خبرگزاری کار ایران

بررسی آینده روابط تهران- واشنگتن؛

حضور بازنشسته‌های ارتش در کابینه ترامپ/ افزایش احتمال درگیری ایران و آمریکا

تیم امنیت داخلی ترامپ با محوریت ژنرال‌های بازنشسته ارتش که بی‌اعتمادی عمیقی نسبت به ایران و تهدید شبه نظامیان اسلام‌گرای خاورمیانه دارند چیده شده است. به گفته یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه احتمال درگیری‌های محدود با ایران با روی کار آمدن ترامپ و اعضای جدید کابینه اش بالا می‌رود اما این بدان معنا نیست که ما قرار است آنها را بمباران کنیم.

به گزارش ایلنا روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به جهان بینی این ژنرال‌ها نیز اشاره کرده و  گفته تفکرات آنها ریشه سیاست‌های آمریکا در مورد تقویت میانه‌روها در ایران و ارزیابی اندیشمندان آمریکایی درباره اینکه تروریسم دیگر در صدر تهدیدات امنیتی آمریکا نیست و امروز حملات سایبری و قدرت تهاجمی چین و روسیه هم در این لیست جای گرفته‌اند را می‌خشکاند.

بر اساس تحلیل «واشنگتن پست»، ایده‌های آنها فارغ از یونیفرم‌شان به شدت متاثر از 15 سال گذشته و شکست‌های شخصی آنها در جبهه‌های جنگ و کاهش توجه کشور به جنگ و دشمن ظالم است.

این گزارش نوشت: این تجربیات از سوی ژنرال مایکل فلین، جیمز متیز و جان اف کلی منجر به مجادلات آنها در دولت ترامپ برای روی آوردن به استفاده از زور خواهد شد. اما همکاران سابق آنها و کارشناسان می‌گویند که این ژنرال‌ها به واسطه ماهیت آموزش‌ها و تجربیات‌شان تمایل جدی‌ای برای دیدن جهان به صورت جدال خیر و شر دارند.

استفان بیدل استاد دانشگاه جرج واشنگتن و مشاور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان به «واشنگتن پست» گفته که ماهیت مشاغل نظامی مسئولیت پذیری در قبال تهدیدها علیه ملت و پذیرش تقصیر در صورت عدم آمادگی کشور است. آنها تمرکز شدیدی بر تهدیدات در روابط با مردم دارند و تهدیدات را بیشتر از نقطه نظر آخر الزمانی تحلیل می‌کنند.

این روزنامه به بیانیه ها و پست های آنلاین مایکل فلین گزینه مشاور امنیت ملی ترامپ نیز اشاره کرد و نوشت: این اظهارات بیش از همه زنگ خطر را برای تحلیل گران و نهادهای سیاست خارجی به صدا در آورده است.

فلین در کتاب خود اسلام را یک بیماری مذهبی در حال رشد خوانده  و گفته ترس  از مسلمانان منطقی است.

متیز و کلی نامزدهای وزارت دفاع و وزارت امنیت داخلی از احترام بیشتری در نهادهای سیاست خارجی و متحدان عربی آمریکا در خلیج فارس برخوردارند. با این حال این دو نیز اظهارات و ایده‌های تندی درباره ایران داشته‌اند.

این روزنامه با اشاره به صحبت‌های کلی در سال 2010 بعد از کشته شدن پسرش در افغانستان نوشت: او در سخنرانی‌ای گفته بود کشور ما امروز با دشمن اهریمنی اش در جنگ مرگ و زندگی است. این بدان معناست که دشمن ما یک کشور یا مردم نیستند بلکه شیطان است.

متیز نیز باها از تهدید ایران برای کاخ سفید صحبت کرده است. او دولت اوباما را برای اتخاذ رویکردهای منفعلانه در برابر تهاجمات ایران متهم کرده و این تهاجم‌ها را ناشی از عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه می‌داند.

او در سخنرانی‌اش در ماه آپریل درباره توافق هسته‌ای گفته بود که این توافق در شرایطی منعقد شده که انتظار تخلف ایران وجود داشته است.

متیز گفته بود که یکی از مزیت‌های این توافق برای ما این است که داده‌های هدفمند بیشتر و بهتری برای ورود به جنگ در آینده خواهیم داشت. ما باید برای بدترین‌ها برنامه ریزی کنیم.

در این گزارش گفته شده که سوال اصلی اینجاست که چطور ایده‌ها و جهان بینی‌های مقامات ارشد ارتش در موقعیت یکی از مقامات کابینه می‌تواند تاثیر مستقیم بر دولت ترامپ داشته باشد؟

این روزنامه تردیدهای عمیق اوباما در مداخلات خارجی را ترمز مجادلات درباره واکنش احتمالی امریکا به توسعه دشمنی‌ها در خارج از  خوانده و گفته ترامپ هیچ تجربه‌ای در سیاست خارجی و نظامی ندارد تا در این مواقع بداند چطور باید پاسخ بدهد؛ اما در تبلیغات انتخاباتی‌اش غالبا بر پاسخ‌های قاطع و تهاجمی تاکید می‌کرد.

دن بایمن تحلیل‌گر سابق امور خارومیانه در سازمان سیا و استاد دانشگاه جرج تاون در این خصوص به «واشنگتن پست» گفته است: من فکر می‌کنم این خیلی محتمل است که شاهد حملات تروریستی‌ای در سال‌های پیش رو باشیم و فکر می‌کنم ترامپ برای اقدام سخت و قاطعانه علیه این اقدامات تروریستی تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار بگیرد.

او گفته مشاوران ترامپ به دلیل تجارت نظامی شان خواهان پاسخی سریع هستند اما باید در مورد مداخلات و اعمال تلافی جویانه ارتش آمریکا هشیارتر بود.

بایمن اقدام ایرانی‌ها برای دستگیری ملوانان آمریکایی را مثال زد و گفت: این اقدام تحریک آمیر خطوط قرمز اهداف سیاسی آمریکا را رد کرد. مشاوران ترامپ تجارب شخصی زیادی دارند و احتمالا دشمنی ایرانی‌ها را عمیق‌‌تر می‌دانند. آنها ترجیح می‌دهند مسائل را منفی‌تر از آنچه دولت آمریکا به آن نگاه می‌کرد ببینند.

بایمن همچنین گفته که احتمال درگیری‌های محدود با ایران با روی کار آمدن ترامپ بالا می‌رود اما این بدان معنا نیست که ما قرار است آنها را بمباران کنیم.

کد خبر : ۴۳۶۵۲۰