خبرگزاری کار ایران

دهقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

لایحه جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شود

دبیر اول کمیسیون صنعت و معدن مجلس گفت: اگر جداسازی دوباره وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شود، ‌ نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از ادغام عجولانه وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و بازرگانی در دولت قبل، اظهار داشت: باتوجه به گستردگی فعالیت‌های ۳ وزارتخانه‌ قدیمی صنایع، معادن و تجارت و بازرگانی در یک وزارتخانه، هر از گاهی مباحثی در مجلس برای سر و سامان دادن به این مهم انجام می‌گیرد ولی این صحبت‌ها تا امروز منجر به تصمیمی نشده‌است.

وی با اشاره به انتقاد رهبری از ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و بازرگانی در دولت گذشته، خاطرنشان کرد: آن زمان بحث کوچک‌سازی دولت مدنظر بود و در این راستا مجلس با لایحه دولت برای این ادغام موافقت کرد اما آن‌چه در عمل به‌وقوع پیوست، نشانی از تغییر نداشت و کارمندان، ساختمان‌ها، ساختار اداری و اعتبارات ثابت ماند و تنها تغییری که ایجاد شد، این بود که وزیر ناچار به ایجاد و انتخاب چندین معاونت دیگر شد و نه کار‌ها به مردم واگذار و نه دولت کوچک‌تر شد.

نماینده مردم ورزقان با اشاره به انتخاب فردی اقتصادی به‌عنوان وزیر صنعت و معدن پس از ادغام وزارتخانه‌ها اعلام کرد: با آغاز به کار آقای قضنفری، رویکرد اقتصادی و بازرگانی جایگزین گرایش به تولید و صنعت شد و عملاً با ورود ایشان شاهد رشد وارادت بودیم. به‌هرحال مسئله این است که کار دو وزارتخانه‌ای که با یکدیگر ادغام شده‌اند، متفاوت است و با این حال اگر فردی که توجه به ارتقا تولید و صنعت داشته‌ باشد بر مسند این وزارتخانه با همین ساختار کنونی بنشیند، احتمالاً منویات مقام معظم رهبری که در راستای اعتلا و ارتقای تولید داخلی است و دولت «تدبیر و امید» نیز توجه ویژه‌ای به آن دارد، محقق می‌شود.

وی افزود: بی‌شک اگر بخواهیم به مباحثی همچون اشتغال پرداخته و با تورم و رکود اقتصادی مقابله کنیم، تنها چاره ما عطف توجه به تولید با نگرش صادراتی خواهد بود.

دبیر اول کمیسیون صنعت و معدن مجلس اضافه کرد: تا این لحظه طرحی برای جداسازی دوباره وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه در دستور کار مجلس قرار نگرفته و باوجود آن‌که صحبت در این خصوص همواره از سال‌های گذشته در کمیسیون صنعت و معدن مطرح بوده و هر از گاهی نیز به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود، تا امروز طرحی در کمیسیون مورد بررسی جدی و رسمی قرار نگرفته‌است. ضمن آن‌که به ‌گمان من اگر این مسئله به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شود، ‌ نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: باوجود آنکه بنابر برنامه‌ها و اسناد بالادستی کوچک‌سازی دولت در دستور کار اجرایی ارکان مختلف نظام قرارگرفته، اما این طرح و کوچک‌سازی دولت به این شکل، طرح مناسبی نبوده‌است، چراکه تولید تحت‌الشعاع بازرگانی قرارگرفته است.

دهقانی در پایان با اشاره به نقش برخی انگیزه‌های سیاسی دولت دهم در ارائه لایحه ادغام وزارتخانه‌ها به مجلس، تصریح کرد: بی‌شک این انگیزه‌های سیاسی در اجرای این طرح موثر بود. برخی دولت‌ها به این دلیل که به‌خاطر مناسبات سیاسی امکان جابه‌جایی برخی زیردستانشان را نداشتند، اقدام به انحلال و تعطیلی برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها کردند و احتمالاً این مسئله در ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و بازرگانی بی‌تاثیر نبود.

کد خبر : ۳۰۲۲۳۳