خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در مراسم روز ملی فضایی:

هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم اذیت نشد/ زمان اجرای برجام ملی فرا رسیده است

رییس جمهور اظهار داشت: حتی در روز ۱۲ بهمن و حتی در روز ۲۱ بهمن هم نمی‌شد فکر کرد این انقلاب به ثمر برسد، اما اگر ملتی یکپارچه شد، خداوند یاریگر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که مراسم روز ملی فضایی در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت، ضمن تبریک دهه مبارک فجر به ملت بزرگ ایران و به ویژه به دانشمندان و تلاشگران در زمینه فناوری فضایی گفت: چه روزهای پرشور و نشاطی بود که ملتی بزرگ با اتکای به خداوند و اعتماد به نفس ملی و با رهبری آن مرد استثنایی توانست پرچم استقلال و آزادی را در این سرزمین برافراشته دارد.

او گفت: ‌ اگر به یک سال پیش از آن یا به دو سال پیش از بهمن ۵۷ بازگردیم، ‌ چه کسی فکر می‌کرد مردمی تنها، اما متحد و با رهبری آسمانی، گرچه دست خالی، اما با دل‌های پر امید بتواند یک رژیم استبدادی ریشه دوانده در این کشور را سرنگون کند؛ درهای زندان‌ها را باز کند؛ انقلابی‌ها و ایثارگران بزرگ اسلامی را از زندان‌ها آزاد کند؛ مردم به صحنه بیایند؛ همه آن‌هایی که این کشور را به نحوی تصرف کرده و بر کشور استیلا یافته‌بودند؛ قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا را از کشور بیرون انداخته و روی پای خود بایستند و انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر برسانند.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: حتی در روز ۱۲ بهمن و حتی در روز ۲۱ بهمن هم نمی‌شد فکر کرد این انقلاب به ثمر برسد، اما اگر ملتی یکپارچه شد، خداوند یاریگر است.

روحانی افزود: ارزش آن روزهای شکوهمند را تنها کسانی که در آن زمان بودند، می‌توانند درک کنند و هیچ‌گاه فیلم‌ها و کتاب‌ها و اسناد نمی‌تواند ویژگی‌های آن روز‌ها را برای نسل جدید روشن کند. قدرت بسیاری پشت آن رژیم جبار بود، اما آن ملت توانستند آرمان بزرگ خود را به دست بیاورند.

او ادامه داد: در آن هفته‌های پیش از انقلاب یا شاید ماه‌های پیش از انقلاب از محرم، صفر و ربیع پیش از انقلاب، حرکت انقلابی مردم ایران در صدر اخبار جهان بود و این خبر همه دنیا را تحت‌الشعاع قرار داد و پس از پیروزی انقلاب نیز فکر می‌کردند طی چند هفته می‌آیند و انقلاب را سرنگون خواهند کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنها فکر می کردند خیلی زود برمی‌گردند، یادآور شد: حتی کسی که مهرآباد را با گریه ترک کرد، فکر می‌کرد برمی‌گرد.

او متذکر شد: حادثه بزرگی در سراسر جهان بود؛ اینجا بسیاری از استادان ارتباطات حضور دارند. ارتباطات در پیروزی انقلاب ما نقش داشت. امام در فرانسه صحبت می‌کرد از خط تلفن و وسایل ارتباطی آن زمان پیام ارسال می‌شد.

روحانی با اشاره به اینکه در آغاز نهضت اسلامی در سال ۴۲ هم نوعی ارتباط از طریق ضبط‌های ریلی و تبدیل آن‌ها به اعلامیه برای ارسال آن‌ها وجود داشت، اظهار داشت: اگر ملتی می‌خواهد حول محوری جمع شود، ارتباط اولین وسیله است. انقلاب اسلامی حادثه بزرگی بود که یکی از ویژگی‌هایش پیروزی یک ملت بر استبداد داخلی و قدرت‌های جهان بود که امروز به آن روز‌ها می‌بالیم و مغروریم به خاطر شهدای انقلاب و حوزه‌ها و دانشگا‌ها و اقشاری که پشتِ سر امام برای استقلال و آزادی و احیای قانون و اخلاق اسلامی در کشور ایستادند و تحمل کردند تا انقلاب به پیروزی برسد.

رییس جمهوری گفت: سی و هفتمین سال انقلاب با تحول دیگری توام شد؛ مردم ما برای احقاق حقوقشان ایستادند و سختی‌ها را به جان خریدند و اگر ایستادگی مردم و درایت و ارشاد رهبری نبود و اگر کاردانان و کار‌شناسان و عالمان باتجربه پشت میز مذاکره نبودند، امروز نمی‌توانستیم فرجامِ برجام را شاهد باشیم.

او تصریح کرد: کار بزرگی توسط این ملت انجام گرفت بنابراین این انقلاب را با هیچ حادثه‌ای مقایسه نمی‌کنیم و بدانیم آن انقلاب عظیم اسلامی، افتخار تاریخی ما بود.

به گزارش ایلنا، روحانی گفت: مردم ۱۵ سال مقاومت کردند تا توانستند به حق و آزادی خود دست پیدا کنند و امروز یک‌بار دیگر در شعاع کوچک‌تر باید بار دیگر خود را آزمایش می‌کردیم. درحالی که دشمن دیوار تحریم را دور ایران کشیده‌ بود و باعث شده بود حتی یک کشتی نتواند در بنادر ما پهلو بگیرد؛ لنج‌های کوچک‌ از هر کانیتری که پهلو می‌گرفت، ۷۰۰ دلار از جیب مردم ایران پرداخت می‌کردند و گاهی نیز باید پرچم یک کشور را اجاره می‌کردیم تا بتوانیم تجارتمان را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دادند نفتی که از آنِ ما بود و بازاری که حقِ ما بود، صادر شود. از همه‌جا و با همه امکانات و ازجمله از طریق ماهواره‌های تجسسی‌شان همه چیز را تحت کنترل داشتند. همه این فشار‌ها برای این بود که مردم در برابر قدرت‌های جهانی سر فرو بیاورند لذا تمام این موفقیت‌ها نیز برای بود که ما ایستادیم، تحمل کردیم، فشار‌ها را به جان خریدیم، اما در برابر حرف زور سر تسلیم فرود نیاوردیم.

او گفت: این شعار و عمل مردم ما بود اما در عین حال برای این‌که در یک هدف بلند به موفقیت و پیروزی برسیم، باید کوتاه‌ترین، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه را برگزینیم.

روحانی یادآور شد: آنچه در طول ۳۰ ماه گذشته تحقق یافت، اعتقاد به این سخن بود که می‌توان با دنیا حرف زد و با منطق حرف را به کرسی نشاند و در یک معامله با دنیا کاری کرد که هم به خواسته خود برسیم و هم طرف مقابل احساس شکست نکند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: البته حق مردم است که به خاطر این همه ظلمی که به آنها شده، ‌ نسبت به قدرت‌های بزرگ بی‌اعتماد باشند، اما راهی که اکثریت مردم ما از خرداد ۹۲ انتخاب کردند و مسیری که مردم به آن رای دادند، این بود که راه تعامل سازنده، ما را به یک برنامه اقدام مشترک یعنی‌‌ همان برجام می‌رساند و این هدفی بود که مردم بزرگ ما به آن دست یافتند.

او اضافه کرد: برای این کار، همدلی، همزبانی و وحدت نیاز بود و به همین دلیل امسال سال همدلی و همزبانی شد.

روحانی تصریح کرد: هیچ‌کس، حتی سرسخت‌ترین دشمنان ما تردید ندارند که در این معامله ملت ما سود برده است، حتی چند کشوری که برخی نامشروع و برخی مشروع داد و فریاد می‌کنند که چرا این توافق حاصل شده، می‌گویند این توافق نشان‌دهنده قدرت ایران بوده است. حتی کسانی که در ایالات متحده آمریکا با بداخلاقی سخنان ناصحیح می‌گویند، ‌معترف هستند که این توافق پیروزی ایران بوده است و این یک پیروزی و موفقیت در تاریخ ایران بوده‌ است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه دستاورد برجام یک پیروزی و موفقیت در تاریخ ملت بزرگ ایران است، گفت: الان زمانی است که باید برجام دو شروع شود برجام بین ایران و ۵+۱ بود و امروز به برجام ملی نیاز داریم.

او با بیان اینکه ما از برجام یک عبور کردیم و باید برجام دو را آغاز کنیم، متذکر شد: موافق و مخالف و منتقد دولت باید دست به دست هم دهیم چراکه هیچ‌کداممان در اهداف ملی و توسعه ملی و حل مشکلات محیط زیست و تسلط بر فضا و موفقیت در «آی‌تی» که با هم دعوا نداریم.

روحانی افزود: خوشبختانه در مشکلات اصلی کشور، نظرات نزدیک است و ما دنبال اشتغال و رونق اقتصادی هستیم و در آن اختلاف نداریم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این دولت با تحمل‌ترین دولت است، یادآور شد: سوابق دولت‌های قبلی را دارم؛ از آغاز انقلاب بودم و می‌دانم هیچ دولتی به اندازه این دولت اذیت نشد. البته مردم قدر‌شناس هم از این دولت حمایت کردند.

او گفت: امروز نه در مشکلاتمان اختلاف داریم و نه در اهداف بلندمدتمان، لذا همه باید کنار هم قرار گیریم و بدانیم که به برنامه جامع اقدام مشترک ملی نیاز داریم و در فناوری‌های نو باید حضور پیدا کنیم. هر کسی به سهم خودش کمک کند و آنچه «می‌توانیم و می‌شود» را به مردم واگذار کنیم.

روحانی با بیان اینکه اگر در برنامه‌ای قسمت‌های مختلف است و می‌شود برخی قسمت‌ها را به شرکت‌های بیرونی بدهیم و دستگاه‌های دولتی را کوچک و چابک کنیم، باید اینکار را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در برخی از کشور‌ها بخش فناوری‌های فضایی را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده‌اند، پس ما آنچه می‌توانیم انجام دهیم را انجام می‌دهیم و مابقی را به خود مردم می‌سپاریم. توصیه من به وزیر دفاع هم نیز همین بوده که کارهایی را که می‌توانیم به مردم واگذار کنیم، به مردم بدهیم، البته برنامه‌های محرمانه بحث دیگری دارد.

به گزارش ایلنا، رییس جمهور خاطرنشان کرد: در فناوری‌های نو و تحقیقاتمان باید اولویت‌بندی کنیم. باید دید امروز اولویت اول ما کدام است و روی کدام مسئله با اولویت باید تمرکز کنیم چراکه در برنامه‌های تحقیقاتی منابع ما محدود است و با آن نمی‌توان همه کار کرد زیرا باید اولویت‌بندی کرد تا به نتیجه برسیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه باید برنامه‌های فناوری خودمان را برای مردم توضیح دهیم، تصریح کرد: این طور نباشد که مردم ندانند برنامه‌های ما چیست لذا باید آنها را در معرض افکار عمومی قرار دهیم تا مردم در سیاستگذاری حضور پیدا کنند.

او با بیان اینکه باید اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: به راحتی می‌توان در شبکه‌های اجتماعی مردم را مطلع کرد و به تمام اهداف بلندی که مدنظر است، دست پیدا کنیم. فناوری فضایی برای همه ما مهم است و این فناوری تنها مختص بخش صداوسیما نیست و در بسیاری از موارد به این فناوری نیاز داریم.

روحانی گفت: امروز لازم نیست همه از خانه خارج شوند و به مطب دکتر بروند، به راحتی می‌توان از خانه با پزشک در تماس بود و نسخه را از وسایل ارتباط جمعی تهیه کنیم. شرایط ارتباطات با گذشته متفاوت است و باید در صحنه فناوری‌ها حضور داشته باشیم.

رییس جمهور گفت: دنیای امروز، دنیای رقابت است. نباید برویم بر روی «الف» بایستیم، اگر تا «لام» را دیگران کار کردند، باید از آنجا کار را ادامه بدهیم. آن‌چه امروز در پرتو برجام برای ما ایجاد شده، ارتباط با دنیای فناوری است.

او با اشاره به سفر اخیر خود به دو کشور اروپایی اعلام کرد: ما می‌خواهیم در صنعت هواپیما، خودمان هم قطعه‌ساز باشیم و در مراکز تحقیقات نفت و گاز حضور داشته‌باشیم. معنای برجام این نیست که چون دروازه‌ها باز شده، تحقیق را کنار بگذاریم و هرچه می‌خواهیم بخریم. معنای برجام این است که راه باز شده تا از فناوری و دانش دیگران استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: به صراحت به همه گفته‌ایم که به دنبال سرمایه و آوردن فناوری به کشور هستیم. جوانان و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ما آماده بهره‌برداری از این فرصت و البته آماده خلاقیت هستند.

او با اشاره به یکی از روایات پیامبر اکرم (ص)، گفت: اگر می‌خواهید بر آسمان و زمین مسلط شوید، راه آن علم و دانش و فناوری است. من در برابر همه دانشمندان این کشور و همه جوانان پرتلاش و همه اساتید محترم و همه کسانی که برای عظمت نام ایران تلاش می‌کنند، ‌ سر ِ تعظیم فرود می‌آورم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز روز واردات کالا از خارج به داخل کشور نیست. امروز روز باز شدن فضا برای کار و کوشش و تلاش است. ما باید کار بزرگی انجام دهیم. هر ساله هزاران نفر از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل می‌شوند و باید برای استفاده از دانش آنها و خرجی که برایشان انجام گرفته، ‌تلاش کنیم. اگر دانشجویی چندسال پس از فارغ‌التحصیلی بیکار بماند، شور و نشاط علمی خودرا از دست می‌دهد و گاهی ممکن در مسیر دیگری قرار بگیرد.

روحانی در پایان ضمن تبریک به دانشمندانی که موفق به ساخت ماهواره «دوستی» شدند، گفت: از تمام دانشمندانی که با تلاش فراوان عملیات ساخت این ماهواره «دوستی» و دیگر ماهواره را انجام داده و همچنین برای کسانی که برای ساخت ماهواره‌بر‌ها تلاش بسیاری انجام دادند، ‌ آرزوی موفقیت می‌کنم و از همه آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند ما را در تکامل راه انقلاب اسلامی موفق و پیروز بدارد.

کد خبر : ۳۴۴۰۳۳