خبرگزاری کار ایران

استفاده روزنامه جناحی از ساختمان وقف‌شده؟

علیرغم ادعای روزنامه وطن امروز مبنی بر «مانع‌تراشی دولت محترم بر سر راه رسانه‌های منتقد»، و قهرمان‌سازی خود و تلقین این موضوع که این روزنامه بخاطر انتقادهایش منتشر نشده است، عدم انتشار آن، هیچ ارتباطی به دولت نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، وطن امروز روز چهارشنبه منتشر نشد. روزنامه‌ای که در سه سال اخیر به خاطر تیترهای یک علیه دولت مشهور شده بود، یک‌بار دیگر نیز در اوایل دولت روحانی بخاطر مشکلات مالی انتشار خود را متوقف کرده بود.

با این حال سه شنبه شب مدیران این روزنامه در مطلبی جهت‌دار نوشتند که به خاطر فشار یکی از نهادها روز چهارشنبه منتشر نخواهند شد. برخی گفتند این نهاد شورای عالی امنیت ملی است که بارها به خاطر مطالب خلاف امنیت ملی از این روزنامه شکایت کرده بود، اما واقعیت این بود که بدهکاری این روزنامه به یک نهاد خیریه‌ای عمومی و غیر دولتی مانع انتشار وطن امروز شده بود و علیرغم ادعای این روزنامه مبنی بر «مانع‌تراشی دولت محترم بر سر راه رسانه‌های منتقد»، برای قهرمان‌سازی خود و تلقین این موضوع که این روزنامه بخاطر انتقادهایش منتشر نشده است، باید گفت که عدم انتشار آن، هیچ ارتباطی به دولت نداشته است.

ظاهرا از سال ۸۷ تا ۹۰ این روزنامه در دفتر روزنامه ایران منتشر می‌شده است، در سال ۸۸ نیز ستادهای تبلیغاتی احمدی‌نژاد وطن امروز را در شمارگان وسیع و به‌صورت رایگان بین مردم توزیع می‌کردند.

مهرداد بذرپاش مدیر این روزنامه که در دولت قبل مدیر سایپا شده بود، در انتخابات مجلس دهم از راهیابی به پارلمان بازماند و از لحاظ منابع مالی با اختلال مواجه شد.

با این حال روزنامه وطن امروز در جوابیه‌ای که منتشر کرده است، بدهی و همکاری با روزنامه ایران را تایید کرده است و تاکید کرده در یک بازه زمانی، چاپ، فروش و آگهی‌های روزنامه وطن امروز توسط موسسه ایران انجام گرفته است.

در واقع زمان مورد اشاره، همان زمان انتخابات است که بخاطر افزایش تیراژ ناشی از توزیع رایگان بین مردم، وطن امروز از امکانات روزنامه ایران استفاده کرده است و شاید انتظار دارد هزینه روزنامه‌های توزیع شده به صورت رایگان پرداخته شود.

از سویی دیگر در جوابیه وطن امروز آمده است که سازمان اوقاف مالک ساختمان روزنامه وطن امروز بوده و به خاطر اختلاف در رقم اجاره بها، اموال این روزنامه را به خیابان ریخته است.

این روزنامه چندبار هم از سوی قوه قضائیه، هیات منصفه مطبوعات و هیئت نظارت برمطبوعات اخطار گرفته است.

در این سال‌ها البته وطن امروز سخنگوی غیررسمی جریان مخالف دولت در کشور بود. انتخاب تیتر «بفرمایید شام!» بعد از کشتار پاریس یا انتخاب تیتر «خوشحالی الاغ‌ها» بعد از پیروزی دموکرات‌ها در تصویب برجام مواردی بوده که با اعتراض و واکنش مردم مواجه شده است.

توهین‌های وطن امروز البته گاهی خارج از ادبیات روزنامه‌نگاری بود و موجب رنجش سایر خبرنگاران می‌شد. ضعیف خواندن ظریف یا تمسخر بیماری پادشاه عربستان و مزخرف خواندن سازهای شجریان در تیتر یک از قول یکی دیگر از اساتید موسیقی از جمله رفتارهای این رسانه نزدیک به جبهه پایداری بوده است.

کد خبر : ۳۹۵۱۵۸