خبرگزاری کار ایران

تحلیل انتخاباتی رسانه‌های غربی از بیانیه سردار قاسم سلیمانی

پایگاه خبری بلومبرگ اظهارات اخیر فرمانده سپاه قدس کشورمان را ارزیابی کرده و آن را در پرتو رقابت‌های انتخاباتی ایران تحلیل کرده است.

به گزارش ایلنا، بلومبرگ ضمن اشاره به صحبت‌های سردار سلیمانی مبنی بر اینکه او امیدوار است که تا پایان زندگی‌اش یک سرباز باقی بماند، نوشت: او به برخی تردیدها در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ماه می پاسخ داده است.

این خبرگزاری نوشته است که محبوبیت سردار سلیمانی به عنوان یکی از بلندمرتبه‌ترین شخصیت‌های نظامی ایران در جنگ علیه داعش افزایش یافت. او به طور منظم از خط مقدم عراق و سوریه دیدن می‌کند و در ماه‌های اخیر حضورش در مسائل سیاست خارجی بیشتر شده است.

بر اساس گفته بلومبرگ افزاش اثرگذاری سلیمانی درست در زمانی افزایش یافته که تندروها و اصولگرایان در ایران علیه روحانی و روابط او با غرب مواضع سختی گرفته‌اند. از این رو به گفته تحلیلگران این مسئله با تلاش او برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در دور بعد ارتباط دارد.

به گزارش بلومبرگ، سلیمانی فرمانده سپاه قدس است؛ جایی که نخبگان سپاه پاسداران عملیات‌های برون‌مرزی سپاه را مدیریت می‌کنند. در نظرسنجی‌های اخیر او به عنوان یکی از قابل اعتمادترین مقام‌های ایران شناخته شده است.

 یک کارشناس مسائل نظامی ایران در این رابطه گفته است که در سلیمانی نوعی کیش شخصیت وجود دارد که آمیخته‌ای از ناسیونالیسم و مردانگی است.

بلومبرگ نوشت: تیم دیپلماسی روحانی به انزوای ایران در دنیای سیاست و اقتصاد پایان دادند، از این رو شانس خوبی برای برنده شدن رقابت‌های انتخاباتی پیش رو دارند.

سوزان مالونی کارشناس مسائل ایران در موسسه بروکینگ‌واشنگتن گفته شواهدی وجود دارد که یک اختلاف دیدگاه در ایران را نشان می‌دهد. دستاوردهای اقتصادی از زمان توافق هسته‌ای به سختی قابلیت رویت دارند و تندروها رئیس جمهور را به دادن امتیازهای بیش از حد به غرب متهم می‌کنند.

بلومبرگ مدعی شد: در حالی که حسام‌الدین آشنا مشاور مطبوعاتی روحانی اصرار دارد که ایرانی‌ها قاسم سلیمانی را در بازی‌های سیاسی درگیر نکنند، صادق زیباکلام اصرار دارد که او یکی از دو نفری است که با جدیت می‌تواند روحانی را به چالش بکشد. یکی دیگر از آنها محمود احمدی‌نژاد است.

بر اساس تحلیل‌های این خبرگزاری، عملکرد احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری می‌تواند او را از گردونه رقابت‌های انتخاباتی دور بعد حذف کند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز نفر دوم بعد از روحانی در انتخابات سال ۲۰۱۳ بود. او این روزها به واگذاری‌های غیرقانونی و با تخفیف املاک به اعضای شورای شهر تهران متهم شده و با وجود اینکه خودش این مسئله را رد کرده و گفته واگذاری‌ها مشروع بوده؛ اما همین امر بر کاندیداتوری او در دور بعد تاثیر خواهد گذاشت.

به تحلیل بلومبرگ، هر زمان قاسم  سلیمانی از یکی از جبهه‌های جنگ دیدار می‌کند، توسط شبکه‌های اجتماعی به شدت رصد می‌شود.

به گفته یکی از کارشناسان مسائل ایران، برای بسیاری از ایرانی‌ها سپاه و توسعه آن به دست سلیمانی ضامن امنیت ملی آنها در ناامنی‌های منطقه‌ای است.

کد خبر : ۴۱۱۴۳۹