خبرگزاری کار ایران

محجوب در دانشگاه علامه:

احترام خاتمی در قلب ماست/ برخی اموال مردم را کیسه شخصی خود می‌دانند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم اظهار داشت: احترام آقای خاتمی در قلب‌های ماست و با این کار‌ها شأن کسی کاسته نمی‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علیرضا محجوب در نشست «جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت» که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد٬ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در آستانه روز دانشجو به یادآوری کودتای ۲۸ مرداد پرداخت و گفت: واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ چند ماه قبل از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد کودتایی که در آن کشور نوپایی مانند آمریکا و استعمار انگلستان حرف‌های زیادی به ما آموختند که نباید فراموش کنیم. دکتر مصدق در این جریان قربانی شد٬ چون هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد آمریکایی‌ها از پشت به او خنجر بزنند.

به تجربه تاریخی رابطه با روسیه توجه کنیم

او افزود: نگاه به آمریکا آن زمان مثل امروز نبود و این کشور خود را حامی استکبارستیزان نشان می‌داد. بر همین اساس جنبش نهضت ملی نفت ایران چشم امید و یاوری به این جریان داشت و نامه‌های دکتر مصدق گواه این موضوع است٬ اما کودتا طراحی شد و تمام همراهان دکتر مصدق را شگفت‌زده کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه امروز فراموش نکنیم اگر با روسیه دوستی داریم٬ باید به آن تجربه تاریخی نیز توجه داشته باشیم٬ اظهار کرد: آنچه پس از سفر نیکسون آغاز شد جنبش مقاومت ملی مردم ایران بود و دانشگاه به‌ویژه دانشگاه تهران در کانون این تحرکات قرار داشت. تا زمانی که آن واقعه رخ داد و سه دانشجوی که پیشقراول این ماجرا در دانشگاه بودند٬ شهید شدند.

نمی‌‌توانیم آرمان‌ها را آنطور که تصور می‌کنیم پیاده کنیم

محجوب بعد از بیان این مقدمه به بحث اصلی جلسه با محوریت جمهوری اسلامی ایران از آرمان تا واقعیت بازگشت و گفت: عبارت آرمان انسان را به یاد زیبایی‌ها می‌اندازد. چون به عرصه اندیشه تعلق دارد و این عرصه برعکس عرصه اجرا بسیار زیباست٬ ولی ما نمی‌‌توانیم آرمان‌ها را آنطور که تصور می‌کنیم پیاده کنیم و همه عوامل در اختیار صاحب آرمان قرار ندارد٬ به همین دلیل جزییاتی پیش می‌آید که حرکت او را کند می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای بررسی اتفاق‌هایی مانند آنچه در ملی شدن صنعت نفت ایران رخ داد باید از تمام زوایا بنگریم٬ خاطرنشان کرد: اتحاد جماهیر شوروی کنار ایران قرار داشت و از سوی دیگر آمریکایی‌ها به عنوان یک قدرت نوپا چهره متفاوتی از خود عرضه می‌کردند که اگر خاطرات آن زمان را مطالعه کنیم خواهیم دید چه جزییاتی موجب شد نهضت ملی شدن صنعت نفت در اجرا با ضعف‌های زیادی مواجه شود.

او افزود: فراموش نکنیم طرح مباحثی مانند موازنه منفی و اقتصاد بدون نفت بسیار درخشان است٬ بنابراین محمد مصدق یک آرمان‌گراست٬ اما شما می‌بینید در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

آرمان‌خواهی را از ارکان اصلی انقلاب اسلامی ایران است

محجوب سپس آرمان‌خواهی را از ارکان اصلی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: ما در قانون اساسی و مقدمه قانون اساسی آرمان‌های بسیاری داشتیم آرمان‌هایی مانند صیانت از ابراز عقیده، مطبوعات، آزادی، رشد احزاب و صیانت از حقوق مستضعفان و مردم اما در مقام اجرا با چالش‌ها و تنش‌های پیش‌بینی نشده‌ای مانند جنگ تحمیلی یا تلاش‌های بی‌وقفه برای سرنگونی این نظام نوپا مواجه شدیم.

تا آمدیم تعریف درستی ارائه کنیم در چالش جنگ گرفتار شدیم

دبیرکل خانه کارگر سیاست‌زدگی و حزب‌زدگی را بیماری کودکانه آن زمان دانست و گفت: آن زمان من عضو حزب جمهوری اسلامی بودم و عمیقا می‌دانم درباره چه چیز صحبت می‌کنم. وضعیت به گونه‌ای شده بود که از ادعای پیامبری در روزنامه‌ها مطالعه می‌کردیم تا سخنان انور خوجه٬ به اضافه کشمکش‌های سیاسی روز٬ و تا آمدیم تعریف درستی ارائه کنیم در چالش جنگ گرفتار شدیم.

خاتمی همواره بر آرمان قانون تاکید می‌کرد

محجوب خاصیت این نظام را برخورد با فساد و صیانت از آزادی دانست و اظهار کرد: فسادناپذیری فقط از آن خداوند است و در عرصه اجرا انکارنشدنی است؛ مانند آنچه در ماجرای مرتضوی در تامین اجتماعی شاهد بودیم. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ما فردی را که نسبت به کار اطلاع ندارد و نمی‌خواهد قانون را رعایت کند٬ منصوب می‌کنیم. هیچ‌گاه صحبت‌های آقای خاتمی را فراموش نمی‌کنم که همواره بر آرمان قانون تاکید می‌کرد و می‌گفتند هرچه از قانون بیشتر فاصله گرفتیم٬ بیشتر دچار فساد شدیم.

اگر فاسدان مجازات نشوند٬ فساد اشاعه پیدا می‌کند

 او افزود: آسیب‌شناسی تلخ و گزنده است و ما باید آماده مجازات مهره‌ها و افراد فاسد باشیم به این دلیل که اگر فاسد مجازات نشوند٬ فساد اشاعه پیدا می‌کند و همین عامل بود که در دوران شاه کار را به جایی رساند که مردم برای پایان دادن به مسئله انقلاب کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم خاطرنشان کرد: یادمان رفته، یادشان رفته است که علی(ع) با برادر خود و نه یک غریبه که سهم بیشتری طلب کرده بود٬ چه کرد. امروز بسیاری تصور می‌کنند اموال مردم کیسه شخصی است و‌ ای کاش میل می‌کردند٬ اما ‌آنقدر حیف کردند که حتی زنده ماندن و ادامه کار این افراد حیف است و باید جلوی آن گرفته شود.

برخی صد‌ها میلیون تومان هزینه دکور محل کار خود کرده‌اند

محجوب تصریح کرد: سراپای جمهوری اسلامی قدسی است و امام خمینی(ره) با سیره زندگی و عمل خود محور عملگرای این جریان محسوب می‌شود٬ اما الان کار به جایی رسیده که بعضی گلایه می‌کنند چرا میز اتاق کار ما کوچک است و متاسفانه در تحقیقات خود به مواردی رسیدیم که افراد صد‌ها میلیون تومان هزینه دکور محل کار خود کرده‌اند که نام این حیف کردن است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با حضور افرادی همچون علی مطهری در مجلس ما از پیگیری این جریان ناامید نخواهیم شد٬ بیان کرد: برای جلوگیری از فساد باید آزادی را صیانت کنیم. این نکته مهمی بود که آقای توکلی در جلسه دادگاه چند وقت خود به آن اشاره کرد و گفت: «ما اگر این آزادی را از مردم سلب کنیم فساد به وجود می‌آید.» اما آ‌زادی قطعا مشکلاتی را به همراه دارد ولی تجربه نشان داده سلامت آن بیش از شرایط اختناق است.

استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه ضلع جدا ناشدنی هستند

او افزود: آرمان و میثاق ما آزادی بود اگر آزادی به درستی صیانت می‌شد آن‌ها که حکومت را تحویل جمهوری اسلامی ایران دادند سال‌های سال چنین نمی‌کردند و حفظ این آزادی یعنی ادامه جمهوری اسلامی همانطور که مرحوم بهشتی و حبیبی در قانون اساسی نوشته بودند که استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سه ضلع جداناشدنی هستند.

محجوب با بیان اینکه خواسته ما رعایت همین سه موضوع محوری است اظهار کرد: هیچ مصلحتی در کشور نباید سبب تقلیل استقلال و آزادی ما شود. اگر از این صیانت کنیم امید مردم، مستضعفان، کشاورزان و تمامی آن‌ها که سنگ زیرین این آسیاب هستند بیشتر و یاس و سیاهی کمتر می‌شود. از یاد نبریم که می‌توان از ارتش چیزی را پس گرفت اما از مردم امکان ندارد.

پاسخ‌های محجوب به پرسش‌های دانشجویان

وی در خصوص نقش دانشجویان در حفظ دستاوردهای انقلاب گفت: پیش از پیروزی انقلاب٬ تحولات سیاسی ما ناشی از دانشگاه بود و آنچه امروز به عنوان فرصت می‌شناسیم دستاوردی است که از جنبش دانشجویی خود دریافت کرده‌ایم.

جنبش دانشجویی همواره پیشاهنگ بوده است

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی همواره پیشاهنگ بوده است٬ گفت: از زمانی که اولین دانشگاه در دهه ۲۰ تاسیس شد٬ این تفکر خیلی زود جریان پیدا کرد٬ برای همین محور تحولات ایران جنبش دانشجویی است. متاسفانه امروز ما به دلایل معتدد دچار کم‌فروغی در این عرصه هستیم و امیدواریم بتوانیم این جنبش را که دارای قدرتی پویاست٬ احیا کنیم.

همسایه جریان دانشجویی هستیم

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: اگر بگوییم بسیاری از دستاوردهای دهه ۲۰ تا الان را مدیون دانشجویان هستیم گزاف نگفته‌ایم٬ اگرچه تعلق خاطر من به جریان کارگری است٬ اما به عنوان همسایه جریان دانشجویی می‌گویم٬ آنچه داریم از جنبش دانشجویی است.

با محدودیت و ممنوعیت شأن کسی کاسته نمی‌شود

محجوب در پاسخ به این سوال که چرا امروز رئیس جمهور پیشین ما سید محمد خاتمی ممنوع‌التصویر است٬ گفت: معتقدم همه روسای جمهور با همه تفاوت‌هایشان پس از دوره ریاست جمهوری باید عزیز باشند٬ باید این سوال را از کسانی بپرسید که این مسائل را مطرح می‌کنند.

وی افزود: برای مثال کار‌تر بعد از دوره ریاست جمهوری خود نظرات متفاوتی در مورد ایران مطرح کرد؛ من معتقدم احترام افراد نباید رسمی و حکومتی باشد٬ احترام آقای خاتمی در قلب‌های ماست و با محدودیت و ممنوعیت شأن کسی کاسته نمی‌شود. من جز برخی نقل قول‌ها٬ مطلب رسمی در این مورد ندیده‌ام٬ امیدوارم بدانیم اندیشه تابناک پیش کسانی است که دوره‌ای از اجرا را طی کرده‌اند.

این نماینده مجلس نهم گفت: ضمن همه انتقاد‌ها برای آقای احمدی‌نژاد هم احترام قائلم و معتقدم نباید به احترام افراد خدشه وارد شود لذا امیدوارم دیگران که نگاه تنگی به برخی مقولات دارند٬ نگاه خود را در این باب اصلاح کنند.

محجوب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان افزود: آقای خاتمی در مجلس ششم جمعی از نمایندگان را دعوت کرد که من هم جزو آنها بودم. آن زمان تازه بحث انرژی هسته‌ای داغ شده بود و مطلبی در مجلس طرح شده بود که ما به پروتکل الحاقی ملحق شویم. ما نسبت به این موضوع انتقاد داشتیم و معتقد بودیم دولت باید در این زمینه نظر دهد. آقای خاتمی ما را مورد عتاب و خطاب قرار داد و گفت شما مجلس هستید و بخش هسته‌ای از الزامات بین‌المللی است و باید این مسئله را بررسی کنید. همین برخوردها و رفتار آقای خاتمی دلیلی است که دوست‌داران اسلام و ایران هرگز نمی‌توانند با ممنوع‌التصویری در نقطه تاریکی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم صحبت از آزادی بیان وزیر دوره اصلاحات نمی‌تواند به راحتی صحبت کند و متهم به فتنه‌گری می‌شود؟ گفت: ما بنا نداریم گناه دیگران را به گردن بگیریم و از اشتباه دیگران دفاع کنیم. من در بحث هسته‌ای وقتی عده‌ای می‌گفتند برخی را نبینیم و آنها را تار و تاریک کنیم٬ در بیانیه‌ای گفتم ما آزادی را برای همه می‌خواهیم؛ حتی برای مخالفانمان. حتما باید بپذیریم که بین آرمان و واقعیت فاصله‌ای وجود دارد.

روحانی پشت صحنه بیشتر از جلوی صحنه تلاش می‌کند

وی افزود: برخی پشت صحنه و مقابل صحنه تفاوت دارند٬ اما شخصیت آقار روحانی به گونه‌ای است که پشت صحنه بیشتر از جلوی صحنه تلاش می‌کند و شجاعت او ستودنی است٬ اما گاهی ناچار است یک‌تنه از برخی مسائل صیانت کند. امیدوارم این مسیر توسط دولت و مجلس ادامه پیدا کند و کسانی برای مجلس آینده انتخاب شوند که از ما و این مجلس بهتر باشند تا بتوانیم به آرمان‌های شما بازگردیم و آن‌ها را به عرصه اجرایی شدن نزدیک کنیم.

کد خبر : ۳۲۷۷۰۹