خبرگزاری کار ایران

شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای عربی اگر بتوانند پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برند/ عناصر تروریست در ایران از عربستان کمک می‌گیرند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون تاکید کرد: کشورهای عربی سعی می‌کنند تنش‌ها را با ایران زنده نگه دارند تا بعد از انتخابات آمریکا شاید بتوانند راه اوباما را نسبت به ایران عوض کنند.

شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره چرایی افزایش تنش‌ها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: دشمنی کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران ریشه‌های زیادی دارد که از جمله آنها، مسائل نژادی و مذهبی است.

او ادامه داد: اعراب از فارس‌ها به دلایل زیادی خوش‌شان نمی‌آید. بسیاری از آنها و نه فقط وهابی‌ها شیعه را مسلمان واقعی نمی‌دانند.

بعد از برجام هنوز روابط ایران با بازیگران مهم بین‌المللی بهبود نیافته است

این کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی با بیان اینکه حتی بعد از برجام هنوز روابط ایران با بازیگران مهم بین‌المللی بهبود نیافته است، اظهار داشت: حتی به اصطلاح دوستان ایران نظیر روسیه و چین نیز اعتماد کامل به ایران ندارند. این عدم اعتماد در نپذیرفتن ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای روشن شد در حالی که پاکستان قرار است امسال عضو کامل این سازمان منطقه‌ای شود.

هانتر تاکید کرد: کشورهای عربی سعی می‌کنند تنش‌ها را با ایران زنده نگه دارند تا بعد از انتخابات آمریکا شاید بتوانند راه اوباما را نسبت به ایران عوض کنند.

عربستان عناصر تروریست و تجزیه‌طلب در ایران را کمک می‌کند

او با اشاره به پیامدهای افزایش تنش میان ایران و کشورهای عربی تصریح کرد: این دشمنی‌ها اثرات منفی در امنیت ایران داشته است از جمله، این کشورها به خصوص عربستان سعودی عناصر تروریست و تجزیه‌طلب در ایران را کمک می‌کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون افزود: اگر این اقدامات شدت بگیرد، ممکن است ایران درگیر جنگ‌های محدود محلی شود و منابع و امکانات او را از مسیر توسعه خارج سازد. همچنین این کشورها می‌توانند باعث درگیری بین ایران و یکی از همسایگان بشوند.

کشورهای عربی اگر بتوانند پرونده ایران را به شورای امنیت خواهند برد

هانتر درباره تلاش کشورهای عربی برای اعمال تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران به بهانه فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: مسلما این کشورها امیدوار هستند که بتوانند بعد از اوباما سیاست تحریم‌ها برگردانند، اما فکر نمی‌کنم موفق شوند مگر اینکه ایران به اقدامات خاصی دست بزند.

او با بیان اینکه کشورهای عربی اگر بتوانند پرونده ایران را به شورای امنیت خواهند برد، یادآور شد: بهترین راه مبارزه با این تحریک‌ها این است که ایران روابط خود با غرب که شامل آمریکا هم می‌شود، بهبود دهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره نقش‌آفرینی برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای برای میانجی‌گری میان ایران و کشورهای عربی هم ابراز داشت: اتحادیه اروپایی و روسیه به دنبال منافع خودشان هستند. تا به حال آنها از تنش‌های بین ایران و عربستان سعودی سود برده‌اند. هر دو می‌خواهند به این کشورها اسلحه بفروشند و ترس از ایران بهانه خوبی برای آنها است. ایران باید خودش منافع ملی خود را حفظ کند. متاسفانه بعضی‌ها در ایران اصلا به فکر منافع ملی نیستند.

در آمریکا درباره تنش ایران و آمریکا دیدگاه یکسانی وجود ندارد

هانتر درباره امریکا هم بیان کرد: دیدگاه یکسانی در این زمینه در امریکا وجود ندارد. اوباما به عربستان سعودی پیشنهاد کرده بود که با ایران بسازد اما گروهی دیگر از تنش میان ایران و عربستان خشنود هستند و فکر می‌کنند که این به نفع اسرائیل تمام می‌شود. به طور کلی وقتی که فعلا ایران با آمریکا مخالف است، انتظار حمایت آمریکا از ایران مقابل عربستان را نباید داشت.

اعراب، ایران را تهدیدی برای رسیدن به اهداف خود می‌بینند

وی در پاسخ به این سوال که تهدیدهای مشترک منطقه‌ای مانند داعش نتوانسته موجب گفت‌وگوی ایران و کشورهای عربی شود؟ عنوان کرد: کشورهای عربی اول طرفدار داعش بوده‌اند. بعضی از آنها هنوز هم از داعش طرفداری می‌کنند. مسائل دیگر نظیر توسعه‌ و محیط زیست برای آنها فوریتی ندارد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون ادامه داد: فکر مسئولان این کشورها فقط حفظ قدرت خودشان است. آنها ایران را تهدیدی برای این هدف خود می‌بینند. این دیدگاه، به اضافه نفرت آنها از ایران باعث می‌شود که بقیه مسائل را نادیده بگیرند و گفت‌وگویی انجام نشود.

کد خبر : ۳۹۴۰۰۲