خبرگزاری کار ایران

آصفی در گفت‌وگو با ایلنا:

شیطنت‌ رسانه‌های غربی در مقایسه ترامپ و احمدی‌نژاد/مردم امریکا به دنبال تغییر بودند

تحلیل‌‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: ترامپ توانست از نقاط ضعف گسترده خانواده کلینتون استفاده کند و روی موج سوار شد و انتخابات را برد.

حمیدرضا آصفی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره چرایی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا گفت: دلایل انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، متعدد است. نخست اینکه امریکایی‌ها انتخاب میان خوب و بد نداشتند. آنچه در رسانه‌های امریکا قبل از برگزاری انتخابات منتشر می‌شد، بر این مبنا بود که کلینتون نامحبوب‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری بعد از ترامپ است.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا، یک انتخابات سلبی بود

او با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، یک انتخابات سلبی بود، اظهار داشت: در این انتخابات مردم نه ترامپ را می‌خواستند و نه کلینتون را. نظرسنجی‌هایی هم که انجام می‌شد نشان می‌داد، رای‌دهندگان از بغض دیگری قصد رای دادن به کاندیدای مقابل را داشتند.

هیلاری کلینتون برای مردم امریکا چهره بسیار تکراری بود

این تحلیل‌‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی در تشریح دلایل پیروزی ترامپ تصریح کرد: دلیل نخست و اصلی پیروزی ترامپ این است که هیلاری کلینتون برای مردم امریکا چهره بسیار تکراری بود در حالی که ترامپ برای مردم امریکا، گزینه‌ای نو و جدید محسوب می‌شد. دوم اینکه هیلاری کلینتون و خانواده او فسادهای گسترده‌ای داشتند. سومین ویژگی منفی از منظر مردم امریکا، دروغگویی‌اش بود.

ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی‌ فقط از ۱۰۰ جمله کلیدی استفاده کرد

آصفی ادامه داد: ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی خود بر نکته‌ای تاکید می‌کرد که مبتنی بر نیازهای جامعه امریکا بود. رسانه‌های امریکایی می‌گویند ترامپ در کل مبارزات انتخاباتی‌اش فقط از ۱۰۰ جمله کلیدی استفاده کرد. معیشت مردم، اقتصاد امریکا، اشتغال‌زایی برای مردم امریکا، فساد ساختارهای سیاسی امریکا و مشکلاتی از این دست مسائلی بودند که ترامپ از روز نخست تا انتهای مبارزات انتخاباتی در سخنرانی‌هایش تکرار می‌کرد.

مردم امریکا به دنبال تغییر بودند

او با بیان اینکه شعار ترامپ در مبارز‌های انتخاباتی مبتنی بر تغییر بود، تصریح کرد: نوع برنامه‌ها و شعارهای هیلاری کلینتون براساس ادامه راه و حفظ وضع موجود بود در حالی که مردم امریکا به دنبال تغییر بودند. این مسئله خود یکی از دلایل اصلی پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر امریکا بود.

تعداد آرای شرمنده ترامپ بسیار بود

این دیپلمات عالی‌رتبه اسبق اسبق کشورمان با اشاره به نقش آرای شرمنده در پیروزی ترامپ خاطرنشان کرد: آرای شرمنده به معنای آن است؛ افرادی وجود دارند که از معرفی کسی که می‌خواهند به او رای بدهند، شرمنده هستند و از معرفی‌ نامزدشان امتناع می‌کنند. آنها در نظرسنجی‌ها می‌گویند رای نمی‌دهیم یا به فلان شخص رای نمی‌دهیم ولی در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای مدنظرشان رای می‌دهند. تعداد این آرا در انتخابات اخیر بسیار بود و همان‌ها در تغییر نتایج موثر بودند.

شیطنت‌ رسانه‌های امریکا در مقایسه ترامپ و احمدی‌نژاد

آصفی درخصوص تحلیل رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ترامپ، احمدی‌نژاد امریکایی‌هاست، ابراز داشت: در این تحلیل‌ها، نوعی شیطنت وجود دارد. ما در انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می‌کنیم طبقات پایین امریکا، کارگران و مردم عامه به ترامپ رای دادند. آنچه مهم است، این است که ترامپ توانست با عامه مردم امریکا ارتباط برقرار کند ولی کلینتون در این امر ناموفق بود.

ترامپ توانست از نقاط ضعف گسترده خانواده کلینتون استفاده کند

او افزود: آنچه اهمیت دارد، این است که ترامپ توانست از نقاط ضعف گسترده خانواده کلینتون استفاده کند و روی موج سوار شد و انتخابات را برد. لازم است بار دیگر تکرار کنم که مهمترین عامل پیروزی ترامپ، تکراری بودن هیلاری کلینتون بود.

ترامپ بسیاری از مواضع خود را تغییر داده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که ترامپ درخصوص توافق هسته‌ای ایران چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، بیان کرد: نکته نخستی که باید به آن اشاره کرد، این است که ترامپ بسیاری از مواضع خود را تغییر داده است. او در بسیاری از موارد آرای متفاوت و متناقضی را بیان کرده است و هنوز نمی‌توان به طور قطع درخصوص مواضع جدی او درباره ایران سخن گفت.

باید منتظر ماند ترامپ چه تیمی را بر سرکار می‌آورد

آصفی با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید ترامپ چه تیمی را در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی بر سرکار می‌آورد، عنوان کرد: رئیس جمهور امریکا هرچند در این کشور نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد ولی تنظیم سیاست‌های کلان این کشور از صفر تا صد در اختیار او نیست. کنگره، لابی‌ها و اتاق‌های فکر در تنظیم این سیاست‌ها نقش‌آفرین هستند؛ لذا قضاوت در این باره هنوز زود است.

 با از بین بردن برجام، اروپا همراه امریکا نخواهد شد

او با بیان اینکه اگر ترامپ برجام را از بین ببرد، به ضرر ایران نیست، یادآور شد: امریکا با از بین بردن برجام کار بیشتری علیه ایران نمی‌تواند انجام دهد. برجام به ماهو برجام، اتفاق مثبتی بود. بعد از آن فضای روابط ایران و اروپا بهتر شد و همکاری‌ها بیشتر شد. برجام موجب شد تا آن اجماع اروپایی – امریکایی علیه ایران از بین برود. ولی امریکا با وجود برجام، تحریم‌های خود علیه ایران را برنداشته است و سخت‌گیری‌هایش را در عرصه‌های دیگر بیشتری انجام می‌دهد. در این فضا، برجام هم برداشته شود و محدودیت‌هایی نیز اعمال کند، در این فضا اروپا با امریکا دیگر همراهی نخواهد کرد.

با از بین بردن برجام ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ خود را به ۴۰ هزار سانتریفیوژ می‌رساند

سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان شرقی با بیان اینکه با از بین بردن برجام توسط واشنگتن، درگیری‌ها میان امریکا و اروپا، روسیه و چین بیشتر خواهد شد، گفت: با از بین بردن برجام توسط امریکا، دیگر قطعنامه‌ای علیه ایران نمی‌تواند در شورای امنیت تصویب کند. امریکا می‌تواند به صورت یکجانبه اقداماتی را بکند ولی دیگر اجماعی علیه ایران وجود نخواهد داشت و از طرفی، ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ خود را به ۴۰ هزار سانتریفیوژ می‌رساند.

کلینتون و ترامپ هر دو دشمن ایران هستند

آصفی در پاسخ به این سوال که ترامپ روحیات تاجرمابانه دارد، این کار تا چه اندازه می‌تواند موجب رایزنی میان تهران و واشنگتن شود؟ اظهار داشت: یادمان باشد که ما ترامپ را با یک فرد معقول ارزیابی نمی‌کنیم. ما در حال مقایسه ترامپ با کلینتونی هستیم که رویکرد منفی نسبت به ایران داشت. ما میان دو دشمن مقایسه می‌کنیم. کلینتون و ترامپ هر دو دشمن ایران هستند.

کد خبر : ۴۲۸۰۳۶