خبرگزاری کار ایران

بیانیه ۴ کشور عرب علیه ایران؛

اظهارات مقام‌های ایران علیه کشورهای عرب تنش‌زاست

چهار کشور عربی بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرده و از ایران خواسته‌اند به "دخالت در امور داخلی کشورهای عربی" پایان دهد. همچنین مالکیت جزایر سه‌گانه را از آن امارات دانسته و ایران را متهم به "اشغال" این جزایر کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس سران اتحادیه عرب در نواکشوت پایتخت موریتانی، بیانیه‌ای از سوی چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر علیه ایران صادر شد.

این کمیته چهارگانه در بیانیه خود به افزایش بحران میان کشورهای عربی و ایران اشاره کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته «به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی پایان دهد و دست از اشغال جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که متعلق به امارات متحده عربی است بردارد.»

علاوه بر چهار کشور یادشده، دبیرکل اتحادیه عرب نیز که اهل مصر است این بیانیه را امضا کرده است. این کمیته چهارگانه در ژانویه سال جاری ۲۰۱۶ و به موجب قطعنامه ۸۸۷۹ اتحادیه عرب تشکیل شد.

اعضای این کمیته همچنین گزارشی را بررسی کردند که توسط اتحادیه عرب و سازمان نظارت بر اظهارات منفی مقام‌های ایرانی علیه کشورهای عربی تهیه شده بود.

در بیانیه کمیته چهارگانه ادعا شده که دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی اخیرا تشدید شده و همچنین مقام‌های ایرانی اظهارات تحریک‌کننده‌ای علیه کشورهای عربی بیان کرده‌اند.

این کمیته بارها از «دخالت‌های ایران» در امور کشورهای عربی سخن گفته و آن را محکوم کرده است و از تهران خواسته دست از «اظهارات تحریک‌آمیز و پرخاشگرانه» بردارد

نویسندگان این بیانیه در پایان این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا اساسا ایران خواهان بهبود روابطش با کشورهای عربی هست یا نه، در حالی که شواهد بسیاری از دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای عربی وجود دارد مثل دخالت ایران در بحران‌های بحرین، یمن و سوریه.

کمیته چهارگانه کشورهای عربی همچنین در ادعایی تکراری بار دیگر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را زیر سوال برده و آن را «اشغال» این جزایر توسط ایران خوانده است!

کد خبر : ۳۹۴۱۶۲