خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم پایبندی واشنگتن به برجام، میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد می‌کند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: عدم پایبندی امریکا به برجام می‌تواند میان اروپا و امریکا شکاف ایجاد کند.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر فدریکا موگرینی و هفت کمیسیونر دیگر اتحادیه اروپایی گفت: برجام فصل جدیدی از روابط میان ایران و گروه ۱+۵ را ایجاد کرده و ما شاهد هستیم که توافق هسته‌ای توانست بسیاری از نگرانی‌های آن‌ها را حل یا کم‌رنگ کنند.

او با یادآوری لغو تحریم‌های اقتصادی مرتبط با مسئله هسته‌ای با اجرایی شدن اظهار داشت: با اجرایی شدن برجام، اتحادیه اروپایی تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را لغو کرد و رفع این تحریم‌ها موجب شده است تا اروپا به فکر احیا و تقویت روابط اقتصادی دوجانبه و چندجانبه با ایران باشد و آن را در دستورکار خود قرار دهد.

این کار‌شناس مسائل اروپا ادامه داد: گسترش روزافزون تروریسم و افراط‌گرایی در خاورمیانه، گسترش بحران‌های مختلف در منطقه و مسئله آوارگان نیز از دیگر عوامل موثر در این باره است تا آن‌ها به فکر همکاری با ایران باشند.

مکی در پاسخ به این سوال که سفر فدریکا موگرینی به تهران در حالی صورت گرفت که با وجود رفع تحریم‌ها، فضای روانی هراس همکاری با ایران از سوی شرکت‌های اروپایی دیده می‌شود. چقدر سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌تواند در تخفیف این فضای روانی موثر باشد؟ تصریح کرد؟ به مدت ۳۷ سال نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌هایی در مناسبات میان ایران و اروپا وجود داشته است که این روابط از سال ۸۴ تیره‌تر شد.

او با بیان اینکه نباید انتظار داشت که طی مدت زمان کوتاه فاصله میان طرفین کاسته شود، خاطرنشان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم که در زمان کوتاهی، تمامی اختلافات میان ایران و اروپا از بین رود، واقع‌بینانه نیست. با این حال، پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، ۱۵۰ هیات اقتصادی، تجاری و سیاسی از اروپا به تهران آمده‌اند و رایزنی‌هایشان را با طرف ایرانی آغاز کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: در مرحله نخست لازم است تا طرفین با یکدیگر رایزنی کرده و از فرصت و مزیت‌های همدیگر آشنا شوند. اروپایی‌ها به مدت ۱۰ سال از بازار ایران دور بوده‌اند و لازم تا از ایران شناخت بهتری به دست آورند. امضای توافقنامه و اجرایی شدن آن هم زمان می‌برد و همین مسئله موجب می‌شود تا نمود یافتن این رایزنی‌ها و توافقات اندکی به تاخیر بیفتد.

مکی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام فضای روانی هراس با ایران تا حدود بسیاری رفع شده و بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مند با ایران هستند، ابراز داشت: سفر فدریکا موگرینی و هفت کمیسیونر اتحادیه اروپایی به ایران و رایزنی‌هایشان با مقام‌های عالی رتبه ایران بی‌تردید در تقویت مناسبات ایران و اروپا موثر بوده و می‌توان گفت ایران و اروپا وارد فصل جدیدی از روابط خود شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپایی‌ها با این رفت و آمد‌ها و تقویت‌ همکاری‌ها در حال فاصله‌گیری از امریکا برای مقابله با ایران هستند؟ بیان کرد: شاید اکنون در این باره نتوان قضاوت درستی کرد. در شرایط کنونی، فضای امریکا انتخاباتی و پر تنش شده است ولی می‌توان گفت که عدم پایبندی امریکا به برجام می‌تواند میان اروپا و امریکا شکاف ایجاد کند.

این کار‌شناس مسائل اروپا اضافه کرد: رئیس جمهوری بعدی آمریکا هر کسی که باشد مجبور به اجرایی کردن برجام و پایبندی به آن است و در صورتی که بخواهد برجام را لغو کند و به آن پایبند نباشد، اروپا دیگر حاضر نخواهد شد از سیاست‌های تحریمی علیه ایران، امریکا را همراهی کند.

مکی یادآور شد: با دستیابی به برجام و اجرایی شدن برجام، به اعتراف کار‌شناسان و دیپلما‌ت‌ها غربی اجماع علیه ایران سخت‌تر شده و فضای منطقه‌ای هم سبب شده اروپایی‌ها علاقمند به همکاری با ایران باشند.

او در رابطه با احتمال بازگشایی نمایندگی دائم اتحادیه اروپایی در تهران هم عنوان کرد: اروپایی‌ها با کشورهایی که از روابط نزدیکی برخودار هستند، نمایندگی ایجاد می‌کنند تا بر این اساس، طرفین بتوانند روابط خود را با یکدیگر افزایش داده و فرصت‌های همکاری با یکدیگر را بررسی کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه افتتاح نمایندگی دائم اتحادیه اروپایی در تهران به نزدیکی روابط ایران و اروپا می‌کند، گفت: هر چه در سطح کلان روابط تهران و بروکسل نزدیک‌تر شود، به نفع ایران خواهد بود، زیرا حتی کشورهایی که در اتحادیه اروپایی با ما همسویی کمتری دارند، کمتر می‌توانند کارشکنی کنند و از سویی این افزایش روابط می‌تواند در تحکیم روابط ایران با تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه موثر واقع شود.

مکی در پاسخ به سوالی در رابطه با همکاری‌های منطقه‌ای ایران و اتحادیه اروپایی نیز اظهار داشت: مشارکت ایران در مذاکرات بین‌المللی سوریه و چاره‌جویی و مشورت با او برای حل این بحران به معنای آن است که غرب نقش کشورمان را در ایجاد ثبات پذیرفته و دیگر نمی‌تواند تهران را محور و کانون تروریسم معرفی کند.

کد خبر : ۳۶۲۳۱۱