارتخانه گفته‌ام هر کس هر اطلاعاتی را می‌خواهد باید در اختیارش قرار دهیم.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه در بحث مبارزه با فساد بسیار سرافرازم گفت:‌ شما نمی‌توانید کوچکترین تخلفی از من پیدا کنید. اگر کسی ادعا می‌کند فرزندان من سهمی در قراردادهای بسته شده دارند مدارک آنها را ارائه و او را مجازات کنید من خودم با شما همکاری می‌کنم. اتفاقا خود من نیز هیچ وقت حق دخالت به مدیران و یا نزدیکان خودم را در امور شرکت‌های تابع راه‌آهن ندادم.

آخوندی در خاتمه گفت:‌علاقمند بودم راجع به مسکن مهر نیز صحبت کنم که وقت نشد اما باید بگویم سفره‌ا شدر حال جمع شدن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز