خبرگزاری کار ایران

خجسته با اشاره به تفحص از بنیاد شهید؛

درصد جانبازی با فشار سیاسی جعل شده است/ رد پای سلطان شکر در شرکت سبحان

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از وجود برخی مستندات در پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ امیر خجسته در نطق میان دستور خود با اشاره به پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اظهار داشت: همکاران محترم یکی از مطالبات مردم و تاکیدهای مقام معظم رهبری که خصوصا در فرمان ۸ ماده‌ای ایشان نمودی روشنی یافت٬ مبارزه با مفاسد اقتصادی است که این مسئله یکی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید به طرق مختلف از جمله تذکر، سوال و تحقیق و تفحص بر مفاسد اقتصادی نظارت داشته باشد و زمانی خاصیت دارد که این نظارت را به معنای واقعی و عملی انجام دهد.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اضافه کرد: تحقیق و تفحص از بنیاد شهید (که البته معتقدیم از سیستم‌ها و نهادهای اقتصادی آن صورت گرفته چراکه همکاران ما در بنیاد شهید پاک هستند ولی سیستم‌های اقتصادی بنیاد نیاز به بررسی داشتند) که در دو سال گذشته عملیاتی و اجرایی شد و بنده به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص این کار را به لطف خدا و پیگیری‌های مستمر انجام داده و به نتایج خوبی هم رسیدیم.

وی افزود: در این تحقیق و تفحص ۴۵ کار‌شناس خبره از دیوان محاسبات اداری، سازمان بازرسی و بانک ملی با ما همکاری کرده و نتیجه آن ۳۰هزار برگ سند بود که در بیش از ۱۱۰ هزار ساعت کاری به دست آمد.

نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: امروز مردم شریف، خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان وحتی برخی از نمایندگان سوال می‌کنند که این تحقیق و تفحص به کجا رسید و چرا قرائت نمی‌شود؟

خجسته با تاکید براینکه تهیه گزارش تحقیق و تفحص نباید تا این اندازه به طول بینجامد٬ اظهارداشت: عوامل و موانع متعددی منجر به طولانی شدن روند بررسی‌ها شد. تهدید، تخریب و فشارهای سنگین سیاسی مانع ما می‌شد٬ ولی ما همه این فشار‌ها را تحمل کردیم و امروز مردم انتظار دارند هرچه سریع‌تر این گزارش قرائت شود. حال سوال اینجاست که چرا این‌گونه نمی‌شود.

وی افزود: تحقیق و تفحصی که شش ماه تا یکسال پس از آغاز کار آماده قرائت بود٬ به دلیل فشار‌ها و عوامل دیگر علیرغم برگزاری جلسات متعدد به نتیجه نرسید. با این وجود ما گزارش‌هایمان را به طور مستمر به ریاست مجلس تقدیم کردیم و ایشان نیز رهنمودهای روشنی داشتند.

خجسته اضافه کرد: درجلسه‌ای که اعلام کردیم آخرین جلسه خواهد بود و از دو هفته پیش از آن اطلاع‌رسانی شده بود که در ۲۴ آبان‌ماه گذشته برگزار می‌شود و ۳۰هزار برگ مستندات به اعضا ارائه شد، گزارش مفصل این تحقیق و تفحص در ۱۱۰ هزار صفحه و گزارش تکمیلی و مختصر آن در حدود ۲۰ الی ۳۰ صفحه خدمت دوستان تقدیم شد٬ اما متاسفانه این جلسه که توسط تمامی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده بود به دلیل عدم حضور نمایندگان برگزار نشد.

رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اضافه کرد: قرار بود گزارش تحقیق و تفحص در آن جلسه به تصویب برسد و پس از آن در صحن قرائت شود اما بجای این اتفاق٬ مصاحبه‌هایی انجام شد و برخی مدعی شدند مستندات وجود ندارد و در تهیه این گزارش حب و بغض در کار است.

خجسته با بالاگرفتن گزارش قطور تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که در دست داشت٬ اعلام کرد: چرا می‌گویید مستندات وجود ندارد؟ این مستندات ماست٬ چرا باید تحمل کنیم؟ چرا باید به نحوی عمل کنیم که همه بگویند نتیجه تحقیق و تفحص چه شد؟ چرا باید فشارهای بیرونی بر ما اثر بگذارد؟ چرا می‌گویند حب و بغض است و مستنداتی وجود ندارد؟

خجسته ادامه داد: آیا اتفاق‌های مربوط به بیمه دی مستندات ندارد؟ آیا اتفاق‌های مربوط به سازمان اقتصادی کوثر حب و بغض است؟ آیا صرافی بانک دی که صد‌ها میلیارد تخلف در آن انجام گرفت و بازگردانده شد٬ حب و بغض است؟ آیا دست داشتن سلطان شکر در شرکت اقتصادی سبحان مستندات ندارد؟ آیا جعل درصد جانبازی با فشارهای سیاسی صورت نگرفته است؟ آیا اعتراف‌های مکتوب‌ خودشان که در صورت اجازه ریاست مجلس به نمایندگان تقدیم خواهد شد٬ حب و بغض است؟ ببینید الان این افراد در دادگاه چه بلایی برسرشان آمده است؟

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در پایان از ریاست مجلس تقاضا کرد: آقای لاریجانی با توجه به اینکه آیین نامه مجلس اجازه نمی‌دهد که همه مسائل را مطرح کنم٬ در شرایط کنونی اجازه می‌خواهم این مستندات را تقدیم هیات رئیسه کنیم تا هر‌گاه صلاح دانستید عمل شود. ما بیش از دو سال نمی‌توانیم جلسه برگزار کنیم اما به دلیل عدم حضور دوستان به نتیجه نرسیم.

کد خبر : ۳۲۴۷۴۶