خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار جمعی از رهبران مذهبی:

تهدیدهای آمریکا خلاف تعهدات است

رئیس مجلس کشورمان با انتقاد از تهدیدهای روزانه وزیر دفاع آمریکا ضد ایران گفت: این قبیل تهدیدها و از ساماندهی تحریم‌های دیگر سخن گفتن، خلاف تعهدات است و باید انتظار پاسخ مخالفش را داشته باشند.

به گزارش ایلنا٬ علی لاریجانی که برای شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان به نیویورک رفته است، در دیدار جمعی از رهبران ادیان ابراهیمی گفت: گفت‌وگوهای هسته‌ای و سرانجام آن، از جمله اقدامات موثری بود اگرچه در مجالس دو کشور، آرای مختلفی درباره آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دو روش می‌توان با سند توافق هسته‌ای مواجه شد، افزود: می‌توان از آن ایراد گرفت و اصطلاحاً سوراخ کرد یا می‌توان آن را پایه‌ای برای پیشرفت به جلو قرار داد.

وی گفت: اگر راه حل دوم را مبنا قرار دهیم تا از آن طریق بتوانیم مشکلات دیگر را نیز حل کنیم، حتماً راه حل عقلانی را برگزیده‌ایم.

لاریجانی در بخش دیگری از این دیدار، افراطی‌گری و نگاه تکفیری را صدای نامانوس با وجدان بشری اما رشد یافته خواند و گفت: ریشه این رشد، به ظلم، جنایت و اشغالگری باز می‌گردد.

وی طالبان را نتیجه اشغال افغانستان و گروه‌های تروریستی موجود در عراق را محصول اشغال این کشور دانست و گفت: در یمن و سوریه نیز با ادامه وضع کنونی، تروریسم رشد خواهد کرد چون جوانان ضد اشغال و ظلم تحریک می‌شوند و در دام افراطی‌ها، تکفیری‌ها و گروه‌های تروریستی می‌افتند.

رئیس مجلس با اشاره به بحران سوریه گفت: ما از ابتدا فقط و فقط راه حل سیاسی را توصیه کردیم ولی برخی کشورهای کوچک منطقه که بویی از دموکراسی نبرده‌اند، نگران دموکراسی در سوریه هستند.

وی افزود: کسی نمی‌گوید نباید در سوریه دموکراسی غنی شود، اما اینکه عده‌ای در اتاقی بنشینند و بگویند این شخص کنار رود و دیگری روی کار آید، نگاه غلطی است و ما نباید جای مردم سوریه قرار گیریم.

لاریجانی سه محور مردم، حفظ حقوق اقلیت و مبارزه با افراط گرائی را نیاز امروز سوریه خواند و گفت: در سوریه اصطلاحات سیاسی لازم است اما مهم‌تر از آن مبارزه با افراطی‌ها و تروریست هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش شرکت‌کنندگان که نگاه ایران به راه حل مسئله فلسطین را جویا شد، افزود: باید قبول کنیم که اسرائیل با یهودیت دو مقوله جداگانه هستند و ادیان ابراهیمی باید کنار یکدیگر بنشینند وگفتگو کنند.

وی به رفتار غیرقابل پذیرش اسرائیل در همه زمینه‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌حلی را که رهبری ایران ارائه کردند، بسیار منطقی و آن این است که اگر دموکراسی خوب است، برای همه خوب است و همه آحاد فلسطین از هر دین و گروه گردهم آیند و در فرایندی دموکراتیک، حکومت آینده خود را انتخاب کنند.

در این دیدار برخی از رهبران ادیان ابراهیمی با اشاره به لزوم تبادل آراء میان دو کشور، تلاش‌های خود را برای حمایت از توافق هسته‌ای و تاثیرگذاری بر نمایندگان کنگره آمریکا تشریح کردند.

تعدادی از شرکت کنندگان در این نشست با اشاره به تجارب خود در سفر به ایران و بازدید از حوزه علمیه قم، اندیشه‌های ناب تشیع با محوریت شهر مقدس قم را برای فهم بهتر متفکران غربی از اسلام واقعی بسیار مهم ارزیابی کردند.

کد خبر : ۳۰۲۴۶۷