خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کوبا:

قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند خواسته‌های خود را به دیگران تحمیل کنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا، با بیان اینکه در جهان امروز روابط میان کشور‌ها باید بر اساس احترام و منافع متقابل پایه‌گذاری شود، گفت: دنیای امروز دنیای متفاوتی است که قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند خواسته‌های خود را به دیگران تحمیل کنند.

به گزارش ایلنا، در نشست «بررسی تحولات منطقه خاورمیانه و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران»، که پس از نمایش فیلمی مستند در خصوص موقعیت ژئوپولیتیک ایران در منطقه، فرهنگ و تمدن پارسی، زیرساخت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف برگزار شد؛ شرکت‌کنندگان مطالبی در خصوص موقعیت سیاسی و جغرافیایی منطقه و نقش ایران در این زمینه بیان کردند.

بخش عمده این نشست دو ساعته به پرسش و پاسخ و طرح دیدگاه‌ها اختصاص داشت و طی آن، محققان و دیپلمات‌های حاضر پرسش‌هایی در مورد تحولات منطقه خاورمیانه و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مهم این حوزه، نامه مقام معظم رهبری به جوانان، ریشه‌های تروریسم و رویکرد و راه حل‌های ایران در مقابله با خشونت و افراط گرایی طرح کردند.

سفیر کشورمان در هاوانا ضمن پاسخگویی به سوالات، به تشریح مواضع و دیدگاه‌های ایران در خصوص موضوعات مهم منطقه و جهان و همینطور پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان پرداخت.

کامبیز شیخ حسنی گفت: دنیای امروز دنیای متفاوتی است که قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند خواسته‌های خود را به دیگران تحمیل کنند.

وی افزود: در جهان امروز روابط میان کشور‌ها باید بر اساس احترام و منافع متقابل پایه‌گذاری شود و مشکلات، اختلافات و تنش‌ها از طریق گفت‌و‌گو و فرمول‌های مبتنی بر منافع متقابل، حل و فصل گردد.

سانتیاگو پرز از مسئولان ارشد این موسسه هم طی سخنانی، ایران را دوست ارزشمند کوبا در منطقه مهم خاورمیانه توصیف کرد و خواستار تداوم مشارکت دیپلمات‌ها و اندیشمندان ایرانی در برنامه‌های این مرکز و نیز همکاری نهادینه و مستمر با دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران شد.

مرکز تحقیقات سیاسی بین المللی، موسسه‌ای علمی‌ مرتبط با موسسه عالی‌ روابط بین المللی «رائول روآ گارسیا» است که در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۰ بنیانگذاری شد.

ماموریت این مرکز، انجام تحقیقات آینده نگر در میان مدت و بلند مدت در زمینه سیاست بین المللی و روابط بین المللی، با یک چشم انداز استراتژیکی در مورد مشکلات جهانی‌ و منطقه‌ای است.

کد خبر : ۳۶۲۲۷۸