کد خبر: 373247 A

در جریان سفر «مودی» به ایران انجام می‌شود؛

ایلنا: در سفر روز آینده نخست وزیر هند به ایران قرار است قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار منعقد شود. علاوه تاثیر افزایش حضور هند در مرز ایران-پاکستان، عملکرد ناقص سپاه پاسداران به عنوان پیمانکار قبلی بندر چابهار اصلی ترین دلیل عقب افتادن توسعه این بندر استراتژیک در سالهای اخیر است

به گزارش ایلنا ان‌دی تی‌وی، در سفر نخست وزیر هند به ایران که قرار است روز بعد صورت بگیرد قرادادهای مربوط به توسعه بندر چابهار یکی از محورهای اصلی مذاکرات دو کشور به شمار می‌رود.

در کنار خبرهای رسیده از منابع آگاه هندی از پالایشگاههای این کشور در آستانه سفر «ناریندرا مودی» نخست‌وزیر هند به ایران مبنی بر تسویه  ۷۵۰ میلیون دلار از بدهی ۶.۴ میلیارد دلاری هند به ایران بابت خرید نفت به یورو طی ۲ روز گذشته یکی از مهم ترین خبرها حول سفر نخست وزیر هند به ایران قرارداد های مربوط به توسعه بندر چابهار است.

بندر چابهار که از طریق دریای عمان و راه آهن پیش‌بینی شده در افغانستان، بنادر اصلی هند را بدون نیاز به عبور از مرز پاکستان به آسیای مرکزی وصل می‌کند یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات دو کشور در سال‌های گذشته بوده که برخی دلایل با وجود ابراز تمایل طرف هندی در توسعه این بندر و راه اندازی این کوریدور هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

گزارش‌های مربوط به دلایل عدم راه اندازی این بندر در جنوب غرب ایران نشان می‌دهد سپاه پاسداران به عنوان سرمایه‌گذار و پیمان کار مسئول در این بندر که وظیفه لایروبی این منطقه را بر عهده داشته است در میانه راه به دلیل بروز برخی مشکلات فنی از ادامه کار بازمانده‌اند.

طبق خبرهای رسیده به نظر می‌رسد یکی از دلایل به عقب افتادن شروع راه‌اندازی و آغاز به کار طرف هندی در این بندر سرباز زدن هندی‌ها در پرداخت خسارات ناشی از عملکرد ناقص پیمانکار قبلی در لایروبی این بندر است.

از سویی دیگر بندر چابهار در مرز ایران و پاکستان در استان سیستان بلوچستان، یکی از مناطق استراتژیک برای هندی‌ها جهت بهره‌برداری‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود. از این رو پاکستان بارها توسعه حضور هندی‌ها در این بندر را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد کرده و ایران را برای تسهیل این حضور مقصر می داند،  از این رو به نظر می رسد یکی از دلایل تعلل در راه اندازی بندر چابهار، روابط ایران-پاکستان و احتمال افزایش تهدیدات تروریستی از سوی گروه های وابسته به دولت پاکستان در راستای حفظ امنیت اطلاعاتی این کشور باشد

با تمام این احوال علاوه بر مزایای مادی عبور کانتینرهای هندی از این بندر و توسعه خطوط حمل و نقلی مربوط به این کوریدور، یکی از مهم ترین دلایل نیاز ایران به این بندر استراتژیک، دور شدن یکی از مسیرهای تجاری ایران از منطقه پرتنش تنگه هرمز و خلیج فارس است.

به گزارش شبکه ان دی تی وی (شبکه ملی هند) نخست وزیر هند با نگاه استراتژیک به این بندر جنوبی ایران جهت ایجاد یک راه به آسیای مرکزی بدون نیاز به عبور از مرزهای پاکستان برای امضای قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری برای توسعه این بندر به ایران سفر می‌کند.

قرارداد ۴۶ میلیارد دلاری بین پاکستان و چین برای توسعه بندر گوادار در فاصله ۶۰ مایلی بندر چابهار اصلی‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار از سوی تحلیلگران هندی قلمداد شده است. طرح چین، برای سرمایه‌گذاری در سریلانکا، بنگلادش و مالدیو و حضور گسترده چین در منطقه رویکرد جدی هند بر روی این پروژه در ایران را برانگیخته است.

بندر چابهار ناریندرا مودی سفر نخست وزیر هند به ایران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر