خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

معاون هیلاری کلینتون راه اوباما را در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۳۹۴۰۷۹

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: سناتور تیم کین را می‌توان تا حدود بسیار زیادی ادامه‌دهنده راه جان کری دانست. از جناح محافظه‌کار حزب دمکرات است ولی از پیروان اندیشه اوباما در سیاست خارجی محسوب می‌شود.

سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به انتخاب تیم کین به عنوان معاون ریاست جمهوری توسط هیلاری کلینتون اظهار داشت: سناتور تیم کین تا پیش از عضویت در مجلس سنا، سابقه فرمانداری ویرجینیا را در کارنامه خویش دارد. او از سال 2013 سناتور شده و در کمیته روابط خارجی مجلس سنا عضویت دارد.

وی ادامه داد: سناتور تیم کین را می‌توان تا حدود بسیار زیادی ادامه‌دهنده راه جان کری دانست. از جناح محافظه‌کار حزب دمکرات است ولی از پیروان اندیشه اوباما در سیاست خارجی محسوب می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه انتخاب تیم توسط هیلاری کلینتون از دو زاویه قابل بررسی است، گفت: از زوایه نخست، تیم کین فردی محافظه‌کار است که به کاربرد قدرت سخت مشهور است و از این طریق کلینتون می‌تواند در برابر انتقادهای تند جمهوری‌خواهان نسبت به دولت دمکرات اوباما مانور بدهد و از زاویه دوم، با توجه به سابق مثبت حمایت کین از اوباما، کلینتون با انتخاب او درصدد بوده است جناج روشنفکر دمکرات‌ها را آزرده نکند.

مطهرنیا افزود: در واقع، کلینتون با انتخاب کین به عنوان معاون خود دو طیف را نشانه گرفته است؛ نخست، محافظه‌کارانی که به دادن رای به ترامپ تردید دارند و دوم، جذب و جلب نظر روشنفکران که خواستار تداوم راه اوباما هستند.

وی با اشاره به تفاوت‌های اوباما و کلینتون تصریح کرد: باراک اوباما در سیاست خارجی راه را متکی بر استفاده از قدرت نرم می‌پیمود. به عبارت دیگر، او در دکترین او و در تلفیق قدرت نرم و سخت، میزان قدرت نرم غلبه یافته بود و از این جهت او را می‌توان کبوتر آبی دانست.

این کارشناس مسائل امریکا اضافه کرد: در برابر اوباما، هیلاری کلینتون یک کبوتر قرمز است که همان راه اوباما را ادامه می‌دهد اما غلظت قدرت سخت در سیاست خارجی آینده آمریکا نسبت به امروز افزایش خواهد یافت.

مطهرنیا درباره نظرات تیم کین به توافق هسته‌ای هم خاطرنشان کرد: اظهارات تیم کین درباره اگر نسبت به اوباما بیشتر نباشد، کمتر نیست. او از جمله‌ سناتورهای دمکراتی بود که حامی توافق هسته‌ای محسوب می‌شد و از برجام و دیپلماسی حمایت می‌کرد.

وی یادآور شد: ترامپ انتخاب نخبگان امریکایی نیست و انتخاب احتمالی او به عنوان رئیس جمهور می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها در امریکا شود. ساختار قدرت در امریکا متمایل به کلینتون است ولی باید منتظر انتخابات در امریکا ماند و دید چه کسی رئیس جمهور امریکا می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز