خبرگزاری کار ایران

از آذر ۶۱ تا آذر ۹۴؛

مروری بر چهار دوره انتخابات خبرگان رهبری

با گذشت چهار دوره٬ اکنون زمان ثبت نام پنجمین دوراز انتخابات خبرگان رهبری فرا رسیده و بنا به اعلام مسئولان ستاد انتخابات وزارت کشور زمان اعلام کاندیداتوری از بیست و ششم آذر ماه در وزارت کشور و مراکز فرمانداری‌ها آغاز و تا چهارم دی ماه هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ پنجمین انتخابات خبرگان رهبری هفتم اسفند سال جاری در حالی برگزار می‌شود که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شاهد برگزاری ۴ دوره بوده‌ایم که در این گزارش با مروراجمالی به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری٬ نگاهی آماری به میزان مشارکت٬ تعداد داوطلبان و جزئیات بیشتر از انتخابات این دوره‌ها می‌پردازیم:

چگونگی برگزاری انتخابات خبرگان رهبری

درباره چگونگی برگزاری اولین مجلس خبرگان باید به سال ۱۳۶۱ بازگشت درست زمانیکه حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، وزیر وقت کشوردر کابینه اول مهندس موسوی، پس از گذشت ۳۲ ماه از همه‌پرسی قانون اساسی و تصویب آن توسط مردم، از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری سخن گفت و دو ماه و نیم بعد، وزیر کشور نامه‌ای به رهبر انقلاب ارسال و درباره تشکیل مجلس خبرگان کسب تکلیف کرد. بیست و هشتم مهرماه ۱۳۶۱ پاسخ رهبر انقلاب مبنی بر موافقت با برگزاری انتخابات مجلس خبرگان منتشر شد.

انتخابات اول خبرگان رهبری

پس از اعلام نظر دولت و موافقت رهبر معظم انقلاب٬ وزیر کشور ۱۹ آذر ۱۳۶۱ را به عنوان موعد برگزاری انتخابات نخستین دور مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد.

ثبت‌نام داوطلبان از ۱۶ آبان ماه آغاز و با دو بار تمدید مهلت ثبت‌نام اوایل آذرماه به پایان رسید و در پایان مهلت قانونی، ۱۶۸ نفر برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۲ نفر رد صلاحیت شدند.

بر اساس نتایج انتخابات خبرگان رهبری که یک هفته بعد به صورت کامل مشخص شد در مجموع ۱۸ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹۸۵ نفر در این انتخابات شرکت کردند، بر اساس آرای مردم ۷۶ نماینده تعیین شدند و البته در۶ حوزه انتخابیه جریان انتخابات به دور دوم کشیده شد و در دور دوم نیز هفت نفر انتخاب شدند. این استقبال گسترده از اهمیت خاصی به دلیل درگیری ایران در جنگ با عراق برخوردار بود.

آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای٬ آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی٬ آیت‌الله جوادی آملی٬ آیت‌الله حسین نوری همدانی٬ آیت‌الله احمد جنتی٬ آیت‌الله سیدمحمد‌ موسوی خوئینی‌ها٬ آیت‌الله سیدعبدالکریم‌ موسوی‌ اردبیلی‌٬ آیت‌الله علی اکبر مشکینی٬  آیت‌الله ابراهیم امینی‌٬ آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی٬ آیت‌الله محمدمهدی ربانی املشی٬ آیت‌الله محمد مومن٬ آیت‌الله محمد امامی کاشانی٬ آیت‌الله یوسف صانعی٬ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی٬ و آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی از چهره‌های معروفی هستند که در این دوره به مجلس خبرگان راه یافته‌اند.

انتخابات دوم خبرگان رهبری

این دوره از انتخابات در ۱۶ مهر ۱۳۶۹ با شرکت ۱۸۰ نفر آغاز شد که در این میان ۶۲ نفر مورد تأیید فقهای شورای نگهبان قرار نگرفتند و تعداد ۱۲ نفر هم انصراف دادند و باید از تعداد باقی مانده ۸۳ نفر داوطلب در۲۱حوزه انتخابیه وارد مجلس خبرگان رهبری می‌شدند.

در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری از می‌ان۳۱ میلیون و۲۸۰ هزار و ۸۴ نفر واجدان شرایط، سی و هفت ممیز نه صدم درصد، یعنی ۱۱ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۱۳ نفر، در ۲۴ حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کردند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی٬ آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی٬ آیت‌الله ابراهیم امینی‌٬ آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی٬ آیت‌الله احمد جنتی٬ سیداحمد خمینی و محمد محمدی ری‌شهری از چهره‌های شاخص این مجلس به شمار می‌آیند.

 انتخابات سوم خبرگان رهبری

انتخابات این دور در یکم آبان ماه سال ۱۳۷۷ٰبرگزار شد که تعداد ۳۹۶ نفر برای حضور اعلام کاندیداتوری کردند و ۲۱۴ نفر در این میان رد صلاحیت و ۱۳ نفر هم انصراف دادند و در ‌‌نهایت در ۲۸ حوزه انتخابیه تعداد ۸۶ نفر از سوی مردم به عنوان نمایندگان هر استان در مجلس خبرگان رهبری حایز اکثریت آرا شدند که آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی٬ آیت‌الله محمد یزدی٬ آیت‌الله محمد امامی کاشانی٬ آیت‌الله مصباح یزدی٬ حجت‌الاسلام مجید انصاری٬ آیـت‌الله سیدمحمودهاشمی‌شاهرودی٬ حجت‌الاسلام علی فلاحیان٬ آیـت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی٬ حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی٬ آیت‌الله صادق لاریجانی از چهره‌های مطرح دوره سوم به شمار می‌روند.

انتخابات دور چهارم خبرگان رهبری

انتخابات این دور در ۲۴ آذر سال ۸۵ با مشارکت ۶۰ درصدی مردم در سی شعبه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که در ‌‌نهایت ۸۶ نفر به عنوان نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند.

 بر اساس آمار ارائه شده تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات خبرگان رهبری از ابتدا تا دور چهارمٰ سیر صعودی داشته که بر همین اساس از ۱۶۸ نفر در دور اول به ترتیب به ۱۸۰- ۳۹۶ و ۴۹۳ نفر در سه دوره بعدی رسیده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی٬ حجت‌الاسلام سیدابراهیم‌رئیسی‌٬ آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی٬ آیـت‌الله ابوالقاسم خزعلی٬ حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی٬ آیـت‌الله محمد یزدی٬ آیـت‌الله سید محمود هاشمی‌ شاهرودی٬ آیت‌الله محمد مومن٬ آیـت‌الله محمدرضا مهدوی کنی٬ آیـت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی٬ آیـت‌الله مصباح یزدی٬ آیـت‌الله صادق لاریجانی٬ آیـت‌الله احمد جنتی٬ آیـت‌الله محمد امامی کاشانی و حجت‌الاسلام سید محمود علوی از چهره‌های مطرح دوره چهارم خبرگان رهبری هستند.

انتخابات دور پنجم خبرگان رهبری

با گذشت چهار دوره٬ اکنون زمان ثبت نام پنجمین دوراز انتخابات خبرگان رهبری فرا رسیده و بنا به اعلام مسئولان ستاد انتخابات وزارت کشور زمان اعلام کاندیداتوری از بیست و ششم آذر ماه در وزارت کشور و مراکز فرمانداری‌ها آغاز و تا چهارم دی ماه هم ادامه خواهد داشت.

باید منتظر ماند و دید در این دور از انتخابات با توجه به اعلام حضور طیف‌های مختلف سیاسی چه تعداد داوطلب شرکت و تا تایید نهایی چه تعداد در عرصه رقابتی باقی خواهند ماند و اینکه سیر صعودی کاندیداتوری داوطلبان برای نشستن بر کرسی‌های قرمز رنگ ساختمان قدیم مجلس ادامه خواهد یافت یا در این دور شاهد حضوری متفاوت از سوی شرکت کنندگان خواهیم بود.

کد خبر : ۳۳۰۴۳۶